Gå til innhold

Kan man oppbevare gjærdeig over natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et teit spørsmål, men jeg er litt rådvill her...

Jeg satte deig til brød nå i aften, men fant ut at jeg mangler olivenolje til toppingen, og rekker ikke butikken. Går det greit å oppbevare deigen over natten og steke brødet i morgen i stedet? Hvordan skal jeg i såfall oppvevare det? I kjøleskapet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fisk73
Skrevet (endret)
Sikkert et teit spørsmål, men jeg er litt rådvill her...

Jeg satte deig til brød nå i aften, men fant ut at jeg mangler olivenolje til toppingen, og rekker ikke butikken. Går det greit å oppbevare deigen over natten og steke brødet i morgen i stedet? Hvordan skal jeg i såfall oppvevare det? I kjøleskapet?

Jeg baker ofte kalde gjærdeiger, følger oppskrift som normalt men bruker kaldt vann. Går helt greit. Oppbevarer deigen på benken.

edit: Du har vel allerede satt deigen... Da er jeg jammen ikke sikker jeg...

Endret av Fisk73
Skrevet

Vel, nå har deigen stått kaldt over natten, så jeg gjør et forsøk :)

Gjest Fisk73
Skrevet
Vel, nå har deigen stått kaldt over natten, så jeg gjør et forsøk :)

Vil tro det går bra.. *krysser fingre*

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte bare jeg skulle oppdatere litt her, i tilfelle flere skulle lure på det samme:

Det gikk helt fint å bake ut brødene, nesten ett døgn etter at deigen ble satt. Eneste feilen jeg gjorde, var at jeg ikke dekket bakebollen med plast, så deigen på toppen ble hard og måtte fjernes før utbaking. Så det går helt fint å sette deigen kvelden i forveien - det kan jo være greit å vite hvis man f.eks venter gjester man har litt knapt med tid den aktuelle kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...