Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Har dere en pulsklokke? Hvilket merke? Fornøyd? Hvordan bruker dere denne i treningen? Er den nyttig? Fortell
Gjest Skya Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Ja, jeg har pulsklokke. Har den enkleste klokken fra Suunto, T1, og er kjempefornøyd. Jeg legger opp treningen min etter den. Før så "kosetrena" jeg mye. D.v.s. at jeg lå i feil pulssoner, ikke ga alt osv. Men nå når jeg bruker klokken slavisk så får jeg mye mer ut av ei treningsøkt og det merker jeg godt på kroppen. Og pulsklokken er iallefall med på å gjøre treningen min morsommere.
Gjest Golden Girl Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Har hatt en Polar pulsklokke i tre år nå. Veldig fornøyd. Det er lett å se om formen går opp og ned, ved å se hvor mye man må pushe seg for å komme opp i samme puls som før, for eksempel. (Eksempel: når jeg er i god form må jeg slite ganske mye for å ligge jevnt over 180 slag i minuttet, mens når jeg er i dårlig form spretter pulsen opp mye raskere.) Mitt råd er å kjøpe en pulsklokke som er kodet. Min er ikke det, og da kan av og til de elektroniske signalene fra sidemannen slå inn på min klokke, så pulsen plutselig er 210 slag i minuttet eller mer når jeg tar sit-ups. Da slår det ut litt feil, kan man si... Men kodede pulsklokker er kanskje litt dyrere? Det er veldig lett å holde orden på treningen med pulsklokke, og man kan se om man har gjort en god innsats eller om man burde tatt i litt mer.
Mann 42 Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Jeg har en polaris F11 som jeg er godt fornøyd med. Den er kodet, og mange av ergometersyklene og tredemøllene der jeg trener, kan plukke opp signalet fra beltet. Veldig bra. Dessuten registrerer den både fremgang og treningsmengde, og holder oppsikt med treningsdosene. Jeg bruker den delvis for å holde en viss kontroll på treningsmengde og kaloriforbruk, og delvis for å sjekket at jeg ikke kommer for høyt i puls. Det var faktisk et problem til å begynne med, men nå har jeg ganske god kontroll på hvor mye jeg belaster meg, og kan pace meg selv mye bedre basert på kroppsfølelsen. Den har kondistest og treningsprogram også, så det er mange nyttige funksjoner.
Gjest Skya Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har en polaris F11 som jeg er godt fornøyd med. Den er kodet, og mange av ergometersyklene og tredemøllene der jeg trener, kan plukke opp signalet fra beltet. Veldig bra. Dessuten registrerer den både fremgang og treningsmengde, og holder oppsikt med treningsdosene. Jeg bruker den delvis for å holde en viss kontroll på treningsmengde og kaloriforbruk, og delvis for å sjekket at jeg ikke kommer for høyt i puls. Det var faktisk et problem til å begynne med, men nå har jeg ganske god kontroll på hvor mye jeg belaster meg, og kan pace meg selv mye bedre basert på kroppsfølelsen. Den har kondistest og treningsprogram også, så det er mange nyttige funksjoner. Dette visste jeg ikke. Så treningsapperatene plukker opp signalene fra beltet? Må den vært kodet for at dette skjer? Tviler på at min enkle klokke er det. Men når jeg løper på tredemølla så kommer pulsen opp på den. Og sammenlignet med klokka er den ganske så nøyaktig hele tiden. Har fundert litt på hvordan dette er mulig skjønner du. For jeg er ikke koblet til mølla på noen måte.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Vurderer å kjøpe meg pulsklokken Polar F6. Noen som har erfaring med denne klokken? Må man kjøpe pulsbeltet til å ha rundt magen utenom eller følger dette med klokken? Klokken virker vel ikke uten dette beltet?
Gjest Golden Girl Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Vurderer å kjøpe meg pulsklokken Polar F6. Noen som har erfaring med denne klokken? Må man kjøpe pulsbeltet til å ha rundt magen utenom eller følger dette med klokken? Klokken virker vel ikke uten dette beltet? Belte følger med klokken. Uten beltet hadde man ikke hatt bruk for klokken, for å si det sånn.
