Gjest Forkjølet Gjest Skrevet 28. mars 2008 #21 Skrevet 28. mars 2008 Det er sjelden jeg unner noen sykdom, men akkurat nå kunne jeg tenkt meg å la en viss gjest få prøve en av mine "neseforkjølelser" :gjeiper: Det er stor forskjell på de som bare får typen forkjølelse der man snufser litt, og den varianten der enorme mengder slim sprenger seg gjennom nesa døgnet rundt så man verken får sove eller spise. I min familie er det ca halvparten som får den lette typen, mens vi andre får den motbydelige varianten. De som sier de slapper av på soafen når de er forkjølet, har aldri opplevd den typen forkjølelse vi andre sliter med.
Glasspus Skrevet 28. mars 2008 #22 Skrevet 28. mars 2008 Jeg jobber i bank i kassa, og har nettopp hatt kraftig influensa, hadde ikke tjangs å være på jobb... var helt elendig og syk. Men når det gjelder smittefare, så er kanskje jeg mer utsatt for smitte enn kundene jeg betjener?? :gjeiper: da tenker jeg på alle sedlene jeg håndterer.. Gjett om jeg er feit og skitten på fingrene når jeg går til pause, da er ordentlig skrubbing og vask før jeg tar i maten...
Alice Ayres Skrevet 28. mars 2008 #23 Skrevet 28. mars 2008 Jeg jobbet i matbutikk under studiene, og det hendte ved flere anledninger at jeg var sylteforkjølet. Fikk ikke fri da vi var underbemannet, men sjefen syntes ikke at det var god pr for butikken at jeg satt i kassa, så han satte meg i frukt- og grøntavdelingen så jeg riktig kunne spre smitte... gnukke litt snørr på tomatene og hoste forskjølelsesdråper over alle eplene.
Tabris Skrevet 29. mars 2008 #24 Skrevet 29. mars 2008 Min erfaring er at hvis jeg tvinger meg på jobb når jeg er syk så forlenger jeg bare sykdommen og blir gående av og på jobb i dagevis. Hvis jeg heller holder meg hjemme en dag eller to, så går det fortere over og jeg slipper denne av-og-på-jobbingen.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #25 Skrevet 29. mars 2008 Jeg jobbet i matbutikk under studiene, og det hendte ved flere anledninger at jeg var sylteforkjølet. Fikk ikke fri da vi var underbemannet, men sjefen syntes ikke at det var god pr for butikken at jeg satt i kassa, så han satte meg i frukt- og grøntavdelingen så jeg riktig kunne spre smitte... gnukke litt snørr på tomatene og hoste forskjølelsesdråper over alle eplene. Det er ganske hårreisende at man ikke får "fri" når man er syk. Siden vi tross alt har en ordning med egenmelding her i landet. Det skal være nok å si fra at man er syk og blir borte, sjefen skal jo ikke kunne si "nei beklager, du kommer inn". Hva med sykmeldinger fra lege, overprøver slike sjefer det også?
Gjest men Skrevet 29. mars 2008 #26 Skrevet 29. mars 2008 Når man holder på med mat, andres mat, så bør man holde seg hjemme om man er syk. Maten er innpakket, og tåler man at den har ligget i kurver og vogner som kanskje vaskes en sjelden gang, eller har blitt befølt av kunder som kan feile hva som helst, dør man ikke av at ekspeditøren har flyttet det innpakkede brødet forbi scanneren. Nesespray, håndvask og paracet gjør mye godt. Kun for veldig få bør det være et alternativ å sitte i sofaen hjemme og heve sykepenger for en forkjølelse.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #27 Skrevet 29. mars 2008 Har en mistanke om at noen av de som snakker om "neseforkjølelse" her bare mener når man er litt snufsete. Mens mange blir jo helt sylta. Det snakkes om håndvask her, men hvor ofte får man gått og vasket seg hvis man sitter i kassa? Nå vet ikke jeg hvor lenge en kassevakt vanligvis varer, men de kan jo ikke gå fra og til hele tiden. Når jeg er forkjølet må jeg opp med lommetørkleet minimium hvert femte minutt om jeg ikke skal få puste. I tillegg kommer jo hostingen og nysingen. Ikke særlig koselig for kunder. Nå jobber heldigvis ikke jeg i noen kasse. Men i et kontorlandskap nytter det jo heller ikke å sitte sånn. Jeg hadde blitt rimelig forbannet om personen tvers ovenfor meg hadde nyst på meg 50 + ganger på en arbeidsdag fordi det er for pinglete å bli hjemme. Heldigvis prøver ikke vår sjef å tvinge noen på jobb, men sier heller man skal holde seg hjemme så man blir raskt frisk og ikke smitter andre. Hvor vanlig er det forresten å bare bli neseforkjølet som noen snakker om? Mine starter nesten alltid med halsbetennelse, og går gjerne over i bronkitt eller lungebetennelse om jeg ikke tar det rolig.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2008 #28 Skrevet 29. mars 2008 Når jeg er forkjølet må jeg opp med lommetørkleet minimium hvert femte minutt om jeg ikke skal få puste. Om jeg skal få puste, mener jeg :gjeiper:
Gjest Tnita Skrevet 29. mars 2008 #29 Skrevet 29. mars 2008 Kanskje menes "neseforkjølelse" med bihulebetennelse - har man kraftig bihulebetennelse kan det være ille nok det assa.
Gjest Gjest_Vesla Skrevet 14. april 2008 #30 Skrevet 14. april 2008 Jeg jobber i butikk, og har mange ganger sittet i kassa som den reneste smittebomben. Vi får ikke fri, så lenge vi kanskje klarer det. Selv når jeg følte meg frisk nok, men var så snørrete at det var skikkelig kvalmt, skulle jeg sitte i kassa. Om ikke smittefaren er den verste, så er det i allefall ekkelt for kundene. En kollega fikk mange stygge blikk da hun var dårlig på jobben. Jeg tror nå likevel at syke ekspedienter øker smittefaren for kundene. vi sitter i kassa i flere timer i strekk, og da er det dårlig med håndvask. En ting er innpakkete varer, men tror det er få her som vasker pengene sine, eller brødskalken (posen er åpen i den ene enden, og den kommer vi ofte borti) I tillegg til egen sykdom, sprer kassadamen alt det andre som er på penger og andre varer. Egentlig ganske ekkelt
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #31 Skrevet 14. april 2008 Jeg jobber i butikk, og har mange ganger sittet i kassa som den reneste smittebomben. Vi får ikke fri, så lenge vi kanskje klarer det. Selv når jeg følte meg frisk nok, men var så snørrete at det var skikkelig kvalmt, skulle jeg sitte i kassa. Nekter sjefen dere å ringe inn egenmelding? Det er jo en rettighet dere har og som kun kan tas fra dere hvis det er grunn til mistanke om misbruk. Og legemelding må han da uansett godta? Eller sier han virkelig nei, beklager, du må stille på jobb samme hva legen sier? Blir forsåvidt ikke overrasket om det siste er tilfellet heller, har vært borti min andel av sære sjefer
Gjest Gjest_Vipsen_* Skrevet 26. april 2008 #32 Skrevet 26. april 2008 Nekter sjefen dere å ringe inn egenmelding? Det er jo en rettighet dere har og som kun kan tas fra dere hvis det er grunn til mistanke om misbruk. Og legemelding må han da uansett godta? Eller sier han virkelig nei, beklager, du må stille på jobb samme hva legen sier? Blir forsåvidt ikke overrasket om det siste er tilfellet heller, har vært borti min andel av sære sjefer Hadde en sjef der jeg var ansatt som attennåring som forlangte at jeg stilte på jobb med diare og oppkast. Husker den opplevelsen ennå. Jeg har ingen foreldre som kunne fortelle meg om egenmelding, hadde ikke hørt om ø.hjelp timer hos lege/legevakt og visste ingenting om rettigheter.Hadde nettopp blitt myndig og var stolt av å skulle klare meg selv. Det var en liten butikk der jeg var sommervikar og alene i butikken fra åpning til stengetid, og jeg måtte låse døren for å gå på toalettet. Hadde jeg hatt mer erfaring,som jeg har nå, ville ikke sjefen kunnet utnytte meg på den måten hun gjorde. Men hun fortalte meg at det var meg som var vikar for henne og at hun ikke kunne ha en vikar for vikaren. Jeg mener fortsatt at det ville vært vanskeligere å utnytte meg dersom jeg ikke hadde vært barnehjemsbarn før det, men hatt familie som kunne fortalt at sånt var unormalt. Men jeg tror nok at mange sjefer utnytter at unge ansatte ikke vet hvilke rettigheter de har... Sjefene unnlater rett og slett å la den ansatte finne ut hvilke muliheter de har når de er syke, og sier med autoritet at der er de som bestemmer så lenge du er ansatt hos dem. Motsier du sjefen er det underforstått at da finner han/hun en annen til å ta over din jobb. Så for å tjene de pengene man vil gjør man som sjefen sier.Dette vet sjefene, og det benytter de seg av ved å si at han nekter å ta imot en telefon om at du er syk og en påfølgende egenmelding eller sykemelding... Opplevde at dette er mer vanlig i handelsbransjen enn i helsevesenet, der det er lettere å få byttet vakt med noen om noen blir syke. Ja til mer informasjon fra fagbevegelsen til unge ansatte:o)
Gjest Skrevet 26. april 2008 #33 Skrevet 26. april 2008 Det er det verste jeg vet og har flere ganger i rent sinne (og sympati) bedt om å få snakke med daglig leder og så skjelle de ut. Har selv jobbet i butikk, og som butikksjef og jeg syntes alt for mange sjefer utnytter arbeiderne sine på de verste. De har absolutt ingen rett til å sette syke folk i kassa, ikke bare regner de med at personen blir syk lengre, men de risikerer faktisk å miste kunder. Om jeg stadig støtt hadde vært i en butikk hvor syke folk måtte sitte i kassa så hadde ikke jeg blitt kunde der lenge. Det finnes nok av butikker rundt meg og det er allerede en butikk jeg nekter å gå på.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2008 #34 Skrevet 27. april 2008 Jeg mener fortsatt at det ville vært vanskeligere å utnytte meg dersom jeg ikke hadde vært barnehjemsbarn før det, men hatt familie som kunne fortalt at sånt var unormalt. Men jeg tror nok at mange sjefer utnytter at unge ansatte ikke vet hvilke rettigheter de har... Jeg tror nok de aller fleste attenåringer kjenner til sykemelding og egenmelding. Men at sjefer utnytter og truer likevel er nok uansett dessverre ikke så uvanlig, nei. Det er jo ikke så lett hvis de truer med sparken. Kanskje de som har slike sjefer (og som ikke har anledning til å slutte eller finne seg ny jobb) burde få legen til å ringe inn sykmeldingen... Vet ikke om de gjør det, men jeg har i hvert fall vært borti en lege som ringte arbeidsgiveren og fortalte dem om arbeidstakeres rett til å få tilrettelagt arbeid hvis mulig. Og da var plutselig ting som var umulige før, blitt mulig
Gjest Casey Skrevet 27. april 2008 #35 Skrevet 27. april 2008 Jeg opplevde en gang at en dame som satt i kassa begynte å "småbite" på en vare hun skulle sjekke prisen på. Det syntes jeg var veldig ubehagelig. Jøss, det var da svært!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå