snexi Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Dere som har beiset furumøblene deres med Lady interiørbeis, hvor lang tid tok det før møblene IKKE smittet lenger? Nå har møblene mine stått til tørk i 3 dager og jeg synest de smitter like mye ved berøring ennu, er det normalt?
Leo Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Var møblene lakkert, lutet eller behandlet på noen annen måte før du beiset dem?
snexi Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2008 Var møblene lakkert, lutet eller behandlet på noen annen måte før du beiset dem? De var lutet, men over 10 år gamle så luten var ikke "fersk" om du skjønner. Vasket godt med sterkt salmiakk-vann før jeg beiset dem.
Leo Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Hmmm... Jeg har nemlig prøvd denne beisen på lutet treverk og det tørket "aldri", så jeg droppet prosjektet. Den trekker rett og slett veldig dårlig inn, så jeg har hatt problemer med å få den til å tørke på ubehandlet treverk som har stått en stund også. Du må nesten bare la møblene stå varmt og tørt og håpe at det tørker etter en uke eller to. Endret 24. mars 2008 av Leo
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har beiset en kommode med Lady Interiørbeis i fargen mokka. Ingen problem med tørketiden. Har ikke lakket over siden dette bare er en møbel jeg tørker støv av, aldri vasker for å fjerne flekker. Hva med å kontakte teknisk service hos Jotun? http://www.jotun.no/web/no/20010040.nsf/fr...amp;Language=no
snexi Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2008 Hmmm... Jeg har nemlig prøvd denne beisen på lutet treverk og det tørket "aldri", så jeg droppet prosjektet. Den trekker rett og slett veldig dårlig inn, så jeg har hatt problemer med å få den til å tørke på ubehandlet treverk som har stått en stund også. Du må nesten bare la møblene stå varmt og tørt og håpe at det tørker etter en uke eller to. Takk for svar , selv om jeg ikke ble så veldig beroliget av det..... Får skru opp varmekablene i stuen og håpe på det beste. Hvordan endte prosjektet ditt da, tørket det du begynte på til slutt og hvor lang tid tok det?
Leo Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har beiset en kommode med Lady Interiørbeis i fargen mokka. Ingen problem med tørketiden. Har ikke lakket over siden dette bare er en møbel jeg tørker støv av, aldri vasker for å fjerne flekker. Hva med å kontakte teknisk service hos Jotun? http://www.jotun.no/web/no/20010040.nsf/fr...amp;Language=no Det kan helt sikkert gå bra også! Overflaten på lutede furumøbler varierer voldsomt og kan være alt fra knusktørr til nesten lakklignende avhengig av hva som ble brukt fra produsentens side da møbelet var nytt etc. Hvordan endte prosjektet ditt da, tørket det du begynte på til slutt og hvor lang tid tok det? Det tørket til slutt, men så vidt jeg husker tok det godt over en uke. Prosjektet som sådan ble aldri fullført med den beisen siden jeg hadde bare brukt den på undersiden av et møbel for å prøve først.
Leo Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Jeg var inne på Jotun sine sider for å se etter noe annet og da fant jeg også på det tekniske databladet for denne beisen. Der fant jeg det jeg tror kan være en forklaring: FORARBEID: For å unngå fiberreising i treverket, bør underlaget først fuktes med vann. Etter et par timers tørk slipesoverflaten lett med fint slipepapir i treets lengderetning og avstøves. Gulnet, ubehandlet treverk vaskes med Jotun Husvask. Etter tørk slipes treverket lett med fint slipepapir i treets lengderetning og avstøves. Lakket eller malt treverk må slipes ned til bart treverk eller fjernes kjemisk. Lutet treverk må først vaskes/nøytraliseres med egnet trerens. Vokset treverk må først renses med egnet voksfjerner. Hvis en er usikker på om treverket er behandlet, må en gjøre prøveoppstrøk på et lite synlig felt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå