Gå til innhold

Forkjølet i kassa

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Så en kraftig forkjølet dame i verste renne og nysefasen sitte i kassa på matbutikken i dag. En ting er jo at det må være forferdelig ubehagelig å sitte i en slik jobb når man er så syk. Men bør ikke sjefen sende hjem en arbeidstaker som kan smitte så mange mennesker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det prøvde jeg å spørre om da jeg jobbet på Rema, om det ikke stilles krav til hygiene når man jobber med mat, men det hadde de ikke noe svar på...

Skrevet

Butikker har en tendens til å underbemanne, ergo har de ingen andre som kan sitte i kassa hvis den som sitter der er snørrete. Noen butikker har jo et opplegg som er slik at de som sitter i kassa, gjør KUN det, og de som jobber på gulvet gjør KUN det. Skaper vanskeligheter og mistrivsel og ikke minst som i dette tilfelle - dårlig hygiene. Jeg synes synd på dama, hun ville nok gjerne vært hjemme.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Hun skulle ha blitt hjemme, men antar at det var det hun også ville!

Noen steder er det slik at sjefen ber deg møte opp uansett - men det er ikke forsvarlig hverken for den ansatte eller kunden!

Syns synd på henne jeg også!Kanskje hun ringte å sa at hun var syk og måtte bli hjemme denne dagen, hvem vet hva sjefen hennes svarte da!?!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Hun skulle ha blitt hjemme, men antar at det var det hun også ville!

Noen steder er det slik at sjefen ber deg møte opp uansett - men det er ikke forsvarlig hverken for den ansatte eller kunden!

Dette var mitt tilfelle da jeg jobbet i butikk og var syk.

Gjest Hallo
Skrevet

Nå uttaler jeg meg på generelt grunnlag da jeg ikke vet hvordan damen i kassen hadde det.

Men om man bare er neseforkjølet, er i god allmenntilstand, ikke har feber o.s.v kan man da ikke være hjemme fra jobb. Hvis man er ute i samfunnet omgir man seg meg forkjølelsesvirus overalt, så om damen i kassen nyser i et tørkle og er flink til å vaske seg på hendene, utgjør ikke hun noen større smitterisiko enn andre man møter rundt om kring.

Sykesystemet vi har er veldig bra, og vi trenger ikke å misbruke det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde en gang at en dame som satt i kassa begynte å "småbite" på en vare hun skulle sjekke prisen på. Det syntes jeg var veldig ubehagelig.

Om de som sitter i kassa og bare tar på varene er forkjølet tror jeg spiller mindre rolle. Det vil jo uansett gå forkjølede mennesker rundt i butikken.

Skrevet
Jeg opplevde en gang at en dame som satt i kassa begynte å "småbite" på en vare hun skulle sjekke prisen på. Det syntes jeg var veldig ubehagelig.

:ler: Hva i huleste?

Gjest Gjest
Skrevet
:ler: Hva i huleste?

Tror det var en slags form for "fikling", men jeg ble helt satt ut... Fikk meg ikke til å si noe, men kastet varen i søpla utenfor butikken.. Ekkelt!

Etterpå har jeg bare valgt en annen kasse når jeg har sett dama.. Og det tror jeg det er andre som gjør også, for hun har ofte mye kortere kø enn andre kasser..

Gjest Tnita
Skrevet

Er det mulig?!?! Begynne å bite på varene... :eeeh:

Jeg holder meg hjemme når jeg er syk. Liker ikke å sitte i kassa når jeg må løpe for å hoste og tørke nesen og alt det der. Det er jo mat man holder på med.

Og på den annen side: Jeg har enda til gode å ha en dag der INGEN kunder hoster eller "freser" rett i ansiktet på meg! Hva med å holde seg for munnen?

Skrevet
Tror det var en slags form for "fikling", men jeg ble helt satt ut... Fikk meg ikke til å si noe, men kastet varen i søpla utenfor butikken.. Ekkelt!

Etterpå har jeg bare valgt en annen kasse når jeg har sett dama.. Og det tror jeg det er andre som gjør også, for hun har ofte mye kortere kø enn andre kasser..

:ler: Elegant.

Gjest Gjest
Skrevet
Men om man bare er neseforkjølet, er i god allmenntilstand, ikke har feber o.s.v kan man da ikke være hjemme fra jobb.

Jeg har i hvert fall langt fra noen god allmenntilstand når jeg er "bare" neseforkjølet. Du har de heldige som kan si "jeg er bare litt forkjølet", og så har du de som blir rammet mye hardere av samme sykdommen. Fordi de som er så heldige å ha lette forkjølelser flyr rundt og smitter andre.

Skrevet

Når jeg for et par år siden jobbet i ferskvaredisk, måtte jeg gå på jobb med skikkelig influensa. rennende nese, hoste, sår hals, feber og hodepine. Fordi de ikke hadde andre muligheter. Helt jævlig og ble mye værre etterpå. Men det var jo helt utrolig uansvarlig, er sikker på at jeg smitta ganske mange kunder :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har i hvert fall langt fra noen god allmenntilstand når jeg er "bare" neseforkjølet.

Pingle :skratte:

Gjest Hallo
Skrevet

SITER(Hallo @ 27.03.2008 (10:42) )

Men om man bare er neseforkjølet, er i god allmenntilstand, ikke har feber o.s.v kan man da ikke være hjemme fra jobb.

Jeg har i hvert fall langt fra noen god allmenntilstand når jeg er "bare" neseforkjølet. Du har de heldige som kan si "jeg er bare litt forkjølet", og så har du de som blir rammet mye hardere av samme sykdommen. Fordi de som er så heldige å ha lette forkjølelser flyr rundt og smitter andre.

Nå er det slik at vi alle har veldig stor forskjell på hvilken terskel man har før man anser seg selv for å være syk. Men om du føler at du har nedsatt allmentilstand når du kun er neseforkjølet, da vil jeg tro at du egentlig ikke har opplevd å være så mye syk.

Hvis alle som har lette forkjølelser skulle holde seg hjemme i senga, da hadde nok samfunnet stoppet opp på tider av året.

Gjest Gjest
Skrevet
Pingle :skratte:

Rull in du a dø! Det er ikke snakk om å være pinglete om du er neseforkjølet! Det kommer ann på almentilstanden i forbindelse med dette!

Dessuten så er det stor, stor fare for at du smitter andre på jobben og kunder om du sitter i kassa å snufser!

Pingle a dø, nå får du skjærpe deg!

Gjest Gjest
Skrevet
Rull in du a dø! Det er ikke snakk om å være pinglete om du er neseforkjølet! Det kommer ann på almentilstanden i forbindelse med dette!

Dersom du er "neseforkjølet" og mener at du har så nedsatt allmenntilstand av det at du vurderer å være hjemme så er du en skikkelig pingle.

Klart man er litt daffere og slitnere osv, men man er da i stand til å gjøre mer enn å være sengeliggende for det.

Dessuten så er det stor, stor fare for at du smitter andre på jobben og kunder om du sitter i kassa å snufser!

Forkjølesessmitter "florerer" rundt i samfunnet til en hver tid.. Thats life.. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom du er "neseforkjølet" og mener at du har så nedsatt allmenntilstand av det at du vurderer å være hjemme så er du en skikkelig pingle.

Ikke nødvendigvis!Å være neseforkjølet å sitte å snufse hele tiden, nyser hele tiden og renner i øynene samtidig som du er slapp er du ingen pingle om du velger å bli hjemme!

Hva skal du bevise med å skrive det du skriver? At du er en beinhard tøfffing :gjeiper:

Klart man er litt daffere og slitnere osv, men man er da i stand til å gjøre mer enn å være sengeliggende for det.

Forkjølesessmitter "florerer" rundt i samfunnet til en hver tid.. Thats life.. ;)

Det kommer fortsatt ann på det hvor dårlig du føler deg!

Forkjølesessmitter "florerer" rundt i samfunnet til en hver tid det, men det er ikke nødvendig å spre smitte mer enn nødvendig!

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke nødvendigvis!Å være neseforkjølet å sitte å snufse hele tiden, nyser hele tiden og renner i øynene samtidig som du er slapp er du ingen pingle om du velger å bli hjemme!

Jo, det er du virkelig!!

Hva skal du bevise med å skrive det du skriver? At du er en beinhard tøfffing :gjeiper:

Nei, det er å fortelle late unnasluntrende slubberter hva jeg synes om at de blir hjemme når de ikke er sengeliggende.

Forkjølesessmitter "florerer" rundt i samfunnet til en hver tid det, men det er ikke nødvendig å spre smitte mer enn nødvendig!

At du tar et par dager på sofaen har ingen påvirkning på smitte i samfunnet. Smitte spres i hovedsak fra mennesker som ennå ikke har fått noen symptomer selv.

Gjest Tnita
Skrevet (endret)

Hvis man er uvel på jobb, er det bedre å holde seg hjemme. Uansett. Har selv (i andre jobber) gått på jobb med bronkitt feber og lignende, og det er ikke verdt det. Du får ingen bonus for det akkurat. Eneste du oppnår er å strekke ut tiden du er syk og uvel og går i timesvis og har ordentlig ubehag. Hvis jeg er syk nå, så står jeg på mitt og holder meg hjemme. Bedre med to dagers fravær enn to ukers sykdom. Når man holder på med mat, andres mat, så bør man holde seg hjemme om man er syk. Det er verken behagelig for den som sitter i kassa eller kundene at den som sitter i kassa har rennende nese, øyne og er dårlig. Det gir ikke noe godt bilde av en selv eller bedriften.

Endret av Tnita

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...