Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke mange dagene siden Norges bank sa nei til ny økning på renten,men i dag øker alikavel Dnb-nord lånerenten med 0,25%.....

De spekulereres i om postbanken er neste ut.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Og Postbanken eies av DnbNor - eller de har samme eiere, så man skal ikke se bort fra at Postbanken er neste. Jeg har heldigvis ikke annet lån enn et lite studielån, men gruer meg litt til å komme ut på boligmarkedet nå...

Skrevet

Vell, så lenge usikkerheten i markedet er tilstede så kommer pengemarkeds renten til å ligge over sentralbank rentene. Problemet med dette er at den økte pengemarkeds renten vill kunne bidra til en økt usikkerhet på grunn av låntagere. Hvis denne økte renten gjør at låntagerne ikke kan betjene lånet sitt så vill dette bety at boligene vill måtte tvangsselges. Noe som i tur betyr at bankene vill tape penger. Hvis så bankene taper nok penger så gjør dette at usikkerheten øker rundt bankene og dette igjen er med på å presse opp renten enda mer.

Så 2008 blir et interessant år.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå sier de at renten skal opp til 8 %. Allerede ved 4.5% var det x hundre tusen som ville få problemer, så da skal det bli trasig for mange.

Det første en vil se det på er nybilene som de selger unna.

det har vel vert lett i noen år og lånt vel mye penger, nå vil folk merke det.

Renten var jo nede på vel 2 %.

Vi som husker 80/90 tallet vet hva vi kan låne. De unge i dag som etablerer seg har ikke noe kunnskap om hvordan det var da.

mange som måtte selge husene sine, til langt under det de betalte for de. de satt med gjeld i ti/femten år etter hussalg.

Skrevet

Jeg reagere på at "ettersom matvareprisen har økt så må renta også øke..."?

Kan noen forklare meg den der?? Slik det fortsetter nå så er det vel ikke lenge før krona er like lite verdt som lire, for å sette det hele litt på spissen...

Skrevet

Om mange hundre tusen får problemer med en rente på 4,5% har de ikke tenkt spesielt langt når de tok opp lån, og bankene har vært naive når de ga dem det.

Men ja... dessverre, slik er det.

Når vi tok opp lån, så tok vi høyde for 8% uten at vi skulle få problemer, og at vi måtte klare ti med innstramminger, om nødvendig.

At renta nå gikk opp, selv om den norske bank ikke satte opp, er ikke uventet i det hele tatt, pengemarkedet er litt mr internasjonalt enn som så, og når de må låne penger dyrt, kan de ikke låne dem utigjen mye billigere i lengden.

(rent egoistisk kan jeg jo tenke at siden vårt lån hadde et "tak" som det har nådd allerede, så stiger ikke vårt videre, og om mange biler selges av de som har tatt for store lån, er jo det greit for meg som skal ha ny bil :ler: )

Nå har ikke jeg sett den kommentaren om matvareprisene i en sammenheng akkurat i dag, men prisstiging påvirker renta, det er noe grunnleggende samfunnsøkonomi der, uten at jeg husker grafene i hodet sånn eksakt akkurat nå.

Skrevet
Jeg reagere på at "ettersom matvareprisen har økt så må renta også øke..."?

Kan noen forklare meg den der??

Renten blir økt fordi den er med på å redusere etterspørsel. Siden inflasjon kommer av etterspørsel så vill dette være med på å redusere inflasjonen.

Slik det fortsetter nå så er det vel ikke lenge før krona er like lite verdt som lire, for å sette det hele litt på spissen...

En rente økning, alt annet uforandret, vill føre til en styrking av kronen. Fordi en høy norsk renten vill øke etterspørselen etter kroner som vill føre til at kronen blir mer verdifull

Gjest Gjest
Skrevet
Om mange hundre tusen får problemer med en rente på 4,5% har de ikke tenkt spesielt langt når de tok opp lån, og bankene har vært naive når de ga dem det.

Men ja... dessverre, slik er det.

Når vi tok opp lån, så tok vi høyde for 8% uten at vi skulle få problemer, og at vi måtte klare ti med innstramminger, om nødvendig.

At renta nå gikk opp, selv om den norske bank ikke satte opp, er ikke uventet i det hele tatt, pengemarkedet er litt mr internasjonalt enn som så, og når de må låne penger dyrt, kan de ikke låne dem utigjen mye billigere i lengden.

Ja, jeg stusser også om folk ikke har regnet med mer rente enn 4,5%, sett i et legre perspektiv er jo det unaturlig lavt. Rentene kan gå opp mer etter lønnsoppgjøret, forresten, men det er kanskje tatt med i beregningen på 8% rente.

Som boligkjøper antagelig i løpet av dette året ser jeg både fordeler og ulemper - boligprisene vil vel kanskje stanse opp og det blir mulig å gjøre gode kjøp. Renta er høy, men ikke verre enn vi uansett måtte kalkulert med, dessuten har jeg endel egenkapital.

Skrevet

Man kan fremdeles få fastrentelån med bindingstid i inntil 10 år til litt over 6 % rente , så disse analytikerne som sitter i bankene er ikke riktig så pessimistiske med hensyn til om renta kan komme helt opp på de nivåer den var på 80/90 tallet , som noen i denne tråden .

Å binde renta nå er kanskje ikke så dumt for de som allerede har problemer med rentenivået , slik det er idag ?

Skrevet
Rentene kan gå opp mer etter lønnsoppgjøret, forresten, men det er kanskje tatt med i beregningen på 8% rente.

:ler: var det "som en hevnens engel" det stod i DN rett før påska , at Gjedrem ville øke renta , dersom lønnsoppgjøret ble for fett ?

Så får håpe de greier å få til et moderat lønnsoppgjør .

Gjest Gjest
Skrevet
:ler: var det "som en hevnens engel" det stod i DN rett før påska , at Gjedrem ville øke renta , dersom lønnsoppgjøret ble for fett ?

Så får håpe de greier å få til et moderat lønnsoppgjør .

Får håpe de hører på ham... Jeg må jo si at jeg støtter de gruppene som har blitt hengende etter lønnsmessig, men i praksis vil vel de som tjener godt i det private OGSÅ ha lønnsøkning, dessuten gir dyr arbeidskraft økte priser på mat og forbruksvarer, også har vi det gående.

Jeg har sett litt på boliglån, og med våre forutsetninger kan vi få lån med rundt 6% rente - og ja, jeg tror kanskje jeg ville bundet den nå. Tilstander som på 80-tallet er jeg ikke særlig bekymret for, myndighetene (og bankene) har flere verktøy for å hindre at det går helt bananas i dag enn de hadde da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...