Alva Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Jeg skal arrangere selskap for ca 60 mennesker (alle voksne), og har så smått begynt å lage meg en oversikt over hva og hvor mye jeg må lage. Menyen er altså en buffet - middelhav/midtøsten/tapas-inspirert sådan. Jeg er ute etter alle slags tilbakemeldinger, da særlig på mengder (om jeg har beregnet for lite, men også gjerne om det høres alt for mye ut ), men også om jeg "mangler" noen retter etc etc. "Hovedrettene" er: Indrefilet av okse (roastbeef) - 6 kg Indrefilet av svin, marinert - 6 kg Kyllingklubber Tikka - 12kg (10stk poser a 2kg) Spicy kjøttboller av storfe/lam - 6kg Scampi, marinert i hvitløk, ingefær, koriander - 7,5kg (15stk poser a 500gr) Tilbehør/sideretter har jeg ikke anelse om mengder enda: Tortilla de patatas (25cm "kaker") - 10 stk En form for potetsalat Tabbouleh Feta/mynte/vannmelon-salat Gresk salat Blandet grønn salat Grønne bønner/paprika-salat m/valnøtter Salat av limabønner med chili-vinagraitte Tsatsiki Aïoli Hummus I alle fall én kald saus til - forslag? Ciabatta - ca 30 stk Foccacia (20 biter pr langpanne) - 4 langpanner Store naan/pitabrød (kjøpes ferske på innvandrerbutikk) + skåler med marinerte oliven "Minglemat" som serveres sammen med velkomstdrink (Sangria) blir dadler i bacon og lefsebiter med laks/Snøfrisk/urter) - her tenker jeg to biter av hver pr pers, det skal jo bare være en liten appetizer... Som sagt - alle tilbakemeldinger er velkomne! :-D
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Det beregnes i snitt 500 g mende mat pr. person. Dvs. da må en ta med kylling uten ben, ta med brød, saltat osv. Det skal jo ikke være blåst når en er ferdig med maten heller da, og det varierer hvor mye hver enkelt spiser. Så noe mer en det bør en jo ta med. Har laget nesten samme meny selv til 30 mennesker, og jeg har tenkt slik: Hvis f.eks. 60 personer spiser 300 gram kjøtt/fisk (som er litt mye, men jeg bruker det som utgangspunkt) blir dette 18 kg rent kjøtt/fisk. Så har du tilbehør som beregnes tillegg. Det kan gå veldig mye potetsalat når da det passer så godt til alt kjøttet. Det er også veldig billig tilbehør, så lag en veldig god porsjon med det. Syntes du har veldig mye bra mat, og det blir sikkert knall suksess. Tips kan jo også være å ta med ostfat. Ikke i hele stykker, men skåret i terninger med valnøtter og fiken f.eks. Har vært veldig populert når det ikke har vært tradisjonelt ostefat... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Jeg skal arrangere selskap for ca 60 mennesker (alle voksne), og har så smått begynt å lage meg en oversikt over hva og hvor mye jeg må lage. Menyen er altså en buffet - middelhav/midtøsten/tapas-inspirert sådan. Jeg er ute etter alle slags tilbakemeldinger, da særlig på mengder (om jeg har beregnet for lite, men også gjerne om det høres alt for mye ut ), men også om jeg "mangler" noen retter etc etc. "Hovedrettene" er: Indrefilet av okse (roastbeef) - 6 kg Indrefilet av svin, marinert - 6 kg Kyllingklubber Tikka - 12kg (10stk poser a 2kg) Spicy kjøttboller av storfe/lam - 6kg Scampi, marinert i hvitløk, ingefær, koriander - 7,5kg (15stk poser a 500gr) Tilbehør/sideretter har jeg ikke anelse om mengder enda: Tortilla de patatas (25cm "kaker") - 10 stk En form for potetsalat Tabbouleh Feta/mynte/vannmelon-salat Gresk salat Blandet grønn salat Grønne bønner/paprika-salat m/valnøtter Salat av limabønner med chili-vinagraitte Tsatsiki Aïoli Hummus I alle fall én kald saus til - forslag? Ciabatta - ca 30 stk Foccacia (20 biter pr langpanne) - 4 langpanner Store naan/pitabrød (kjøpes ferske på innvandrerbutikk) + skåler med marinerte oliven "Minglemat" som serveres sammen med velkomstdrink (Sangria) blir dadler i bacon og lefsebiter med laks/Snøfrisk/urter) - her tenker jeg to biter av hver pr pers, det skal jo bare være en liten appetizer... Som sagt - alle tilbakemeldinger er velkomne! :-D Huff, jeg vet ikke noe om mengde pr. person, men jeg vil også komme! Høres ut som superdeilig buffet Lag heller mye enn for lite, selv om det sikkert finnes en camengde pr person, vil jeg tro at folk kommer til å spise mye av dette:) Lykke til med festen!
Malibulita Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Dette hørtes kjempegodt ut, men jeg tror du blir sittende igjen med veldig mye mat. Fordeler du alt kjøttet på 60 personer blir det ca 600g på hver, og ikke engang den verste storspiseren spiser vel så mye, når du har så godt tilbehør! Du kan jo beregne litt ekstra, siden det er dumt å ha for lite mat, lag litt mer av det du liker godt selv sånn at du kan ha rester etterpå/legge i fryseren. Evt, inviter meg på restelag :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå