Gå til innhold

Bygge hus vs kjøpe brukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er billigst i lengden?

Vi er en familie på seks, hvis voksne for tiden studerer i Oslo og derfor leier. Jeg er ferdig utdannet om to - tre år og vil ta med familien og flytte til Gjøvik, min barndomsby :) Ungene er da 9, 11, 16 og 20, og kvaliteten på skolene er avgjørende for hvor i Gjøvik vi vil bosette oss. Gemalen er ferdig utdannet halvannet år etter meg, og må pendle. Men på grunn av økt inntekt fordi jeg begynner i full jobb, er dette mer lønnsomt enn å bli boende her...mest på grunn av at vi ønsker å flytte før de to yngste ungene begynner på ungdomsskolen.

Vi ønsker oss et hus med utleie-enhet i sokkel/ tomannsbolig hvor det kan deles fra en leilighet. Vi er ikke storforlangende i m2, men det må minimum være 3 soverom i vår boenhet. Hva er billigst i lengden....bygge hus selv eller kjøpe bruktbolig?

Takknemlig for alles erfaringer og svar, jeg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer vel mest an på boligprisene der man har tenkt å bo, og hvor gammelt huset man kjøper er, eller hvilken standard det har. Endel nye hus er sikkert ganske økonomiske energimessig med god isolasjon, gode varmekilder og bra romfordeling, dessuten slipper dere kanskje endel vedlikehold de nærmeste årene. Dessuten er det lettere å få gunstig lån gjennom husbanken om man bygger, enn om man kjøper brukt. Samtidig er det vel ganske dyrt å bygge hus - materialkostnadene og prisene på håndverkere er vel omtrent på maks nå (men kanskje fallende?), så om bruktprisene er langt under det det koster å bygge nytt ville i hvert fall jeg satset på å kjøpe brukt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde kjøpt brukt, orker ikke alt styret med å bygge.

Bare det er i en sånn tilstand som gjør at dere kan flytte rett inn, og heller ta litt etter hvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er slik at dere ikke står i en posisjon der dere kan legge i en god del arbeid i huset selv vil jeg påstå det er bedre å kjøpe brukt for dere. På den måten kan dere flytte rett inn og tjene på utleien med en gang. Og dere slipper en stressende overgangsperiode.

Det som er fordelen med å bygge er selvsagt at alt er nytt, du har fått være med å ta avgjørelser selv slik at du ikke trenger å pusse opp nr du flytter inn...

Så om jeg skulle kjøpt brukt ville jeg lett til jeg hadde funnet noe som er ok innvendig, altså at dere kan bo der slik som det ser ut i stedet for å pusse opp..... Ogkanskje heller legge litt mer i huset enn å bruke penger på oppussing.

Sånn prismessig kommer det nok ganske likt ut om dere finner en grei tomt til en rimelig penge. I alle fall ser det slik ut for oss nå som vi bygger og ser på boligprisene i området rundt.... Skulle vi kjøpt et relativt nytt hus, dvs fra 80 tallet og til nå, ville vi tapt på å kjøpe fremfor å bygge.... Vi havner på 2.7mill, og husene som selges ligger på 3-4 mill i samme klasse og størrelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...