Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bomsideisi
Skrevet

Eller svært dårlig er vel å dra den langt.

Men vi, damilien min og jeg, som teller 2 voksene og snart 2 barn vil etter mai få kun 10 tusen pr måned, til mat, klær, bensin, ol...........

Så her må livreima strames.

Dine beste tips for å spare penger i hverdagen.....?????

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili Pepper
Skrevet

Første prioritet er å få en fullstendig og omfattende oversikt over alle faste utgifter og inntekter. Sett opp et detaljert budsjett, og følg det slavisk.

Vi handler inn én gang i uka - småturer innom kiosken utenom dette, blir dyrt.

Kutt ut alt dere kan unnvære; f.eks. ukeblad, ekstra tv-kanaler, aviser (les på nett), godteri, internett, etc.

Skrevet

Mulig å droppe treningssenteret en stund? I mai har forhåpentligvis våren kommet slik at man kan trene ute.

Ha med matpakke på jobb fremfor å kjøpe.

Legg småpenger fra lommeboka på en sparebøsse, lettere lommebok og ekstra penger som ellers bare hadde forsvunnet.

Lag middagsliste og handle en gang i uka slik Chili Pepper sier, men se også på hva som står på middagslista, det er ikke nødvendig med biff hver dag. Billigmerkene er i mange tilfeller helt ok, og dersom du bor nært grensa kan man vurdere om man vil ta en tur over og handle litt innimellom.

Vi voksne har som regel godt med klær, så kanskje kan de holde en stund. Hvis ikke er det jo litt trendy å kjøpe brukt nå.

Hver gang du skal handle noe annet enn mat, tenkt "trenger jeg virkelig dette?" Ofte trenger man det ikke akkurat nå i alle fall.

Skrevet

mitt beste tips må vel være å sette opp et budsjett som dere følger slavisk en stund til dere har innarbeidet det. Tror det største problemet for mange er at de rett og slett ikke vet hva de forskjellige tingene koster, og hva de bør koste. du bør med andre ord spare på alle kviteringer en stund også for å få oversikt over hva dere faktisk bruker... tror mange, meg selv inkludert har en mening om hva man bruker på de forskjellige tingene men samtidig forsvinner pengene fortere enn man skulle tro... dette skyldes jo at man ikke regner med alle småtingene som faktisk blir store beløp etter hvert....

når det gjelder mer konkrete tiltak synes jeg dere bør sette opp en ukesmeny, og planlegge hva dere skal spise en uke før dere handler inn det dere trenger til dette. dersom det er tilbud på noe bør man selvsagt handle inn av det også sålenge det kan fryses og faktisk blir brukt.... jeg hadde en periode hvor jeg hadde veldig dårlig råd, da måtte jeg sette meg ned og planlegge i minste detalj hva jeg skulle spise en måned frem, av middager, pålegg, brød melk osv.. så fort jeg fikk lønn tok jeg en handlerunde og handlet alt på den butikken som var rimligst dvs, hadde meny tilbud på en ting handlet jeg det der, mend kiwi kanskje var rimeligere på en del andre ting så da handlet jeg det der.... jeg kjøpte alt jeg kunne denne ene dagen, det var kun igjen frukt og melk som jeg handlet en gang i uken på nærbutikken....jeg handlet en del frossne grønnsaker slik at jeg kunne kontrolere dette også... etter hvert ble jeg virkelig flink til dette og kunne berregne eksakt hvor mange brødskiver jeg kom til å spise i løpet av en måned.... dette krever selvsagt at man liker å lage litt mat for at det ikke skal bli kjedelig, men det eneste det krevde var litt tankevirksomhet... Det samme kan man jo gjøre med det meste, hvor mye bensin bruker dere? spar på kviteringe en måned så vet du det, kan dere kutte ut noe av dette. dvs kan den som bruker bilen på jobb samtidig handle en gang i uken på vei hjem? osv osv.... vaskemidler er en annen ting man kan spare på, dersom jeg ser i mitt eget vaskeskap er fullt, og veldig mye av dette trengs ikke, jeg trenger jo faktiks ikke eget vaskemiddel til kjøkkenbenken og til badekaret og til vasken til gulvet osv.... det er jo ofte det samme i disse.... hvis man har det grunnleggende holder jo det....ofte koster salmiakk, og grønnsåpe et brøkdel av alle disse flaskene med spesialting også.....

som jeg skrev øverst tror jeg det beste dere kan gjøre er å lage et budsjett, bruk en måned på å finne ut hva dere faktisk bruker, på hva, og bestem dere for hva dere kan kutte ut av dette... så må dere holde dere til dette budsjettet noen måneder, dersom du nå er bekymret og redd pga lite penger vil det å ha oversikten hjelpe( det gjorde i alle fall det for meg) selv om det ikke gir mer penger var jeg i alle fall sikker på at jeg hadde penger til å betale regningene og kjøpe mat.....

Skrevet

Et tips hvis dere drikker annen kald drikke en vann.

Prøv da å drikke saft, siden en saftflaske er utrolig mye billigere en brus, juice, melk og lignende. Siden du faktisk for utrolig mye mer drikke ut av en flaske saft en hva som er tilfelle med andre ting.

Men klarer dere det med bare vann er dette selvsagt aller billigst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...