Kitsune Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har Polar F11. Den koster ca 1500 kr tror jeg. Før hadde jeg en "steialdermodell" som ikke var kodet, og ikke gjorde annet enn å måle pulsen der og da. Men med F11 har det blitt så ufattelig mye artigere å trene!! Har stilt min inn på prosent, og det gjør det enda lettere å følge med når jeg er sliten. Tok etpar treninger før jeg ble vant til det, men nå stiller jeg den aldri tilbake til antall slag. Polar sine bruksanvisninger er dårlige selv om produktet er bra. Bare så du vet det. Forresten kan du svømme med F11.
Gjest mariqa Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Hei, Jeg har trent med pulsklokken Polar F11 i et drøyt år nå, og er superfornøyd! Kjøpte den som bursdagsgave til meg selv, og kan med hånda på hjertet si at det er den beste investeringen på LENGE! Jeg valgte å kjøpe den jeg hadde mest lyst på, med endel tilleggsfunksjoner, kodet belte etc, og har aldri angret! Betalte rundt 1500 kroner, vel anvendte penger! Jeg lar klokka vise pulsslagene i prosent, og følger med under hele treninga. I tillegg gir pulsklokka en indikasjon på kaloriforbruk (merk: kun en INDIKASJON, men er moro å følge med på, selv om det ikke er fasittall). Den setter også opp et forslag til program man skal følge (antall treninger i uka, varighet (kort, normal, lang), og hvilken sone du bør ligge i på hver trening Man kan også ta en OwnIndex-test jevnlig for å se utviklingen i formen. Egentlig vil jeg bare si: Ikke vurder om du skal kjøpe pulsklokke - LØP OG KJØP!
Mehe Skrevet 3. april 2008 #10 Skrevet 3. april 2008 Jeg anbefaler også Polar F11. Veldig fornøyd med den! Jeg liker også å ha på prosent istedet for slag, lettere å ha kontroll på pulssoner da.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Har en Polar pulsklokke, WM42, som jeg er greit fornøyd med. Har gått ned 9 cm i livet og 11 kg! Ikke siste modellen, men den er kodet, tåler svømming, beregner hvor mye kcal jeg bør ta inn og ca treningsmengde som bør forbrennes for at jeg skal nå mine vektmål. Den holder også styr på treningstimer God motivasjon!!! Polar er det eneste merket som jeg har hørt om som "kommuniserer" med tredemøller og sykler, og det at produktene kan kodes gjør slik at du ikke tar inn støy fra folk på nabosykkelen!
Gjest Bolledeig Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Dette visste jeg ikke. Så treningsapperatene plukker opp signalene fra beltet? Må den vært kodet for at dette skjer? Tviler på at min enkle klokke er det. Men når jeg løper på tredemølla så kommer pulsen opp på den. Og sammenlignet med klokka er den ganske så nøyaktig hele tiden. Har fundert litt på hvordan dette er mulig skjønner du. For jeg er ikke koblet til mølla på noen måte. Ja det gjør de. Det har vært et par ganger jeg har trodd jeg har fått hjerteinfarkt under oppvarmingen fordi hun som løp på tredemøllen ved siden av med pulsklokke hadde 180 i puls =D
Gjest yamyam Skrevet 17. mai 2008 #13 Skrevet 17. mai 2008 Hei. Jeg har nå akkurat kjøpt meg en Polar F11 pulsklokke på E-bay. Siden flere av dere hadde god erfaring med den gikk jeg for den modellen. God dollarkurs gjør at det lønner seg å shoppe på nett - håper jeg!! Gleder meg til å den kommer i posten!
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 17. mai 2008 #14 Skrevet 17. mai 2008 Den definitivt beste pulsklokken heter Garmin Forerunner 305: http://cgi.ebay.com/GARMIN-FORERUNNER-305-...1QQcmdZViewItem Dette er en pulsklokke med innebygget GPS. Det betyr at i tillegg til å registrere treningsdataene dine registrerer den også posisjon. Hvis man f.eks. løper eller går på ski vil man også få opp distanse og fart i tillegg til puls. Det finnes en rekke treningsprogrammer for f.eks. intervalltrening på klokken. Den har også en virtuell treningspartner, slik at man kan konkurrere mot seg selv om man ofte løper den samme runden. Når man kommer hjem kobler man klokken til PCen og får automatisk oppdatert treningsdagboken, se bilder: http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...yDetailView.png http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...uipmentView.png http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...AthleteView.png http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...=RoutesView.png http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...rtElevation.png http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...ilChartZoom.png http://www.zonefivesoftware.com/SportTrack...lPageSplits.png Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk kjøper dyre Polar-klokker når denne som har langt flere muligheter ikke koster mer enn en drøy tusenlapp.
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 17. mai 2008 #15 Skrevet 17. mai 2008 Glemte å si at treningsdagboka automatisk tegner kart over hvor du har vært. Kartene hentes gratis fra Google maps og Google earth.
Gjest Gjest_Marie_* Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Belte følger med klokken. Uten beltet hadde man ikke hatt bruk for klokken, for å si det sånn. Hvordan kobler man pulsklokken til pcen? Jeg låner pulsklokken til moren min, og jeg vet ikke om jeg mangler noe utstyr.. Har ei klokke og et slikt bånd man har rundt brystet..
Ladylike Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 Har en polar klokke og elsker å trene med den:) Jogging/løping og intervall går mye lettere når en kan se hvilke pulssoner en ligger i. Men det er en fordel å vite sånn ca hva maxpulsen er for å bruke den riktig. I min legger jeg også inn vekt og alder, og kan se hvor mange kalorier jeg har brent, maxpuls osv.
Sanasol. Skrevet 13. november 2009 #18 Skrevet 13. november 2009 Vet jeg åpner en gammel tråd her, men finner ikke svar andre steder. Er det noen som vet hvordan man får polar F11 til å "snakke" med pcen?
Kitsune Skrevet 1. januar 2010 #19 Skrevet 1. januar 2010 Etter at jeg skrev her sist har jeg lært ett og annet om pulsklokker. Min F11 er nå ødelagt. Sendte den inn i sommer, de fant ingenting galt med den, men jeg fikk nytt belte og de byttet batteri i klokka og sensoren. Mannen min sin er også ødelagt. Orker ikke sende den inn igjen, den er bare to-tre år gammel. Polar reklamerer med at de skal kunne "snakke" med PC-en, men alle jeg har snakket med sier at de ikke får det til. Det er heller ingen hjelp å få i tungvindte bruksanvisninger eller på hjemmesiden deres. MEN du kan kjøpe dings til 1000 kr som skal gjøre at du garantert kan føre over data til pc-en. Virker som om Polar begynner å bli litt for arrogant overfor markedet sitt. Fikk den nye Polarbrosjyren, og de aller fleste modellene overlapper hverandre i mer eller mindre grad, foruten på 1000-lappene. Der skiller det en god del. Klokkene for sykling kan også brukes til løping og langrenn. Og klokkene for løping kan brukes for sykling og langrenn. Hva er vitsen? Ser heller på det som litt juks. F 60 og F80 skiller på pris og på om oppkoblingen til pc følger med. Uansett koster den 1000 kr, og prishoppet fra F60 til F80 er 1000 kr.. Det pulsklokke har gjort, er at jeg har blitt flinkere til å trene ute og til å "pushe" meg selv på treninger. Konkurrere med meg selv. Derfor skal min neste klokke ha GPS. Har lest og hørt mye bra om Garmin Forerunner, og skal antageligvis skaffe meg den for å teste ut. Har brukt F11 sin kaloriindikator for å finne ut hvor mye kardio jeg skal trene i uka. Har hatt som mål å ligge på 2000 cal forbrendt, og så er det opp til meg hvordan jeg bruker de 2000. På to eller fire økter, på mølle eller spinning osv. Utenom dette har jeg hatt vekttrening.
twinklestar Skrevet 5. januar 2010 #20 Skrevet 5. januar 2010 Jeg har hatt min Polar F11 i to år nå. Ikke brukt den så veldig aktivt, men litt innimellom. Tenkte jeg skulle bruke den litt mer aktivt nå. Prøvde i dag for første gang å koble til pc Og det fungerte for meg. Måtte laste ned program på www.polarpersonaltrainer.com også mått jeg koble til mikrofon som jeg har på et headset til pc'n. Så holdt jeg klokka helt inntil mikrofonen. Det fungerte ikke når headsettet ikke var koblet til, selvom det egentlig er mikrofon på laptopen. Jeg tipper det skyldes at mikrofonen er litt for dårlig... Uansett - det skal gå an! Lykke til med trening! I dag blir det intervalltrening på meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå