Gå til innhold

Hvordan holde ut med dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglus
Skrevet

Jeg har hatt lite penger siden oktober pga. renovering av boligen (uten opplåning). Pga. renoveringen har vi mistet leieinntekter og disse får vi ikke på plass før vi er ferdige med renoveringen. Alt er revet, så det er ingen vei tilbake. Etter renoveringen var påbegynt fikk sambo problemer med jobben og har omtrent ikke inntekt. Dette var ikke noe vi kunne forutse, ellers hadde vi nok ikke satt igang dette prosjektet.

Disse økonomiproblemene sliter på forholdet og psyken generelt. Men vi vet at de vil løse seg om noen måneder. (Får realisert litt bundet kapital og sannsynligvis får sambo løst jobbproblemene.)

Er det noen som har tips til hvordan man skal holde ut i slike "trange" perioder? Motivasjon og humør er på et bunnivå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har hatt lite penger siden oktober pga. renovering av boligen (uten opplåning). Pga. renoveringen har vi mistet leieinntekter og disse får vi ikke på plass før vi er ferdige med renoveringen. Alt er revet, så det er ingen vei tilbake. Etter renoveringen var påbegynt fikk sambo problemer med jobben og har omtrent ikke inntekt. Dette var ikke noe vi kunne forutse, ellers hadde vi nok ikke satt igang dette prosjektet.

Disse økonomiproblemene sliter på forholdet og psyken generelt. Men vi vet at de vil løse seg om noen måneder. (Får realisert litt bundet kapital og sannsynligvis får sambo løst jobbproblemene.)

Er det noen som har tips til hvordan man skal holde ut i slike "trange" perioder? Motivasjon og humør er på et bunnivå.

Renovering er dyrt og du skriver at det er gjort uten lån. Ikke mange klarer den biten. kan du ike ta opp et lån i banken da til tingene er på plass???

Gjest Gjest
Skrevet
Renovering er dyrt og du skriver at det er gjort uten lån. Ikke mange klarer den biten. kan du ike ta opp et lån i banken da til tingene er på plass???

Jeg har fått låne penger av familie midlertidig for å bli fortere ferdige, men det hjelper lite på de månedlige utgiftene. Dessuten er vi glade for hver krone som vi slipper å låne. Bruker vi kr 1000,- på f.eks. klær, så er det kr 1.000 mer som vi må låne til renoveringen. Derfor blir det slik at alt av overskudd går til boligen. Jeg liker ikke å låne penger. Da vi tok opp boliglånet var vi enige om at det skulle betales ned raskest mulig og at vi ikke skulle låne opp igjen. :-) Kanskje litt ambisiøst.

Skrevet

Det høres kjipt ut, men det å bruke lite penger blir faktisk en vanesak! Selv har jeg ikke dårlig råd, men har sett meg fryktelig lei på det høye forbruket og tilhørende bruk-og-kast mentalitet som har blitt vanlig.

Noen enkle, gjennomførbare tips:

- planlegg en omtrentlig ukemeny og nøy deg med å handle dagligvarer en gang i uka (evt. med påfyll av melk og brød ved behov)

- stå over din daglige Latte og spar glatt 5.000 i året

- bruk biblioteket, der finner du både filmer og ukeblader i tillegg til bøker

- og kanskje viktigst av alt; la være å omgås mennesker med et mye høyere forbruk enn hva du kan tillate deg

Og ha gjerne i bakhodet at hver eneste ting du kjøper, krever ressurser i form av innsatsvarer og transport, og ender opp med å generere enda mer søppel ...

Skrevet

Jeg levde overdådig inntil like før jul i fjor...Innså at alle pengene jeg kastet bort på klær og annet tull heller burde spares og legges til side. Vi har planer om å flytte utenlands om et par år, og det sier seg selv at jo mer egenkapital vi har jo bedre. Målet mitt gjør det mye lettere å leve økonomisk, og selv om vi har råd til å skeie mer ut, så ønsker jeg det ikke. Tenker meg godt om før jeg skal bruke penger. Vi legger av fast sum hver mnd på regningskonto og sparekonto, resten fordeler vi på brukskontoene våre som er lommepenger. Jeg har skrenket inn lommepengene kraftig, slik at vi må tenke oss om når vi bruker dem...for er vi blakke, så henter jeg ikke ut penger fra de andre kontoene. Hva trenger en egentlig penger til i hverdagen? Når jeg ser på det jeg bruker penger på så er det bare tull.

Gjest Gjest
Skrevet

Forutsatt at dere har penger til å betale regninger og til å kjøpe mat for, ville jeg prøvd å ikke bekymre meg for framtiden. Det er kjipt å ha lite penger, men man kan legge seg til noen gode, økonomiske vaner i slike tider, som gjør at det kanskje er lettere å spare seinere når samboern din får jobb igjen. Om dere faktisk sliter med å få betalt regninger - si fra til kreditorene før det er for seint, oftest går det an å få til en nedbetalingsordning som kanskje kan hjelpe i en forbigående vanskelig periode.

Skrevet

her var det mange gode råd *følge med*

Det som er viktig er:

Planlegge, alt fra mat til handling av dopapir og shampo.

Finn gratis underholdning. Se gamle filmer som det er lenge siden sist, eller se etter en støvete bok du aldri fikk lest. Gå turer. Begynn å tren.

Unn deg noe godt, spar litt penger og gå ut å spise eller evt på kino.

Gjest Gjest
Skrevet

Har det omtrent likt for tiden, grunnet 4 store bilreparasjoner. Jeg er i tillegg enslig. Men fordelen er at jeg kan knipe inn på maten, det går mye i suppe og pasta hos meg nå for tiden.(jeg vet at menn flest ikke synes at suppe er ordentlig middag, så jeg har en stor fordel der).

Regner med å komme oppå igjen til sommeren, imens så sparer jeg inn der jeg kan, uten at det blir helt stusslig.

Men så lenge jeg vet at dette er en overgang, så tenker jeg at jeg sikkert har godt av å sette ned forbruket litt, tenke litt over ting jeg kjøper: om jeg virkelig trenger det osv.

En god ide er å unngå å gå på kjøpesenter, der er mange fristelser og tilbud som regel. Jeg går kun i matbutikkene og leter meg fram til billigste alternativ. Kjøper heller ikke mat hver dag, spiser det jeg har.

Og som allerede foreslått: det finnes mye å låne på biblioteket, og filmene de har er ikke SÅ gamle.

Aviser og ukeblader kjøper jeg ikke lenger, når jeg kan lese på nettet. Og heldigvis har jeg nok klær. Håper bare ikke jeg må til tannlegen eller noe ekstra,ekstra nå da. :lur:

Har bestemt meg for at dette skal jeg klare!

En kaffe med venninner unner jeg meg,og en flaske rødvin til helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...