Gå til innhold

Tahini - sesampasta

Anbefalte innlegg

Gjest gjeste kokk
Skrevet

Har funnet oppskrift på hummus (for å dyppe nanbrød i) som jeg vil forsøke meg på.

En av ingrediensene er tahini, eller sesampasta (malte/moste sesamfrø).

Finner ikke dette her jeg bor, og å knuse sesamfrø selv ser ikke ut til å bli bra(bare kornete).

Noen som vet hva jeg eventuelt kan bruke istedenfor?

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har bare lagd hummus uten tahini, av samme grunn som deg :) Bruk olje, sitron, spisskummen, salt, pepper og hvitløk (sikkert noe mer i noen oppskrifter), det fungerer bra. Mulig hummusen blir litt mer kremet og "rundere" med tahini, i hvert fall synes jeg hummus jeg spiser på restaurant har en litt annen konsistens enn den jeg lager, i tillegg til lysere farge.

Gjest Catwoman
Skrevet

Hummus blir godt uten tahini og, men har du sjekket invandrerbutikker, hvis du ha rnoen i nærheten - de pleier å ha. Og helsekostbutikker.

Endel større matbutikker kan også ta det inn.

Tahini er forøvrig en veldig fin matvare. Jeg har det nesten alltid i kjøleskapet og bruker det til alt mulig :)

Skrevet

Tror jeg har lest et sted at du kan bruke litt sesamolje. Ikke mye, for den har en kraftig smak. Men litt. Forsøk med noen dråper, og ta mer om det trengs. Lykke til!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Tahini er forøvrig en veldig fin matvare. Jeg har det nesten alltid i kjøleskapet og bruker det til alt mulig :)

Gjest Catwoman
Skrevet

som pålegg, mest det. Og så hiver jeg oppi en skje i forskjellige varmmat - i wok feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...