ENJ+KS Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har nylig gått til anskaffelse av akvariefisk, fordi jeg trodde det var søte vesner som ikke krevde så mye stell. Men det tok jeg vist feil! Etter fire dager hadde av 9 fisker dødd. Passe nedtur for meg.. Jeg tenkte det sikkert var fordi det var for mange der, men de fortsetter å dø! Jeg fulgte dyrebutikkens instrukser nøye, og kan ikke begripe hva et er jeg gjør galt!? Fisker er jo ment til å leve i mer enn noen dager. Hva gjør jeg feil? Er det noen som har et tips eller to å komme med? :O
FoxyFish Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Lot du vannet stå og putre med alle de ulike stabiliseringskjemikaliene i i noen uker før du putta oppi fisken? Og gir du dem mat..?
Bokormen Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Heihei! Så trist at det går så dårlig med akvariet ditt. Desverre er det slik at mange av dyrebutikkene ikke har så stor peiling på akvarier som man skulle ønske... Jeg anbefaler deg å lese her, og titt gjerne rundt på resten av sidene der og. Veldig mange flinke folk og gode tips å få Den vanligste nybegynnertabben er å putte fisk i akvariet alt for fort, akvariet bør helst stå uten fisk i 3-4 uker (mange mener også lenger) før man innfører noen få fisk og sakte men sikkert øker bestanden. Regner med at det er her det har gått galt for deg?
Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Du har sikkert fått nitrittforgiftning i vannet. Før du leser videre: gå og bytt 40/50% av vannet. Les denne atikkelen. Dette forumet er veldig aktivt og har mange dyktige akvarister som står parat til å hjelpe. Akvarium trenger ikke mye stell, det ha du rett i, men det må kjøres inn før man handler fisker. Når karet er klart er det nok å fore en gang om dagen og å bytte 20-30% vann i uken. Fiskene klarer seg fint i opptil 3 uker alene uten mat. IKKE gi weekendfor om du reise bort en helg eller på ferie - det bare forurenser vannet.
ENJ+KS Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. mars 2008 Jeg lot det stå i to uker bare.. De får mat 1 gang om dagen. Takk for linken! Skal ta en titt der, ja.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Det meste er sagt ser jeg! Nybegynnerfeilene er både gjort og komentert!Du er ikke alene om disse feilene! Akvariumhold består både av biologi og KJEMI! Kjemien handler da om vannforholdene! Jeg tror også at du har fått nitritforgiftning! Du bør straks skifte 40% av vannet og fylle på med rent vann! (jeg bruker kaldt vann fra springen som jeg blander i med varmt kokt vann slik at det ca holder den graden akvarievannet har fra før) Ikke skaff flere fisker i første omgang! Jeg trenger ikke å si så mye mer da jeg ser linken til akvaforum.no er lagt ut Dette er det forumet jeg har støttet meg til i alle år, i hvertfall i begynnelsen da jeg anskaffet akvarium! Bare HUSK på en ting: IKKE ha flere gutter enn jenter av samme art! Guttene stresser hunnene ihjel,da de skal parre seg HELE tiden! Når det gjelder levendefødende så formerer dem seg veldig raskt, så skulle du få noen "bebisser" altså yngel, så lar du naturen gå sin gang!(dersom du ikke har tenkt på oppdrett da) Følg rådene du får så går det så bra så, og etterhvert så blir det mindre arbeid når vannet har riktig kjemi og fiskesammensetningen er ideel Endret 24. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
sebra Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 det kan ikke være noe med temperaturen i vannet da? har ikke peiling, men jeg bare prøver å komme med forslag.
ENJ+KS Skrevet 2. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2008 Tusen takk for nyttige svar blir spennende å se videre fremover hvordan dette akvarie-prosjektet kommer til å gå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå