Gå til innhold

Til Platanias for første gang 2008.

Gjest Sydenfarer

Anbefalte innlegg

Gjest Sydenfarer

Hei!

Vi, en familie på 4, skal reise på det som ungene kaller "ordentlig sydentur" for første gang i månedskifte april-mai. Målet ble Platanias på Kreta.

Vi gleder oss veldig og ser frem til turen :)

Gode tips for turen mottas med stor takk! Lurer bl.a. veldig på om stedet er"klargjort" for sesongen siden vi reiser såpass tidlig...? Har skjønt såpass at det ikke flommer over av turister, noe vi forøvrig synes - og tror, kan bli litt godt.

Har lest en del her på siden, og har søkt på nettet, noe helt annet er å få direkte svar :)

Og været, som vi gjerne er opptatt av, det tar vi som det er, stor sett greit om dagen og noe kjøligere om kvelden :) Eller...

Vi reiser med Apollo og skal bo på hotell Geraniotis, noe som kan si noe om dette hotellet?

Vi gleder oss veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så koselig at dere endelig skal på tur alle 4!

Jeg har vært på Kreta og andre greske øyer tidlig i mai og i midten av mai. Jeg er en ekte Kreta fantast og var der 2 ganger i fjor.

For å ta været først; Dere kan nok dessverre ikke regne med sol dagen lang på den tiden av året, det kan være endel overskyet - spesielt om morgenen så sprekker det opp litt utover dagen. Så ta med nok "varme" klær - genser og langbukse kan være nødvendig på kvelden. Ikke regn med at dere kan sole dere hele tiden, ta med ting å lese på, kortstokk etc. Det kan også komme en og annen regnbyge, men det er generelt lite nedbør på Kreta. Temperaturen i vannet vil nok ligge på 17-19 grader. Alikevel er Kreta flott på denne tiden av året. Alle vårblomstene blomstrer, det dufter nyelig og det er stille og rolig.

Jeg vil tro at de fleste av etablissementene er i drift, jeg tror ikke dere vil plages med å føle at ting er stengt.

Når det gjelder generelle tips for turen;

Det første er å rusle i bakgatene i Chania by. De ligger til høyre for havnen når du står og ser utover vannet. Det går buss til Chania fra Platanias ca hvert 20. minutt. Det tar ca 20 min med buss inn til byen. Markedshallen i Chania by er også en opplevelse, men da må man være der på morgenen. Chania bør oppleves både på dagtid og kveldstid.

Det andre er å leie bil. Det er ikke spesielt dyrt eller vanskelig å kjøre der, og det er rimelig godt skiltet og lett å orientere seg via kart. Hvis det er dårlig vær på norkysten der Platanias ligger kan dere kjøre over til sørsiden av øya. (Elafonissi eller Paleochora) Det hender at det er bedre vær der, for de høye fjellene skiller skyene. Det er mye å se underveis, deilige dufter og honningselgere i veikanten. En annen fin biltur er å kjøre langs vestkysten via Kissamos, Fallassarna og Sfinari til Elafonissi. Bilde av Elafonissi ser du her Tilbake kjører dere oppe i fjellet via Elos.

En annen fin kjøretur er å kjøre til Chora Sfakion og videre til Platanias og så hjem. Billeie anbefales på det sterkeste!

Selv reiser jeg nedover 5 juni for å vær i 3 uker, du får rapportere tilbake dersom det er noe jeg må få med meg! Og sist men ikke minst; ha en riktig god tur.

Endret av Tropehus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sydenfarer

Kjære Tropehus :)

Vil takke deg for konstruktiv og hyggelig tilbakemelding, bestående av gode forslag og erfarte opplevelser. Mange gode tips!

Vi ser frem til denne turen med glede.

For ungenes del (10 og 12 år) så håper vi å finne ut av bl.a. badelandet Limnoupolis. Dette skal visst være bra har jeg hørt. Håper bare de har åpnet for sesongen siden vi reiser såpass tidlig.

Og været - det tar vi som sagt som det kommer... :)

Ja, jeg lover. Om jeg tror jeg/vi opplever noe du ikke har vært ute for selv, så skal du få tilbakemelding. Skal uansett rapportere fra hvordan turen vår ble.

Ønsker også deg og ditt følge en flott tur i juni - kos dere med gjensynet :)

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare meg igjen

PS:

Og om noen der ute har erfaringer med hotellet/leilighetene og dets fasiliteter tas det fortsatt imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _gjest_

God tur, sier nå jeg! Synes Platanias var et typisk sydensted :(

Skandinavere over alt... Ikke var stranda noe å skryte av heller...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hater mygg

Hjelp!

Reiser til Platanias i midten av mai.

Jeg trodde mygg var noe vi slet med nordpå...

- og nå hører jeg noen fortelle at det er mygg på Kreta :(

Er dette virkelig tilfelle???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere leier bil, så skaff gode veikart eller ta med GPS. Vi hadde litt for dårlige kart (de som du får på alle butikkene, men en halvdel av øya på hver side), og det gav oss masse trøbbel. Bokhandelene i Chania og noen av de store butikkene selger bedre kart.

Om dere er i normalt god form anbefaler jeg å ta turen ned Samaria-ravinen. Det er en flott opplevelse på våren, da har det ikke blitt for varmt enda, og naturen står i full flor. Det mases masse om at man må ta med nok drikke, men det er hyppige drikkestasjoner, så det holder å ta med et par drikkeflasker. Husk gode sko, det er steinunderlag hele veien, så det blir lett gnagsår ellers.

Det er også fint å leie sykler for å sykle rundt i området. Man skal ikke langt bort fra hovedveien langs kysten, før man finner fine områder som er langt mindre "turistinfisert".

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Reiser til Platanias i midten av mai.

Jeg trodde mygg var noe vi slet med nordpå...

- og nå hører jeg noen fortelle at det er mygg på Kreta :(

Er dette virkelig tilfelle???

Ja, det er mygg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en del gode svar i denne tråden, og Agia Marina ligger bare et steinkast fra Platainas, så mye av det samme gjelder der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Agia Marina 2 ganger . I fjor var vi der i begynnelsen av mai. Det var fint vær hele den uken, selv om det var meldt regn et par av dagene, disse dagene var det bare litt overskyet en del av dagen istedet. Men kjenner noen som var der uken etterpå og de fikk regnet!!

Det var ikke alle som hadde gjort klare solsengene på stranden, ettersom vi var på samme sted i august året før kunne vi se at det var færre. Men allikevel er det nok av steder med solsenger å velge blant. Et av stedene vi lå ved åpnet i midten av den uka vi var der, de hadde satt frem sengene, men tok ikke betalt for dem og åpnet ikke serveringen før midten av uka, men de jobbet hardt hele dagen for å gjøre det klart! ;o)

Vi gjorde ikke så mye utenom, men var noen turer i Chania og Platanias. Mellom Agia Marina og Platanias er det en stor minigolf med flere andre aktiviteter (radiobiler osv) som var ganske morsomt. (vi testet bare ut minigolfen..)

Vil også anbefale å spise i gamlebyen i Agia Marina. Horiatiko har hyggelig betjening og god mat! Ellers er det en restaurant ved torget i Platanias tror jeg det var med god pizza. Husker ikke hva det het, men de hadde blå bord med rutete duker ,både ute og inneservering og hyggelig betjening!

Det er mygg på Kreta, første gangen jeg var der ble jeg ikke plaget, men ifjor når jeg var der i mai fikk jeg noen myggestikk. ta med myggspray, det funker supert! Tror det er veldig varierende om man blir plaget eller ikke av den. Følte ikke at jeg satt å viftet bort mygg i ett sett liksom.

Kos dere masse på Kreta, det er en deilig øy uansett hvor turistifisert noen skal ha det til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sydenfarer

Tusen takk for alle svar så langt :) Dere er greie!

Er det andre ting enn temp, badeland, mygg, om Platinas er bra eller dårlig egnet som feriested, m.m. vi bør tenke på - ja, vi er åpne og mottakelige for forslag vi.

Fortsatt gleder vi oss - langt fra hverdagens kjas og mas her hjemme :)

PS: har fortsatt ikke fått tilbakemeldinger på bosted/htell.

Er det ingen der ute som har vært borti dette - Geraniotis...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Om dere er i normalt god form anbefaler jeg å ta turen ned Samaria-ravinen. Det er en flott opplevelse på våren, da har det ikke blitt for varmt enda, og

Den er ikke åpen ennå når ts skal til Kreta. Vi var der i mai i fjor og ble snytt for akkurat denne turen til Samaria :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke åpen ennå når ts skal til Kreta. Vi var der i mai i fjor og ble snytt for akkurat denne turen til Samaria :)

Vi var også der i mai i fjor, og fikk gått turen. Sikkert litt senere enn dere. De åpner ikke et gitt tidspunkt, men vurderer forholdene og åpner så snart de er gode nok. Det betyr at om snøsmeltingen er ferdig tidligere i år enn i fjor så kan det være ts rekker det :)

Her er en positiv og en negativ omtale av hotellet.

Platanias ER et skikkelig turisthøl, men det er veldig greit som utganspunkt for div utflukter til resten av de nydelige øya, så spesielt om man reiser med familen er det veldig praktisk. Mye butikker og restauranter i gangavstand fra hotellet. Så kan man heller leie bil eller sykkel for å farte litt på egen hånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Sydenfarer

Hei - igjen, og takk for nye tips!

Har vært inne på hjemmesiden til Limnoupolis, det ser absolutt morsomt og fint ut :)

5.mai var nok datoen de åpnet i fjor (-07), i år ser det ut til at de åpner 7.mai. Så får vi bare se om det skjer da, eller om de utsetter det slik noen hadde erfart.

Hvordan er det ellers med solsenger på stranden og ved bassenget?

Det er vel slik at man kan benytte sengene til de andre hotellene bare en betaler for det, eller...? Dumt spm kanskje, men viktig for en som ikke vet :)

Ønsker alle der ute ei flott helg, enten dere er innenlands eller ute i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er vel jevnt over slik i verden at solsengene ved bassenget til andre hoteller kan ikke lånes/leies, men det kan de på stranden.

Håper badelandet åpner mens dere er der, ungene dine er absolutt i den rette alderen for dette (er det gutter eller jenter, eller?).

Ønsker dere en god ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ungenes del (10 og 12 år) så håper vi å finne ut av bl.a. badelandet Limnoupolis. Dette skal visst være bra har jeg hørt. Håper bare de har åpnet for sesongen siden vi reiser såpass tidlig.

Jeg tror nok at dere får badet masse, selv om det ikke er 25 grader i vannet, det blir omtrent som vanlig norsk sommervann vil jeg tro, og det er jo heller ikke å forakte!

Når det gjelder Limnoupolis så var jeg der i juni i fjor. Det var dessverre ganske skuffende i forhold til hva jeg & sambo forventet. (vi har ikke barn men vi hadde lyst til å leke litt selv). Limnoupolis det ser kjempekult ut på plakatene, men det er ikke så mye mer enn det du ser på plakaten. Vannet i bassengene var ganske kaldt, og i den "spiralen" der det ser ut som om man driver fort så var det ca 1/10 av gangfart. Matserveringen så ikke helt safe ut, og hele anlegget bar preg av å ha sett sine bedre dager. Bassengene slo meg heller ikke som umiddelbart rene. Jeg synes i alle fall ikke det var verdt pengene, det var forholdsvis dyrt. To små tips; ikke vent til dere er solbrent, for det er ikke så digg med de skjøtene i vannskliene når man er lettstekt..Det var også litt lite vann i skliene i forhold til hva vi er vant til, og det var vondt på solbrendt hud. Og det er halv pris etter 4 tror jeg og det er mer enn nok med halv dag. Så sparer man litt.

Hvis det er åpent og dere skal dra må dere ha skikkelig kart, for det er litt vanskelig å finne veien! Vi endte opp med å kjøre ut på motorveien for å følge skilt derifra, selv om det ikke er den logiske veien fra Platanias, det er bedre skiltet fra motorveien. Jeg ser at noen her sier at det lønner seg å bruke GPS, men det anbefaler jeg ikke. Hellas har bare delvis dekning både på TomTom og Garmins kart. Vi fikk kart av Avis og klarte oss fint med det, men jeg har vært på Kreta så mange ganger at jeg har litt retningssans.

Ellers går det sånne "tog" på hjul fra Platanias til Limopoulis 1 gang om dagen. Det er et godt alternativ dersom man ikke leier bil. Jeg vet ikke helt når dette toget starter for sesongen, men vil tro det kjører i gang samtidlig med at badeland åpner.

Jeg vil heller anbefale dere å kjøre til Elafonissi det tar ca 1 time og 20 min. Masse fin og variert natur, men målet for turen tar pusten fra deg. Dette er en lagune helt vest på øya der sand fra korallrevene utenfor gjør at sanden er lys rosa. Det er langgrundt på flere steder og der er vannet varmere. Helt fantastisk natur og mye bedre en plastikkbadeland! (sorry, men det er så mye bedre, ungene vil elske det de også!)

Når det gjelder solsenger osv så pleier i alle fall jeg og sambo og legge oss litt her og der( nede på stranden altså), aldri hatt noen problemer med det så lenge man betaler. Det er vanlig på andre greske øyer at strendene er private, jeg vet ikke om de er det på Kreta, men har i alle fall aldri merket noe til det dersom det er tilfelle i Platanias /Agia Marina.

P.S. ..og det har vel hent at vi har smugbadet litt i andre hotellers bassenger, særlig dersom det ikke er så mye skrik og gap fra barn. Hvis det er et rimelig stort hotell så tror jeg ikke de har oversikt over hvem som bor der eller ikke..

Endret av Tropehus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye tilbakemeldinger!

Nå har jeg brukt helga godt synes jeg - har "kvaset og googlet" og funnet ut en del om både hotellet og Platanias. Om Platanias vet dere der ute mye, det var værre med hotellet.

Hotellet ser fint ut det - hvis andre enn meg lurer :)

Jeg har også vært på bokhandelen og på biblioteket, leter og leser til øyet er stort og vått :)

Likevel vil jeg fortsatt være takknemlig for flere tilbakemeldinger, gode råd og tips fra dere der ute.

Ha ei fin uke :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...