Jane F. Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Ja nå har det seg slik at jeg har kjørt alt inklusive økonomien min i grøfta. Eller det vil si, økonomien har kjørt meg i grøfta passer vel bedre. Situasjonen er slik at jeg går på skole (videregående, siste år) og har bodd for meg selv i hele år. Jeg har ikke ifølge lånekassen krav på stipend uten at det er spesielle forhold som må tas hensyn til, men de er der. (Vil ikke gå innpå dette.) I høst tok jeg kontakt med skolen og rådgivere og de sa at de skulle hjelpe meg, jeg kom i kontakt med skolens helsesøster og kom til en løsning der hun skulle hjelpe meg. Hun sa at hun hadde behandlet slike saker tidligere og at det hadde gått greit. Hun var jo psykisk sykepleier. Etter en håndfull samtaler om hva som var problemet skrev hun et brev til lånekassen og det ble senhøst/tildlig november før jeg fikk svar. Når jeg endelig fikk svar var det negativt. Jeg fikk behovsprøvd grunnstipend som var på 1500 kr. men d var da litt :/ Jeg møtte henne igjen og hun ringte til lånekassen. Hun hadde skrevet for romslig sa hun til meg og satte opp et nytt brev, som jeg måtte godkjenne. Det ble det ikke, hun brukte helt feil ord og jeg gav henne råd om hvordan hun kunne skrive det, men da fikk jeg til svar at hun hadde gjort det beste hun kunne, noe mer kunne hun ikke for hun vil ha ordene sine i behold. Så jeg kunne ikke gjøre annet en å ta henne på ordet når hun sa at dette skulle gå bra. Det hører jo også med at hun frarådet meg å ta kontakt med evt psykolog, noe jeg synes var rart men jeg visste da ikke bedre. Det ble desember før jeg fikk svar på det 2 brevet. Avslag. Da hadde situasjonen blitt slik at jeg hadde over 20 000 i lån til venner og kjente. Jeg gikk da inn i en depresjon og var knapt på skolen og mistet den lille jobben jeg hadde, 400 kr i ekstra inntekt i mnd ble borte. Etter lang overveiing tok jeg kontakt med psykologisk poliklinikk. Jeg fikk vurderingstime og ble innklalt til videre samtaler. Vi fikk avgårde enda et brev, men det tar så lang tid, har enda ikke fått svar. Og nye 10 000 har hopet seg opp + regningene til psykologen også på 2000 til sammen. (bare jeg får betalt disse får jeg tilbake det over 1740 av nav, men prblemet er å få pengene til det, foreløpig kommer det inn 500 i regninger hver måned) Skolen går det også dårligere med, har hatt lyst til å slutte og få meg jobb lenge, men jeg kjenner at jeg ikke er klar for det enda, er redd for at jeg kommer til å få så høyt sykefravær at jeg får sparken. I tilleg er linjen jeg går på en prøveordning, og den kompetansen jeg får veldig viktig for meg,og i kunnskapsløfte finnes den ikke lenger, så jeg må fullføre noen fag. Har utviklet slags angst for å stå opp om morgenen, gruer meg skikkelig til å dra på skolen, tørr ikke møte blikket til noen lenger. Ved senere anledning fikk jeg lånt en telefon slik at jeg fikk ringt til lånekassen for å spørre om hva det var som var galt med de første brevene. Da fikk jeg beskjed om at en skolehelsesøster ikke hadde noen påvirkning. Hehe.. dette er nå min historie... Noen som har noe råd til hvordan jeg kan få gjelden min til å minske? Nav har jeg kontaktet og da fikk jeg bare slengt etter meg at jeg gikk på skole det var lånekassens ansvar. Så jeg har levd på 1500 kr i måneden. Nå i kveld kom jeg til å tenke på hva som kommer til å skje om jeg ikke får de denne gangen heller? Hvor kan jeg få støtte? Evt hvis jeg velger å ta bare to,tre fag( ca 8 timer uka) hvilke muligheter har jeg da? for det er det som bli utav dette om jeg ikke får godkjent søknaden min. Endret 24. mars 2008 av Jane F.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Har du absolutt ingen mulighet til å ta en liten ekstrajobb ved siden av skolegangen? Jeg forstår det jo slik at du ikke har det så greit psykisk, men tror du ikke det faktisk ville ha hjulpet deg rent psykisk å kunne tjene dine egne penger? Har egentlig ingen andre råd, men håper det ordner seg for deg. Du har ikke mulighet til å flytte hjem til foreldre?
Gjest Chili Pepper Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Hvordan har du klart å beholde hybel/leilighet når du har 1500 kroner i måneden?
lille blå Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 hmmm. jeg ser du har søkt om stipend fra lånekassen, men har du søkt om lån fra lånekassen, det får man gjerne selv om man ikke får stipend. selvsagt er det ikke det beste, men hvis man først skal ha lån er det vel bedre å ha lån hos lånekassen enn hos venner... hvis ikke det fungerer, hadde jeg forsøkt en bank, en del banker kan gi deg studielån, men du må være klar over at du kan få en del avslag før du får et positivt svar så du må ikke gi deg selv om det ikke går... det er lett å bli deppa av slike situasjoner, men man må bare karre seg videre...
Tropehus Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Jeg flyttet hjemmefra for å gå siste året på vgs fordi jeg ikke hadd godt av å bo hjemme. Da fikk jeg fullt og stipend av Lånekassen (søkte ikke om lån) - jeg hadde brev fra psykolog, familievernkontoret i kommunen jeg flyttet fra og fastlegen som dokumentasjon. Så lenge du er under videregående opplæring så har du også krav på barnebidrag fra foreldrene dine, selv om du er over 18 år. Dette kan du prate direkte med de om, eller du kan få NAV til å gi de pålegg om å betale deg en viss sum i mnd fastsatt utifra inntekten til foreldrene dine. (jeg fikk 3450 kr i mnd fra min far), krevde ikke noe fra min mor fordi hun ikke har så mye å rutte med og jeg klarte meg fint. Hvis du trenger å stille spørsmål er du velkommen til å sende meg privat melding så kan du få mailadressen min! Jeg foreslår også at du skaffer deg en oversikt over all gjeld og prater med kreditorene dine. Du burde også få deg en deltisjobb, du kan ikke få sparken for å ha høyt sykefravær! Håper det fikser seg for deg!
Jane F. Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2008 hmmm. jeg ser du har søkt om stipend fra lånekassen, men har du søkt om lån fra lånekassen, det får man gjerne selv om man ikke får stipend. selvsagt er det ikke det beste, men hvis man først skal ha lån er det vel bedre å ha lån hos lånekassen enn hos venner... hvis ikke det fungerer, hadde jeg forsøkt en bank, en del banker kan gi deg studielån, men du må være klar over at du kan få en del avslag før du får et positivt svar så du må ikke gi deg selv om det ikke går... det er lett å bli deppa av slike situasjoner, men man må bare karre seg videre... Søknaden som ble sendt nå i siste omgang er på lån også, slik at jeg har mulighet til å betale leia og strøm ved egen pengebok. Foreløpig har jeg bodd hos kjæresten min, men han er avhengig av at jeg betaler min del.. syns så synd på han for dette går jo ut over oss begge.. Kom bare til å tenke på dette nå, har hatt ferie eog nå kjenner jeg at klumpen i magen sniker seg på så jeg måtte få en utblåsning av et eller annet slag. Til deg som foreslår jobb, så har jeg tenkt på det mange ganger, men alle jobbene som er tilgjenlige her i området er enten butikkjobber eller man må ha utdanning. Og butikkjobb er jeg ikke motvert for i det heletatt
Chiquita Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Hvorfor bor du på hybel/leilighet, dersom du ikke har økonomi til det? det beste må vel da kanskje være å flytte hjem igjen...???
Gjest Chili Pepper Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Hva mener du med at du ikke er motivert for butikkjobb? Er det noen spesiell god grunn, eller har du ikke lyst? Hvis det er det siste: har du ikke penger, så nytter det ikke å være kresen. Er du i stand til å tjene egne penger vil jeg virkelig råde deg til å stå på istedet for å skaffe deg lån - det må betales tilbake, noe som er lett å "glemme" når det virker som en enkel løsning i øyeblikket.
Noli Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 Du burde rett og slett ta kontakt med fastlegen din og få ham/hun til å skrive brevet som helsesøsteren har skrevet. Jeg synes det er uproffesjonelt av henne å ikke anbeale deg å gjøre det i første omgang, jeg har aldri hørt om noen som har fått støtte fra lånekassen på særskilt grunnlag uten det. Dersom du til slutt får godkjent søknaden din hos lånekassen får du etterbetalt for hele året.
Jane F. Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Det om butikkjobb er fordi jeg helst ville hatt en jobb der jeg ikke må være et ansikt utad. Har vanskelig for å holde temperamentet mitt i sjakk. Dette er hovedsaklig noe som har kommet nå i den siste tiden. Gråter eller får helt blackout der jeg har mest lyst til å kuse noe. vet ikke hva det er men det er skikkelig ekkelt. Har aldri vært slik, var bestandi sjenert og stille før. Edit: skriveleif Endret 24. mars 2008 av Jane F.
Jane F. Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. mars 2008 ååå nå ble jeg glad.. Da skal jeg ned på nav i morgen.. har ligget å grublet på det der lenge... går dårlig når man får to regninger i måneden og har mulighet til å betale en
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Jeg vet ikke om du er over eller under 18 år. Uansett. Du kan søke lån fra lånekassa. Det er maks 24 000 for et helt skoleår når du går på videregående. Du kan også søke om barnebidrag fra begge foreldrene dine så lenge du går på videregående. Ta kontakt med NAV og de hjelper deg med søknaden.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 (endret) For det første må jeg si at jeg er glad for at du har en psykolog å prate med! Det er tydelig at du har angst, spesielt da du skrev at du ville jobbe et sted der du ikke ville vise deg eller ha kontakt med andre ansikt til ansik slik jeg forstår deg! Jeg tror også at når det gjelder lån så tror jeg det mest gunstige for deg er at NAV søker sammen med deg. Be om å få en time hos dem så hjelper dem deg skjønner du! Jeg mener at du skal være ærlig om evt. angst som du sliter med, for det kan føre din søknad frem! Har du snakket med fastlegen din om at du føler deg ille til mote i eks. møter o.l.? Kanskje du har litt angst og at det er en mulighet for å få noe medisin for det! Snakk med legen din om det - det er "vanlig" med angst i "disse dager" så det er legen vant med! Ellers må jeg si at kr.1500; som du har å rutte med i mnd, er det samme som omtrent ingenting! Om det ikke hadde vært for kjæresten din ville du vært nødt til å flytte hjem! Snakk med dine foreldre om din situasjon (dersom forholdet er bra da mm.) Nå vet ikke jeg (vi her på KG) hva slags forhold du har til din familie, men... ...uanset om du gjør det eller ikke, burde du gå inn på NAV.no så kanskje du kan få noen råd der eller få tips om søknader på stønader som kanskje du har krav på! Ring dem å be om en time:) Om du ikke vil gå alene så kan du selvsagt ta med deg noen! Skriv om hvordan det går med deg da Endret 25. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Jane F. Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 26. mars 2008 (endret) Ellers må jeg si at kr.1500; som du har å rutte med i mnd, er det samme som omtrent ingenting! Om det ikke hadde vært for kjæresten din ville du vært nødt til å flytte hjem! Snakk med dine foreldre om din situasjon (dersom forholdet er bra da mm.) Nå vet ikke jeg (vi her på KG) hva slags forhold du har til din familie, men... Skriv om hvordan det går med deg da Jah har tenkt tanken mange ganger ang å flytte hjem, akkurat nå er det ikke mulighet for det heller ettersom alt, som det gamle rommet mitt og slikt har blitt hjemmekontor for min far som har egen bedrift. Det er også et lite hus, orginalt var det bare tre soverom til sammen. Og de er små, så en ekstra seng på rommet til søsteren min går heller ikke, for ikke å snakke om at hvis jeg hadde flyttet hjem hadde jeg blitt nødt til å betale leie, og bidra til husholdningen av egen lomme. så jobb måtte jeg hatt. Jeg kan vel si at grunnen til at jeg flyttet var at jeg var deprimert på grunn av noe som skjedde da jeg var yngre, psykisk mishandlig er vel det rette fagordet eller noe slikt. Men ikke av noen i familien da for å ha nevnt det, men huset og tomten har vært kulisser for ting jeg helst skulle ønske at ikke hadde skjedd. Og dette er noe som jeg enda ikke har blitt kvitt heller, som også er litt av grunnen til at jeg har oppsøkt psykolog, ettersom dette har vært noe som har vært undertrykt i lang tid og kom opp igjen når det ble som værst her i høst. Men for å prøve å være positiv så har lånekassen sagt at søknadens behandlig vil begynne iløpet av uken. å på den andre siden har jeg vært så heldig å fått influensan som går. men holder på å bli bedre så det viser at imunforsvaret mitt har kommet seg litt, etter ett år med lite matintak, som har ført til mangel av både B-12, jern og folat. Håper nivåene holderseg nå Endret 26. mars 2008 av Jane F.
Glynis Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 Jah har tenkt tanken mange ganger ang å flytte hjem, akkurat nå er det ikke mulighet for det heller ettersom alt, som det gamle rommet mitt og slikt har blitt hjemmekontor for min far som har egen bedrift. Det er også et lite hus, orginalt var det bare tre soverom til sammen. Og de er små, så en ekstra seng på rommet til søsteren min går heller ikke, for ikke å snakke om at hvis jeg hadde flyttet hjem hadde jeg blitt nødt til å betale leie, og bidra til husholdningen av egen lomme. så jobb måtte jeg hatt. Nå har jeg ingen personlig erfaring, men etter hva jeg har hørt så er det at det ikke er plass til deg hjemme absolutt god nok grunn til å få borteboerstipend som er på rundt tretusenkroner, ikke femtenhundre. Generelt er det avstanden til hjemmet som gjelder, men under 'spesielle omstendigheter' så kan det kravet frafalles. Jeg har i hvert fall ei venninne som fikk borteboerstipend på videregående fordi hun hadde to yngre brødre som bråkte og gjorde at hun ikke fikk gjort lekser (de delte rom).
Jane F. Skrevet 1. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 1. april 2008 For de som følger med:P Jeg fikk godkjent søknaden min hos lånekassen!! jippi! jeg er så glad at jeg neste bryter sammen av glede. Det kommer uansett til å ta hvertfall 2 uker før pengene er på konto, men likevel, det er godt å vite at de kommer og at jeg endelig kan ringer til samtlige regnskapskontor og si at nå kan de vente seg innbetaling og kanskje unngår jeg at det blir rente på kredittkortet til sambo. Ettersom vi har levd på det de siste ukene :/
Jane F. Skrevet 2. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 2. april 2008 Ja det skal bli godt. Endelig litt motivasjon til å stå opp om morgenen. Holder på å søke jobb nå da. håper på positivt svar, venter telefonintervju i dag .... gruer meg.. det er første gang jeg søker på jobb uten at jeg vet av eller kjenner arbeidgiveren.
Jane F. Skrevet 24. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 24. april 2008 Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering her siden det har skjedd en god del siden sist. For å starte med det viktigste først: pengene kom på konto i dag betalte 6000 i regninger i dag.. Det var fantastisk... Betaler resten i morgen når jeg har fått skikkelig oversikt. Etterpå dro vi ut og spiste middag. aner ikke hvor lenge det er siden vi spiste ute... Vi har også kjøpt funnet oss soffa, en med kampanjepris:P så da får vi en stue som er fullt funksjonabel også. Ikke noe mer sitting på kjøkkenstol å se tv på lørdagskvelden! Og det andre er at jeg har fått meg jobb:) aner ikke hvor stor stilling det er enda men vet at jeg hvertfall får jobbe ca 80% løpet av sommeren skal begynne med opplæring nå i midten av mai. Til helgen skal vi feire med skikkelig middag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå