Gjest lissi32 Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Kan dette gå utover meg og min økonomi? Vi har hvert vårt lån i felles bank, medeier i hverandre sine lån og pant i huset. Han skal starte enkeltmannsforetak. Hvordan passer jeg på at jeg ikke får svi i denne saken? Nei de har ikke kapital til Ans. Det er ikke et forslag. Jeg ønsker ta vare på meg selv i denne saken. Er ganske skeptisk siden ingen av dem har særlig egenkapital pr nå, og dette er 3 firmaet de skal drive sammen.
Gjest ER det mulig Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Først må du holde tungen rett i munnen når du spør om ting. Du sier de ikke har kapital til Ans, nå krever hverken Ans eller DA noe kapital, men det er ikke selskapsformer som egner seg for all type virkosmhet. Ett AS derimot krever en EK på 100.000,- enten i form av kontanter eller garanti. Enkeltpersonforetak er en organisasjonsform hvor én "fysisk person" - det vil si ett menneske - står ansvarlig for virksomheten. Som navnet sier er altså dette en selskapsform der én person er eier. Du har stor økonomisk frihet, men du er også fullt økonomisk ansvarlig for virksomhetens gjeld og forpliktelser. Legg spesielt merke til at det ikke skilles mellom privat og selskapsrettslig ansvar: Du og bedriften er ett! Du er med andre ord personlig ansvarlig for selskapets gjeld, også med din private formue.. Ergo kan du bli rammet om typen din driter seg ut.. Man skattes også sammen med selskapet. Tommelfingerregel: - Denne selskapsformen passer der det er små eller ingen investeringer og risikoen liten.
Leo Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Svaret er at ja, dette kan ramme din økonomi. Så lenge alt går bra, er det naturligvis ikke noe problem, men går det så langt at din samboer får betalingsproblemer, kan du også få problemer. (Jeg går nå ut fra at du skrev feil og mente at de ikke har kapital til å starte et AS og derfor velger en ansvarlig eierform). Slik jeg forstår det, er du medlåntaker på hans lån. Det vil si at du er ansvarlig for å å betale lånet hvis han ikke gjør det selv. Hvis du ikke kan betale heller, må huset selges eller havner i verste fall på tvangsauksjon. Havner han i en situasjon hvor han skylder f.eks. skatt og merverdiavgift og det kommer så langt som til utleggstrekk, kan du i prinsippet bli ansvarlig for å forsørge ham i det skatteetaten har en svært streng definisjon av husstand og husstandsinntekt når de beregner hva skylder skal sitte igjen med til livsopphold. I tillegg vil det selvfølgelig påvirke deg hvis han blir gående en lengre periode uten å ha til "salt i grøten".
Gjest lissi32 Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 (endret) Først må du holde tungen rett i munnen når du spør om ting. Du sier de ikke har kapital til Ans, nå krever hverken Ans eller DA noe kapital, men det er ikke selskapsformer som egner seg for all type virkosmhet. Ett AS derimot krever en EK på 100.000,- enten i form av kontanter eller garanti. Enkeltpersonforetak er en organisasjonsform hvor én "fysisk person" - det vil si ett menneske - står ansvarlig for virksomheten. Som navnet sier er altså dette en selskapsform der én person er eier. Du har stor økonomisk frihet, men du er også fullt økonomisk ansvarlig for virksomhetens gjeld og forpliktelser. Legg spesielt merke til at det ikke skilles mellom privat og selskapsrettslig ansvar: Du og bedriften er ett! Du er med andre ord personlig ansvarlig for selskapets gjeld, også med din private formue.. Ergo kan du bli rammet om typen din driter seg ut.. Man skattes også sammen med selskapet. Tommelfingerregel: - Denne selskapsformen passer der det er små eller ingen investeringer og risikoen liten. Jepp jeg mente AS. Jeg har også akkurat snakket med banken om dette. Dette er en risiko jeg ikke er villig til å ta. Hva gjør jeg? Endret 25. mars 2008 av lissi32
Cienna Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Han kan iallefall ikke tvinge deg til å godta at han skal starte et ANS. Jeg ville sagt at han pent burde spare opp til et AS...eller ta opp et eget lån som ikke rammer deg til startkapital, men tviler på om noen vil gi ham det....
Nabodama Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Jepp jeg mente AS. Jeg har også akkurat snakket med banken om dette. Dette er en risiko jeg ikke er villig til å ta. Hva gjør jeg? Ja, dette må du ikke gå med på. Har samboeren din satt seg inn i hva dette betyr for deg? De bør vente med å starte firma til de har penger nok til AS.
Leo Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Du kan ikke tvinge dem til noe som helst og så vidt jeg har forstått på tidligere tråder, så er dette noe samboeren din ønsker å gjennomføre helt uavhengig av hva du mener.
Oliven Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 (endret) Du kan jo få de til å kikke litt på NUF (norskregistrert utenlandsk foretak). Det finnes mange som tilbyr å hjelpe til med å registrere dette, så det er sikkert lurt å undersøke nøye før de velger. NUF er en norsk avdeling av et AS i utlandet og da har du samme regler ang økonomi som et vanlig norsk AS. http://www.firmaforum.no/ http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1...&ArtKey=306 http://www.dinside.no/php/art.php?id=210503 Noen artikler om NUF. Endret 25. mars 2008 av Oliven
Leo Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Han kan iallefall ikke tvinge deg til å godta at han skal starte et ANS. Hvis det er det han vil, så er det ingenting hun kan gjøre for å hindre ham.
Gjest ER det mulig Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Bare vær obs på at det kan være endel steder du møter motvilje mot ett NUF, siden de ikke er pliktige til å sende inn regnskaper ol, derfor kan det være vanskelig å få kredittsjekk ol slik at man får kopimaskin, telefon ol.. Nå sier du jo heller ingen ting om hva slags firma de skal ha da, og hva de skal drive med. Samboeren min driver ett enk, som han fakturerer matteundervisningen sin ut i gjennom... Har så og si ingen kostnader og driver så smått at det ikke er store skatten, mva eller noe sånt å passe på. Da er ett enk perfekt og jeg er ikke så veldig redd for å bli ansvarlig for event gjeld han ikke betaler. Ikke mer en jeg er for at han ikke skal bruke lønnen sin til å betale regningene med, om du skjønner hva jeg mener...
Cienna Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Hvis det er det han vil, så er det ingenting hun kan gjøre for å hindre ham. Nei, men om han vil beholde samboeren og fortsatt ha et godt forhold med henne så burde han tenke seg om to ganger. Slike valg tar en ikke alene om man er to...
Noli Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Hvis du ikke får ham fra dette, burde dere virkelig få helt separate økonomier dersom du ikke er villig til å ta risikoen.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Nå har det vel kommet frem i x antall tråder att TS kjæreste ikke er av den mest sympatiske og empatiske sorten....
Leo Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 Nei, men om han vil beholde samboeren og fortsatt ha et godt forhold med henne så burde han tenke seg om to ganger. Slike valg tar en ikke alene om man er to... Helt enig, men trådstarters samboer er ikke helt der etter det jeg har forstått...
Frey Skrevet 25. mars 2008 #15 Skrevet 25. mars 2008 Hvis du ikke får ham fra dette, burde dere virkelig få helt separate økonomier dersom du ikke er villig til å ta risikoen. Hvis de eier f eks en leilighet sammen så hjelper det ikke å ha separat økonomi. Hvis han misligholder noe kan hun risikere at leiligheten da selges på tvangssalg hvis hun ikke hjelper til. Ts må rett og slett ta et valg om hun tør å ta sjansen på samboerens firma - eller stille et utlimatum, firmaet eller meg.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 Er det en mulighet til å bli løst fra det å være medeier i hverandres lån? Eier dere(tinglyst) huset med 50/50? Risikoen er da at det må selges. Det samme skjer dersom du flytter fra ham i dag. Iallfall dersom en av dere ikke klarer å sitte med boligen alene. Er bedriften kapitalkrevende slik at de risikerer mye med en gang? Skal samboeren din jobbe ved siden av? Kan du forsørge ham? Det som er risikofylt når det gjelder ANS er at man blir personlig ansvarlig for gjelda. Slåes firmaet konkurs så er samboeren din også konkurs. Er det jeg har fanget opp i TS sine tidligere innlegg så høres ikke dette særlig betryggende. Ta en snakk med banken vedr. lånet for å høre hva de mener du kan gjøre for å sikre deg.
Gjest lissi32 Skrevet 25. mars 2008 #17 Skrevet 25. mars 2008 Hva med et NUF i utlandet?? Er jeg sikret da?
Midna Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Da jeg hadde økonomi i fjor ble vi sterkt frarådet å starte et ANS, og at det også var veldig uvanlig å gjøre nå til dags. Da er det i alle fall bedre å starte et DA, for da kan ikke banken ta huset ditt hvis den andre du har selskap med ikke klarer å betale for seg ved en konkurs. Eller er jeg helt på jordet nå?? Uansett så håper jeg at samboeren din tar til fornuft og ikke trekker deg inn i dette!
Gjest lissi32 Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Er det en mulighet til å bli løst fra det å være medeier i hverandres lån? Eier dere(tinglyst) huset med 50/50? Risikoen er da at det må selges. Det samme skjer dersom du flytter fra ham i dag. Iallfall dersom en av dere ikke klarer å sitte med boligen alene. Er bedriften kapitalkrevende slik at de risikerer mye med en gang? Skal samboeren din jobbe ved siden av? Kan du forsørge ham? Det som er risikofylt når det gjelder ANS er at man blir personlig ansvarlig for gjelda. Slåes firmaet konkurs så er samboeren din også konkurs. Er det jeg har fanget opp i TS sine tidligere innlegg så høres ikke dette særlig betryggende. Ta en snakk med banken vedr. lånet for å høre hva de mener du kan gjøre for å sikre deg. Nei vi kan ikke dele lånene fra hverandre, vi har felles bolig. Jeg blir mest irritert over at han ikke diskuterer dette med meg engang, at jeg må finne ut alt selv. Takk gud for jeg har ben i nesa
Leo Skrevet 25. mars 2008 #20 Skrevet 25. mars 2008 Hva med et NUF i utlandet?? Er jeg sikret da? I prinsippet, ja, men du bør lese linkene Oliven la ut tidligere i tråden og gjerne også søke mer informasjon. Det er ikke så enkelt og bekymringsfritt som det ved første øyekast kan virke som. (Nå fremstilte ikke Oliven det slik heller da, bare så det er sagt). Selv om det koster mindre enn å etablere et AS, kan det bli vanskeligere for dem som skal drive firmaet. Som kunde er f.eks. jeg langt mer skeptisk til å forholde meg til et NUF enn til et norskregistrert AS. (Litt avhengig av vare/tjeneste naturligvis). Min mening er dessuten at hvis man ikke kan stable på bena tilstrekkelig kapital til å starte et AS, så bør man kanskje vurdere om det er noe grunnlag for drift i det hele tatt med mindre det er snakk om ren hobbyvirksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå