Tweak Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har nettopp lest ferdig siste boken i Philip Pullmans His Dark Materials, og lurer på om det er noen flere som har lest disse bøkene? Jeg har ikke sett filmen "The Golden Compass" enda, og hadde lyst til å lese bøkene. Ble helt fengslet av historien og ideene gjennom alle bøkene, og samtidig beveget av historien om det å vokse opp, lære om kjærlighet og sorg og samtidig lære om det å være voksen, og ta ansvar og noen ganger sette andre foran seg selv. Flere som har lest bøkene? Hva syntes dere om de?
Nemesis Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Jeg er på siste boken nå. Så nettopp det gyldne kompasset. Må si at leseropplevelsen er mye bedre Det er jo alltid sånt at filmene komprimerer bøkene noe veldig, og det synes jeg denne filmen gjør VELDIG mye.. Men men
Gjest *Mim* Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Har satt "Den mørke materien" på må lese-lista mi, men har ikke kommet så langt. Har hørt mye godt om bøkene, og gleder meg!
Trampe Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har også lest bøkene i forbindelse med studier, og likte dem ikke.
Bokormen Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Jeg leste alle tre når de kom ut på engelsk i 96, 97 og 2000. De to første syns jeg var knallbra, den siste skuffet ganske mye, noe jeg tror kan være fordi forfatteren strevde veldig med slutten. Husker denne boken skulle blitt utgitt i 98 egentlig, men ble utsatt og utsatt da han ikke fikk skrevet den ferdig... og sånn virker resultatet og, at det er noe "tvunget" over den i forhold til de to første. Men sett under ett syns jeg de var kjempespennende og tror det er på tide å lese de igjen snart
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Jeg har også lest de, og likte de godt. Ideene og måten de blir fortalt på er helt genial, men kan være enig i at siste boka virker litt tvungen! Har man lest de to første bøkene leser man imidlertid ferdig den siste også Endret 24. mars 2008 av Wolfmoon
estrella Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Er nettopp blitt ferdig med bøkene selv, på engelsk. Jeg elsket de bøkene! De var utrolig bra skrevet og historien var skikkelig fengslende. Jeg så filmen før jeg leste bøkene, så mens jeg leste så jeg for meg Nicole Kidman som Mrs.Coulter. Hehe! Synst egentlig at bok nr 3 var litt skuffendes. Den var god og alt det, men den var litt trist, måten den sluttet må(jeg forventer alltid "happy endings" til de grader). Jeg gleder meg til neste filmen kommer (^_^)
Tweak Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2008 Jeg kjøpte bøkene fordi jeg så de på flyplasskiosken og kom på at jeg hadde hørt at filmen var basert på en bok i en trilogi! Har lest flere gode bøker som jeg bare har kommet over. Visste ikke at det var "styr" med utgivelsen av den siste boken, men nå forstår jeg hvorfor jeg ikke har den "fullendt" følelsen som jeg forventet å få. Det var liksom flere tråder fra de første bøkene som ikke ble forfulgt, som jeg egentlig forventet å få mer info om. Og det ble litt tynt, på en måte! Vanskelig å forklare... Må nok lese bøkene en gang til, litt roligere. Det er så spennende at jeg leser for raskt! Får ikke tid til å fullføre tankebildet mitt før jeg blir ført inn i et annet tankebilde og så haster jeg videre i bøkene. Har ikke lest de på norsk... Er oversettelsen bra? Og har de brukt de originale navnene på personene og ikke slike tullete navn som ble brukt i Harry Potter bøkene? Tror uansett ikke at jeg kan lese de på norsk selv nå, men tenkte at kanskje samboeren min vil lese de, og han leser neppe bøker på engelsk...
Elanor Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Oi! Og jeg som syns "En kikkert av rav" var den beste! Er visst en minoritet, skjønner jeg. Men jeg tar jo gjerne en trist slutt, og den slutten er jommen den tristeste jeg har lest. Jeg kjenner fremdeles et stikk i hjerte av bare tanken på den slutten, og nå har det gått tre mnd. siden jeg leste ut boka. Men det var ikke bare de siste sidene som gjorde at jeg likte den siste, altså. Jeg syns boka var utrolig spennende og engasjerende. Det Gylne kompasset derimot, den syns jeg var heller uengasjerende, og jeg hadde stoppet med den dersom jeg ikke hadde alle bøkene samlet i et bind. Men det var godt jeg ikke ga meg, for alt i alt ble triologien en skikkelig bra leseropplevelse! Jeg har ingen formening om oversettelsen er bra eller ikke, men ingen egennavn er oversatt. Hvorfor skulle de være det? Det er jo ingen barnebok.
Catzy Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Jeg har lest alle tre på engelsk, og likte de veldig godt. Synes nr 1 er aller best, men liker begge de to siste også. Min kjære digget nr 1, var skuffa over nr 2 og lurte på hvorfor han gadd lese ferdig nr 3. (Og han leser mye fantasy, så det er ikke fordi det var uvant.) Jeg syntes slutten var veldig trist, noe jeg likte. Men et par av de andre tingene som skjedde ved den siste konflikten ble litt snålt og avbrutt. Men hvis det er slik at forfatteren MÅTTE bli ferdig, skjønner jeg at det er et par ting som ikke henger helt sammen. En venninne hadde ikke lest bøkene og så "The Golden Compass". HUn ble LITT overrasket over slutten, for å si det mildt. Verdt å lese, i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå