Gå til innhold

Ville du angitt familien din?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

La oss si at et voksent familiemedlem av deg (mor/far/søsken/barn) har gjort noe ulovlig; ville du angitt ham/henne til politiet?

Tenk på alt fra butikktyveri, bruk av narkotika og trygdemisbruk til ran, voldtekt og drap.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
La oss si at et voksent familiemedlem av deg (mor/far/søsken/barn) har gjort noe ulovlig; ville du angitt ham/henne til politiet?

Tenk på alt fra butikktyveri, bruk av narkotika og trygdemisbruk til ran, voldtekt og drap.

Når det gelder drap, så helt klart,men jeg måtte jo vite at det var den personen som hadde gjort det og uten at noen var arrestert for det.

Likeså voldtekt, om jeg forsto at det kunne være en i fam.

Jeg må vite om at det er trygdemisbruk selvsagt.

Når det gjelder butikktyveri, så måtte eg ha sett det selv.

Når det gjelder narkotika? om mine barn var mindreårig, helt klart. fant jeg stoff hjemme, vet at de solgte osv. Fikk jeg vite de har prøvd hasj, så har jeg prøvd med formaning. fikk eg vite om de var voksne at de kjøpte sterkere stoffer, så hadde jeg tipset politi .

Skrevet

Kommer helt an på hva det gjelder og hvor stort omfang. Jeg hadde ikke anmeldt min familie for butikknasking eller en hasjrøyk i ny og ne.

Skrevet

kommer an på omfanget for meg også, hasjrøyking hadde jeg ikke anmeldt, men sagt ganske klart ifra om hva jeg synes.

Butikknasking, kommer litt an på omfanget der og, hadde en i familien min nasket en pakke tyggis og jeg hadde visst at det var sånn, så hadde jeg sagt ifra om hva jeg visste, spurt om hva, hvorfor og slikt og tatt det derifra, hadde ikke anmeldt til politiet men "krevd" at vedkommende gikk tilbake og leverte inn eller betalte for seg, om det var en voksen. Ikke voksen, ville jeg pratet med foreldrene også regnet med at de tok det videre.

drap, voldtekt, ran etc, der jeg visste med 120% sikkerhet at jeg visste at vedkommende hadde gjort det, så hadde jeg anmeldt ja! Kommer igjen an på hva, men ville nok fortalt hva jeg visste og oppfordret til å melde seg selv først, men ellers anmeldt ja.

håper for alt i verden at jeg aldri trenger å oppleve noe slikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, hverken ran, drap eller voldtekt ville fått meg til å angi mine nærmeste slektninger.

Men mulig jeg hadde gjort det om det var fare for gjentakelse (f. eks. pedofili).

Gjest Sorte Orm
Skrevet

Det hadde jeg gjort uten og blunke.

Skrevet

Nei aldri,familien min ville jeg beskyttet uansett!

Gjest Gjest
Skrevet
Nei aldri,familien min ville jeg beskyttet uansett!

også om de voldtar torturerer et barn ?

Eller slakter ned folk som hunder. Eller om de sakte torturerer nyføde barn ?

ville du fremmdels beskyttet dem ?

Skrevet (endret)

Kommer helt an på saken, kan ikke gi et entydig svar.

Ville aldri angitt for narkotika eller butikktyveri. Men om det var voldtekt eller annet som hadde skadet andre, ville jeg nok kanskje gjort det. Kommer som sagt helt an på saken..

Edit: Tenker litt angående drap f.eks... Ingen normale folk dreper, og jeg hadde ikke likt å ha en drapsmann rundt meg og resten av familien. Så slikt ville jeg nok angitt uansett.

Endret av Ce'Nedra
Gjest Gjest
Skrevet
Edit: Tenker litt angående drap f.eks... Ingen normale folk dreper, og jeg hadde ikke likt å ha en drapsmann rundt meg og resten av familien. Så slikt ville jeg nok angitt uansett.

Det kan jo være mange grunner til å drepe. Kanskje noen angrep personen og han tok i litt mer en loven tillater når det gjelder selvforsvar.

Gjest StockDama
Skrevet

Butikktyveri :

nei

Narkotika:

nei

Trygdemisbruk:

nei

ran:

kommer ann på...var det et voldelig ran? =p

voldekt:

ja

drap:

ja

Dåg dette er ikke mine fasittsvar, mer en mal å gå utifra. Omstendigheter må også medberegnes. =D

Skrevet
Det kan jo være mange grunner til å drepe. Kanskje noen angrep personen og han tok i litt mer en love tillater når det gjelder selvforsvar.

Så lenge noen overfaller en, bør man ha lov til å "ta i litt" i selvforsvar. Ser ikke noe galt i det, men det er greit at den loven er der. (Selv om jeg syntes denne saken var drøy..

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/09/454199.html

Som eksempel. Personen tok i mer enn han trengte, men han ble tross alt overfalt i eget hjem. Jeg tror jeg ville blitt panisk selv, og ville muligens tatt i mer enn jeg trengte selv..

For å presisere hva jeg sa i forrige innlegg; overlagt drap ville jeg angitt, antageligvis det samme med forsettlig drap. Uaktsomt drap kommer helt an på situasjonen..

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

NEI! Det ville jeg IKKE ha gjort der og da nei!

Snakker vi drap så ville jeg ha oppfordret til å melde i fra, men JEG ville ikke ha ameldt sånn uten videre!

MEN....

Kommer også ann på hvor nær denne slektiningen er og årsk til drapet!

Da tenker jeg på om det var selvforsvar eller ei!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest
Skrevet

Butikktyveri :

nei

Narkotika:

nei

Trygdemisbruk:

nei

Ran:

nei, med mindre det var brutalt

Voldekt:

ja

Drap:

sannsynligvis, kommer litt an på kontekst

Pedofili:

ja

Overfall:

muligens, hvis jeg ikke bare hadde gitt dem tilsvarende juling selv (i den grad jeg hadde klart det)

Skrevet

Morsomt å se alle de bombastiske svar.

Jeg tror det kommer litt an på hvem i min familie. Og selvsagt hva det gjaldt.

Men generelt sett:

Nei. Jeg ville nok ikke anmeldt noen i nær familie til politiet. Uansett hva det gjaldt. Jeg tror ikke jeg ville anmeldt en nær venn, heller. Jeg tror helt sikkert at det ville gjøre forholdet til et familiemedlem eller en venn vanskelig dersom han eller hun var skyld i en grov forbrytelse, men jeg ville ikke satt politiet på vedkommende.

Gjest Gjest
Skrevet

Drap, voldtekt, vold, ran, fyllekjøring. Dette hadde jeg glatt meldt fra om.

Butikktyveri. Nei

Narkotika. Kanskje. Ikke om du tilfeldigvis hadde et gram hasj på innerlomma, men dealer du så er det noe helt annet.

Det gjelder uavhengig av om det er familie eller ikke. Selv barna mine kunne jeg ha anmeldt.

Gjest Gjest
Skrevet

butikktyveri: nei

bruk av narkotika: nei

trygdemisbruk: ja. Det er så patetisk at jeg hadde mentalt meldt vedkommede ut av familien min. (Men hadde nok snakket med personen først, og anmeldt dersom det fortsatte)

ran: kommer an på. Bare dersom vedkommede skadet noen alvolig (og med vilje) under ranet. Det betyr vel at det er tilfeldig, grov vold, ikke egentlig ran jeg ville anmeldt...

voldtekt: hvis jeg var 100% sikker på at det faktisk var voldtekt, og ikke bare et "offer" som angret etter en one night stand. Tror nok kun jeg kunne ha meldt type brutal overfallsvoldtekt, med fysiske skader...

drap: kommer helt an på. Et vilkårlig sadistisk drap, helt klart. Men kan tenke meg mange situasjoner der jeg kan forsvare drap...

Vanskelig problemstilling!

Gjest Gjest
Skrevet
trygdemisbruk: ja. Det er så patetisk at jeg hadde mentalt meldt vedkommede ut av familien min. (Men hadde nok snakket med personen først, og anmeldt dersom det fortsatte)

ran: kommer an på. Bare dersom vedkommede skadet noen alvolig (og med vilje) under ranet. Det betyr vel at det er tilfeldig, grov vold, ikke egentlig ran jeg ville anmeldt...

Du synes altså at trygdemisbruk er verre/mer patetisk enn ran?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei. Lojaliteten min overfor familien er større enn lojaliteten overfor loven. Jeg lever forøvrig litt etter kardemommeloven og synes man skal kunne gjøre som man vil så lenge man er grei og snill. Loven er så ulogisk og har så mange rare huller at jeg ikke helt klarer å ha den som målestokk for hva som er rett og galt her i verden.

Dette blir jo dilemma når det gjelder ting som butikktyveri, som er små handlinger, men skader butikkeiere. Kunne aldri falt meg inn å anmelde familien min for nasking, men ville blitt alvorlig bekymret og lett etter måter å hjelpe dem på, uten å rapportere dem.

Hvis de drepte i selvforsvar, noen ble voldtatt og drepte gjerningsmannen mens han drev på f.eks., ville jeg hjulpet til med å dekke over drapet så godt jeg kunne.

Var det et umotivert drap, eller overgrep eller noe, ville jeg nok ha ment at det beste for dem var å få behandling og bli låst inne en stund, og på den bakgrunnen, med deres beste for øyet, ville jeg prøvd alt jeg kunne for å få dem til å melde seg, og om det ikke nyttet kunne jeg kanskje tatt telefonen selv, ja.

Skrevet

Det kommer helt an på hvem, hva og hvorfor !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...