Gjest Gjest :) Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Jeg bare lurte på hva dere spiser i løpet av en dag.? Selv får jeg i meg altfor mye karbohydrater, og altfor lite fett og protein :S Vet ikke hvordan jeg skal klare å endre på dette. Er det forresten noen som har et eksempel på hva man skal spise i løpet av en dag hvis man følger Fedon Lindberg-dietten?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 På en vanlig dag pleier jeg å spise: Frokost: To solide brødskiver av dansk rugbrød med kokt skinke, agurk, tomat + et glass melk + litt kålrot Lunch: Tre brødskiver grovt brød med en boks tunfisk, litt youghurt + krydder og litt feta-ost + et glass melk + en gulrot Middag: Kyllingfilet eller fisk med masse grønnsaker, litt saus + noe ris/potet/brød til. Vann til maten + en frukt. Kvelds: To brødskiver med litt smør på + banan. Et par spiseskjeer cottage cheese blandet med youghurt. Tror jeg får i meg for lite fett....og kunne sikkert spist mer proteiner. Men når man lever på studielån blir det fort dyrt å kjøpe protein-rik mat, billigere å spise seg mett på brød.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Har som regel veldig dårlig råd jeg, så blir kankje bare en lett frokost feks havregrøt, til middag ris og tunfisk md soyasaus og sitronpepper, og det samme til kvelds.. Ganske kjedelig etterhvert, og kjenner på kroppen at noe "mangler"
Gjest fragment Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Det varierer ganske mye, men kan f.eks skrive opp det jeg har spist i dag: Frokost: - Tre grove knekkebrød med ost, skinke og tomat. - Et lite glass juice. - To kopper te (uten sukker). Lunsj: - En porsjon All Bran med Biola. Middag: - En middels stor porsjon laks med pasta. Kvelds: - To grove knekkebrød med kaviar. - En kopp te. - En liten yoghurt med havregryn. Trening: Har gått en halvtime med hunden og vært på fotballtrening i dag. Etter litt utskeielser i påsken er det nå skjerpings i matveien frem mot sommeren. Det skal gå rimelig greit ettersom jeg normalt spiser bra, men det er jo litt hardt i begynnelsen etter en ferie.
Cienna Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Hmm...typisk hverdag ser slik ut: Frokost: 2 knekkebrød med skinke Lunsj: 2 knekkebrød med skinke Middag: Kalkunfilet med grønnsaker og saus Kvelds: 2 knekkebrød med skinke I helgene unner jeg meg gjerne litt sjokolade, kanskje havrekjeks med sjokolade eller rekechips. Sans is og gele er fine desserter. Er også veldig glad i tomatsuppe med kalkunbiter i... Spiser slik mest fordi jeg er redd for magen min...har en del intoleranser som gjør meg veldig dårlig i magen om jeg ikke spiser veldig rent.... Drikker bare vann, eller Fun Light saft...en del kakao på vinterstid...2 kopper om dagen i snitt...eller varmt vann med honning....
Biebie Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Jeg slanker meg, så jeg noterer ned det jeg spiser. Prøver å få i meg 1500-1600 kcal daglig, men i dag ble det 1300: Frokost -Havregrøt -Juice Lunsj -Stekte grønnsaker med skinke Mellommåltid -To små brødskiver med mager hvitost og paprika Middag -Lapskaus -Litt gele med vaniljesaus til dessert Kvelds -Lett yoghurt naturell -10 pistasjnøtter -1 eple I tillegg te, vann og pepsi max
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 I dag har jeg spist litt mer enn ellers fordi vi hadde igjen middag fra i går: Frokost: En ganske stor porsjon havregryn med solsikkefrø og rismelk Lunsj: Et par stykker quiche med skinke, diverse ost, erter og vårløk (middagsrester fra i går). Andre dager enten et par passe grove brødskiver, gjerne med ost, eller noen knekkebrød. Middag: Fullkornpasta, hjemmelagd tomatsaus (m/hermetiske tomater, tomatpure, gulrot, broccoli, løk), hjemmelagde kjøttboller (av kjøttdeig, med løk og parmesan) og salat (hjertesalat, brønnkarse, vårløk og vinaigrette-dressing) Kvelden: lakris Noen ganger frukt, andre ganger middagsrester... Jeg tror jeg spiser nokså sunt og får i meg det meste jeg trenger - og i tillegg litt ekstra. Prøver å få spist mye grønnsaker. Noen ganger blir det nok litt for mye kjøtt i kosten... Det er forresten ikke ofte vi spiser kjøttdeig. I morgen står grønnsakssuppe med kikerter på menyen, tror jeg. Hvis du vil få i deg mer protein, så bytt ut noen karbohydrater, f eks ris og endel pasta, med bønner og linser (og kikerter), eller gryn (byggryn i stedet for ris). Spis kjøtt, kylling og fisk om du ikke er vegetarianer. Fett; i visse mengder i kjøtt og fisk, meieriprodukter, vegetabilske oljer... Et enkelt grep er å bytte ut hvit ris med naturris (litt lengre koketid, men mer næring) og vanlig pasta med fullkornspasta.
punkyB Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 SKal du følge Fedon Lindbergs filosofi skal du unngå for mye brød - og skal du spise det skal det være hans eget brød eller tilsvarende, grove knekkebrød eller pumpernikkelbrød,rugsprø,fiberrik. Forslag til frokost: kornblanding(pass på karboene),havregrøt,smoothie, egg&bacon/omelett m.skinke - tomatbønner ved siden av eller grønnsaker, avacado m.reker lunsj: salat - pass på nok proteiner(egg,skinke,tunfisk,kylling), en skive m.masse pålegg , middag m. grønnsaker (ikke potet,ris,pasta) middag: proteiner og fett - samt grønnsaker , linser, kikerter o.l. - her også ikke for mye ris/pasta++ kvelds: avacado m.reker/rømme, ostebiter&grønnsakstaver , cottage cheese m. bringebær og hakkede nøtter rask mat/mellommåltid o.l. : kyllingvinger/lår, karbonade,kotelett , ost , nøtter proteinbarer (nutrilettbarer har for mye karbohydrater - atkins o.l. er bedre), en frukt og litt nøtter Ikke vær redd for litt fett ! Prøv å få til en miks av protiner og fett samt grønnsaker,linser til hvert måltid. Ikke det ene uen det andre. Til alle måltid kan man spise middagsrester
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå