*Emma* Skrevet 25. mars 2008 #1 Del Skrevet 25. mars 2008 Jeg er litt bekymret for kaninen vår og lurer på om noen som har hatt kanin litt lengre enn oss kanskje har noen gode råd å komme med. Litt forhistorie. Vi fikk Håppi (hermelin, hann) i mars 2006. Etter noen mnd måtte vi trekke fortennene hans både oppe og nede pga ekstremt feil tannstilling - han var skikkelig underbitt!! Spesialisten vi gikk til mente at Håppi ville få ett godt liv selv uten fortenner så vi stolte på ham. På grunn av dette har vi skåret opp gulrtøtter etc fordi han ikke klarer å gnage. Men som følge av dette har han også sluttet å spise høy...og han er veldig tynn. Jeg var hos dyrlege i november - da veide han 1060g. Jeg fikk beskjed om at han er slank - men ikke for tynn. I dag måtte vi ny tur til dyrlegen fordi Håppi har vondt i benet og vi fryktet brist el.l. (Heldigvis mente hun den kun var forstuet) men siden vi nok en gang var der tok vi opp den fortsatte bekymringen for vekten hans...og etter ny veiing veier han nå kun 700g!!! Vi er NØDT til å få i ham høy. Pr i dag spiser han nesten bare pellets. Det er det han vil ha. Jeg vet ikke helt hvordan viskal få i ham høy for han vilhverken se eller lukte på det... Nå har vi klippet det opp ismå biter i håp om at det er det at han ikke klarer som er grunnen til at han ikke spiser og ikke det at han ikke vil ha det... Det jeg lurer på er om noen har gode tips til kaninkost som kan fete opp min stakkars lille og altfor tynne kanin??? Jeg har prøvd å søke på nett - men det jeg mener jeg har lest at for mye pellets kan gjøre dem fete og derfor har vi latt ham spise mye pellets...tenkte kanskje det hjalp, men dyrlegen mente at det ikke var noknæring i pelletsene heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 25. mars 2008 #2 Del Skrevet 25. mars 2008 Brød? Kaninene våre har alltid fått tørre brødskalker for å gnage på, men den ene ble feit og da fikk vi beskjed hos veterinær om å kutte ut brødmat fordi det var fetende. Ergo må det jo være bra å bruke som fetekur? Et marsvin jeg hadde fikk tannproblemer og kunne ikke spise vanlig mat. Hun ble forferdelig tynn. For å få i henne noe som helst ga vi henne brød oppbløtt i melk. Hun elsket det, og ble tykkere ganske kjapt Kan du prøve å bløte høyet? En hest jeg hadde slet med vonde jeksler, og vi ga ham kun gjennomvått høy. Det spiste han selv om han ikke spiste tørrhøy. Merkelig at veterinæren ikke har noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 25. mars 2008 #3 Del Skrevet 25. mars 2008 Men høy er slankekost for kaninen, så jeg vet sannelig ikke. Det er bra for magen med høy, men altså lite næring... Har han fri tilgang til pellets? Og hva slags type? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 25. mars 2008 Ja det syns jeg og. Det var mannen min som var der. Hadde det vært meg som gikk hadde jeg spurt masse - men jeg var så redd for at de skulle ville avlive ham (pga foten) at jeg ikke turte gå.... Takk for tips. Skal prøves Dyrlegen sa bare at vi måtte få i ham høy - og går han ned mere/ikke opp må vi komme tilbake å fånoe pulver som må "tvinges i ham". Sikkert noe kosttilskuddgreier.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 25. mars 2008 #5 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) At en kanin ikke spiser høy er svært alvorlig. Hovedfôret til en kanin skal være høy, mens pellets og grønnsaker kun skal gis i moderate mengder for å komplementere kosten. Kaniner har et veldig spesielt tarm system som gjør at de er avhengig av å spise ofte. Om en kanin slutter å spise tar det ikke lang tid før det bare går én vei siden forsøyelsen deres er såpass spesiell. Det er f.eks ti ganger mer alvorlig om en kanin ikke har spist på 24 timer enn om en katt ikke hadde spist på 24 timer. Det finnes et produkt som heter critical care som er spesielt beregnet på kaniner som ikke vil spise eller får i seg for lite næring. Dette kan du få kjøpt hos enkelte veterinærer, og det er vel aksnkje dette produktet veterinæren snakket om angående tvangsfôring. Om veterinæren du har vært hos tidligere ikke vet råd, syns jeg du skal prøve en annen veterinær med god peiling på kanin. Kan anbefale følgende klinikker; Nebb og poter (oslo), Avivet (oslo) og Smådyrakutten Lillestrøm. Kan også anbefale deg å ta en kikk på http://kanin.org og http://kanin.org/forum Kaniner skal forresten ikke ha kornprodukter. De skal heller ikke ha fri tilgang på pellets, da det blandt annet som regel vil gå utover høyspising. Endret 25. mars 2008 av _Hufsa_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Hufsa: Jeg vet at de egentlig skal ha høy som "hovedfor" og det er jo derfor også at vi har vært litt bekymret med hensyn til at vi syns vekten hans er så lav. Jeg tror somsagt han ikke klarer å spise det pga at han ikke har fortenner...men det vet jeg ikke. (Det var forresten på Avivet vi var da vi trakk tennene hans.) Ikke kornprodukter? Nå er det flere på ulike forum som har sagt at brød og knekkebrød er fint.....men han skal altså ikke få brød? (*Kaster brødskålen som stopå gulvet*). Han har ikke fri tilgang til pellets. Men han har nok fått mere enn det han egentlig skal ha fordi han ikke rører høyet sitt (vi har prøvd ulike sorter ogmerker og forhandlere.) Men det er ikke snakk om at han ikke spise eller drikker...han spiser bare ikke nok næringsrik kost tydligvis... La Flaca: Vet ikke merke på pellets'ene,men de har vært kjøpt i dyrebutikk (i løsvekt liksom..ikke sånn gnagerblanding-ferdig-pose) eller også på Felleskjøpet. Endret 25. mars 2008 av *Emma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 25. mars 2008 Mannen sier at dyrlegen vår sa det samme som deg Hufsa:får vi ikke i ham høy går det bare en vei. Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan jeg skal få i ham høyet.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 25. mars 2008 #8 Del Skrevet 25. mars 2008 Har han spist noe høy i det hele tatt etter at tennene ble trekt? For hvis han ikke har spist høy siden så kan det jo være at han ikke klarer, men hvis han har spist så klarer han det vel... Du kan alltids prøve å blande inn litt urter i høyet for å friste ham mest mulig. Vet om flere som har gjort det. Eller kanskje du kan prøve en annen type høy? Mange kaniner er veldig selektive i forhold til høy og vil ikke spise noe særlig av det om de selv syntes kvaliteten er for dårlig. Angående kornprodukter; Det er veldig mange som gir kaniner knekkebrød og tørre brødskorper og slikt, men dette er egentlig bare usunt for kaniner. Er ikke så rart at folk blir forvirra egentlig. Er så utrolig mye feilinformasjon angående kaninmat ute å går. http://www.medirabbit.com/NO/GI_no/Food/feeding_no.pdf Her har du en fin liste over mat som er bra for kaniner. Der står det også at kornprodukter kan gi alvorlige fordøyelsesproblemer. Sender mine beste tanker til Håppi og dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 26. mars 2008 Takk for gode råd Hufsa. Jeg er helt ærlig talt ikke sikker på om han spiser høyet eller ikke. Dvs han drar det utover buret sitt så det blir jo tomt der det lå, men så ligger det utover alt og da er det vanskelig å se om det mangler noe liksom. Men jeg tror nok det er fint lite han har fått i seg av det ja. Vi forsøkte i går å klippe opp (etter råd fra dyrlegen) gresset i små biter slik at han ihvertfall ikke skal ha problemer med å spise det om han prøver. Nå la vi det på en skål for da er det lettere å se om det blir borte noe.....jeg ble så gladi dag tidlig fordi den var nesten tom...helt til jeg så at han bare hadde veltet ut innholdet...Det lå ved siden av... Han er glad i gulerot da. En av tingene dyrlegen sa var så vikitg i høyet er fiber og akkurat det får han vel da kanskje mere av i gulerot enn pellets? Vi får bare prøve og prøve...... Ang type høy så har vi forøkt endel ulike. Nå har vi en fra Felleskjøpet som ser mye mere appetitlig ut enn de hos dyrebutikken. Dette lukter bedre også..men Håppi ser foreløpig ikke ut til å bry seg. Spørsmål: Har lest om gresspellets til kanin som ikke er keen på høy. Kan det være en ide å prøve det kanskje?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 26. mars 2008 #10 Del Skrevet 26. mars 2008 (endret) Fiberet i høyet er jo bra for magen, men ikke noe han legger på seg av så jeg ville ikke fortvilt over at han ikke spiser høy. I naturen spiser kaninen bare friske grønnsaker uansett. Du kan erstatte høyet med grønnsaker, basilikum, sitronmelisse - urter som du får kjøpt i butikk eller du kan plante selv. Og mørk salat, de har mindre vann i seg. Gulrot er også fint, det vil han legge på seg av. Litt mye sukker i det, men hovedsaken er at han legger på seg. Du kan også gi grov usukret kavring, hvis han greier å spise det. Men ikke brød. Ferskt brød er skadelig for kaninen, og tørket brød inneholder ofte mugg selv om det ikke er synlig. Kraftfór kunne kanskje også vært noe, kanskje Felleskjøpet har en rest du kan få? Bittelitt banan hver dag burde også få opp apetitten. Veldig populært her i huset, og veldig fetende Endret 26. mars 2008 av la Flaca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 26. mars 2008 #11 Del Skrevet 26. mars 2008 I "Borgens bog om små kæledyr" skriver vetrinær David Taylor at kaniner ikke trenger annen mat enn 150 gram fullkost (pellets med havre, kli, fiskemel) og selvfølgelig rikelig med vann. På den annen side skriver han også at en kan med hell gi kaninen 50 gram pellets om dagen, og supplere med annen mat som høy og grønnsaker (gulrøtter, rosenkål, kål, blomkål, selleri, pærer, erter, kålrot) ville planter (kløver, urter). Han anbefaler ikke salat som har lite næring, og kan gi diaré. Kaniner har 17.000 smaksløker, og har dermed en bedre smakssans enn mennesket, og derfor er det viktig å gi kaniner variert mat med friske råvarer som smaker og lukter godt. Det er også viktig å ikke kjøpe mat i store mengder siden oppbevaring av maten kan føre til at maten mister smak og næringsstoffer. En kan også lage egen kaninmat av 1) fire deler fullkornsbrød, og en del kli eller 2) fire deler havre, fire deler bygg og to deler sojabønnemel. Begge "mosene" kan serveres tørt eller smuldres t i varmt vann eller melk. Dette er nok litt på siden, men når marsvinet mitt fikk knekt tennene sine måtte vi raspe opp alle grønnsakene slik at han kunne spise de. Det holdt ikke å skjære grønnsakene i biter. Ellers spiste også marsvinene fjellhøy, som er finere og lukter mer friskt enn vanlig høy fra butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #12 Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg blir bare forvirret av å spørre om råd kjenner jeg... Noen sier - gi brød og knekkebrød. Andre sier - ikke kornprodukter i det heletatt... Hvordan skal man vite hva som er riktig? Prøvde i går å gjemme eplebiter (som han elsker) i høyet hans. (Høyet er nå klippet opp i småbiter) slik atat han fikk i seg beggedeler når han spiste eple. Vet ikke hvor mye høy han fikk i seg men...ikke mye tror jeg. Siden ruccola sto på listen over ja-mat på kanin.org sin side fikk han det og det spiste han faktisk!! Han har aldri villet spise salat før! (Bobeline - jeg har bare hørt at de ikke skal ha isssalat...den gir diare..men mørkegrønn salat er ok...) Så etter gårsdagen har han fortsatt ikke fått i seg høy. Men vi har kjøpt en ny type pellets som han fikk litt av - også spiste han gulerot, ruccola og eple....det må da være bedre enn ikke noe?? Har også kjøpt en ny type vitaminer til vannet hans... Forresten....jeg kom på at vi før jul kjøpte en ny type pellets (type løs vekt hos dyrebutikk) som er de han da har spist de siste 3 mnd.....det er jo i denne tiden han har gått ned i vekt. Kanskje de er SKIT?? Nå går de i søpla ihvertfall så får vi se om han legger på seg av de nye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 27. mars 2008 #13 Del Skrevet 27. mars 2008 Hvis avførongen hans er fast og fin så ville jeg ikke brydd med om at han ikke spiser høy. Høy har veeeldig lav næringsverdi og er mest for å gi jevn slitasje på tenner (som han ikke har) og tilføring av fiber (som du har erstattet med friske grønnsaker) Fortsett med frukt og grønt og pellets fra Felleskjøpet, så skal du se det ordner seg. FK- fóret er det de fleste som har greie på kanin bruker, det har en fin sammensetning. Noe mer enn det kan du egentlig ikke gjøre for han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 27. mars 2008 #14 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Jeg blir bare forvirret av å spørre om råd kjenner jeg... (...) Siden ruccola sto på listen over ja-mat på kanin.org sin side fikk han det og det spiste han faktisk!! Han har aldri villet spise salat før! (Bobeline - jeg har bare hørt at de ikke skal ha isssalat...den gir diare..men mørkegrønn salat er ok...) Så etter gårsdagen har han fortsatt ikke fått i seg høy. Men vi har kjøpt en ny type pellets som han fikk litt av - også spiste han gulerot, ruccola og eple....det må da være bedre enn ikke noe?? Har også kjøpt en ny type vitaminer til vannet hans... Forresten....jeg kom på at vi før jul kjøpte en ny type pellets (type løs vekt hos dyrebutikk) som er de han da har spist de siste 3 mnd.....det er jo i denne tiden han har gått ned i vekt. Kanskje de er SKIT?? Nå går de i søpla ihvertfall så får vi se om han legger på seg av de nye Jeg forstår godt at det kan være forvirrende å motta motstridende råd. Vi har forskjellige erfaringer, og dyrleger har kanskje forskjellige meninger seg i mellom også. Aller er vi forskjellige, og det gjelder også kaniner. Så følg godt med på kaninen din, det er jo du som vet best hva han spiser, hvordan avføringen til kaninen ser ut, om kaninen leker og ser ut til å være i fin form og er tilfreds med livet. Rådene mine kom fra boken som jeg siterte, under kapitlene om kaninhold. Og siden den er skrevet på dansk er det godt mulig jeg ikke fikk med meg om det var "fargeforskjell" eller forskjellige salattyper det var snakk om. Så det kan være jeg var litt forhastet når jeg siterte en bok jeg har hatt mye nytte av som marsvineier. Lykke til med Håppi. Håper de nye pelletsene gir et bedre resultat for kaninen din. Endret 27. mars 2008 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk for råd begge to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 27. mars 2008 #16 Del Skrevet 27. mars 2008 Det er riktig at man ikke bør gi issalat, og heller ikke andre typer lys salat, da det kan føre til blandt annet diaré. Salater med mørke blader som ruccola er fint å gi derimot. Jeg er overhodet ikke enig i det som ble sitert fra den danske boken. Spesielt skummelt syntes jeg det er at det sto at høy er bare noe man skal supplere med. (Pellets er derimot det man skal supplere med) Høy er og blir hovedfôret til kaniner. Ikke bare er det bra for at tennene skal slipes ned, men det er veldig viktig for fordøyelsen, og kaniner skal normalt sett spise masse høy pr dag. Jeg siterer fra medirabbit: "Høy er en god kilde for fiber, og det viktigste du kan gi kaninen din. Kaniner er avhengig av store mengder ufordøyelig høyfiber for at fordøyelsen skal fungere optimalt. Høy skal ALLTID være tilgjengelig i rikelige mengder. Kaninens fordøyelseskanal er laget for raskt å kunne bearbeide store mengder fiberrik/kalorifattig mat. For lite fiber i dietten kan skape store problemer i fordøyelseskanalen. Mange av disse problemene kan forhindres ved å gi kaninen ubegrensede mengder gresshøy." Jeg stusser også veldig over det som var skrevet om pellets. Pellets til kaniner, som er gress-spisere, skal altså inneholde havre, kli og fiskemel?? Noe skurrer. Kaniner skal ha gresspellets etter hva jeg har fått opplyst, noe som også virker helt logisk. Ideellt skal kaninpellets inneholde over 18% fiber, 12% protein og 3% fett. Det er ikke lett å få tak i god kaninpellets i Norge, men her er noen alternativer: *Oxbow (den beste, inneholder min 25% fiber) *Excel *Selective *Vita Special Angående det høyet fra felleskjøpet du nevnte at du har nå.. Er det den sorten som heter enghøy eller noe i den duren? Jeg brukte tidligere slikt høy fra felleskjøpet nemlig, men oppdaget raskt at det var veldig dårlig. Det støvet noe helt forferdelig og kaninen min ville ikke spise halvparten så mye av det som han vanligvis gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Hufsa_ Skrevet 27. mars 2008 #17 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) http://www.smadyrakutten.no/Foring%20av%20kanin.html Her kan du lese fra smadyrakutten lillestrøm sin hjemmeside det samme som jeg påpekte angående kornprodukter og viktigheten av høy Har du forresten prøvd å bløte ut høyet i vann som noen tipset deg om tidligere i denne tråden? Kan jo være verdt et forsøk Endret 27. mars 2008 av _Hufsa_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #18 Del Skrevet 27. mars 2008 Ja, vi forsøkte i går å ta vann på høyet - fortsatt helt uinteressant. Husker ikke hva det høyet heter (jeg er på jobb nå) men jeg tror kanskje ikke det sto det på. Husker det sto det på ett vi kjøpte i Sverige som støvet grusomt og luktet ekkelt...men dette her både ser bedre ut og lukter mye bedre. Men jeg lurer altså på om det kan være pellets'ene vi kjøpte før jul som er "syndern"?? Han har somsagt alltid vært slank (men dyrlegen mente i november at han ikke var for tynn selvom han var slank.) Dengangen spiste han heller ikke høy.....jeg kan ikke huske sist jeg så ham spise høy....Likevel var vekten stabil med da nesen bare pellets...Avføringen har alltid vært "fin". Men før jul kjøpte vi altså en ny type pellets og nå har vekten gått nedover og nedover.... Siden han fortsatt nekter høy, håper jeg at han kanskje kan legge på seg ved ny type pellets og mere grønnsaker også. (Har snakket med flere som har kaniner som ikke vil ha høy, men de spiser pellets og grønnsaker og er både tunge nok, friske, har fin avføring og lever lenge....så jeg krysser fingrene....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #19 Del Skrevet 11. februar 2010 prøv en annen for type som det kansje er mer fett i. og lag en våt blanding av salat og masse annet som er veldig godt most med vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 11. februar 2010 #20 Del Skrevet 11. februar 2010 prøv en annen for type som det kansje er mer fett i. og lag en våt blanding av salat og masse annet som er veldig godt most med vann. Hva er poenget med å svare i en 2år gammel tråd? Tror du ikke TS har fått det til enda? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå