Gå til innhold

Krydre grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi skal bli flinkere til å spise grønnsaker. Blir nok mest frosne, da det er mest praktisk. Men vi syntes ikke det er så veldig godt....... Kan man krydre det? Med hva eventuelt?

Ferske grønnsaker er best, men de holder seg ikke så lenge, og hvis jeg kun skal handle en gang i uka (noe jeg har tenkt til å begynne med) så er det bedre med frosne. Tenkte da på en blanding av brokkoli, blomkål og gulrot. Det er den vi spiser mest. Vi kommer til å spise det til f.eks fisk/kjøtt/kylling og ris/pasta/poteter og saus.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Nå blir ikke dette helt svar på det du spør om, men ferske grønnsaker (ihvertfall av de typene du spør om) smaker mye bedre enn frosne. Gulrøtter holder seg dessuten i grønnsaksskuffen i kjøleskapet i ukesvis. Brokkoli og blomkål holder seg minst en uke (forutsatt at de er i rimelig ok stand når du kjøper dem).

Så jeg ville ihvertfall forsøkt å kjøpe friske grønnsaker minst én gang, for å gi dem en sjanse! :)

Skrevet
Nå blir ikke dette helt svar på det du spør om, men ferske grønnsaker (ihvertfall av de typene du spør om) smaker mye bedre enn frosne. Gulrøtter holder seg dessuten i grønnsaksskuffen i kjøleskapet i ukesvis. Brokkoli og blomkål holder seg minst en uke (forutsatt at de er i rimelig ok stand når du kjøper dem).

Så jeg ville ihvertfall forsøkt å kjøpe friske grønnsaker minst én gang, for å gi dem en sjanse! :)

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Jeg har en storhandel ca 1 ganger i uka, og opplever veldig sjeldent at grønnsaker blir ødelagt. Det eneste er asparges, det må brukes ganske kjapt.

TS, hva med enkle salater i stedet? Trenger ikke mye, feks salatblader, tomat, agurk, rødløk og kanskje litt fetaost? Eventuelt med noe dressing.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg vet at det er mye bedre, men syntes det blir dårlig med en gang..... Spesielt broccoli. Gulrøtter har jeg lenge ja. Skal selvsagt gi de ferke et nytt forsøk, men skulle gjerne visst hvordan jeg kunne gjort de frosne enda bedre. Koke dem i grønnsaksbuljong kanskje? Kan det fungere?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bruke dem i gratenger, omeletter, supper osv, så tar de smak av resten av ingrediensene. Jeg liker godt ovnsstekte grønnsaker, og krydrer med olivenolje, salt, pepper, hvitløk og urter (timian, rosmarin etc). Evt kan du ha over dressing i vinaigrette-sjangeren (olje, balsamico eller annen vineddik, salt, pepper, sitron), eller diverse sauser. Og du kan lage curryer ved å f eks mikse løk, chili, evt hvitløkog ingefær, krydre med f eks spisskummen, cayenne, gurkemeie, koriander og steke grønnsakene i dette. Eller bare ha sorte eller brune sennepsfrø i varm olje, la poppe, tilsett gurkemeie og stek grønnsaker, f eks blomkål i dette. Godt tilbehør til fisk.

Men jeg pleier også hovedsaklig å bruke ferske grønnsaker... Rotgrønnsaker, løk og kål holder seg veldig lenge, og også blomkål og broccoli holder seg greit synes jeg. Broccolien skal være mørkegrønn, ikke gul i blomsten, og ikke tørr og "seig". Frosne grønnsker som dette er kanskje godt i suppe, blomkål og broccolisuppe er jo veldig godt og enkelt :)

Skrevet

Jeg er enig med de andre i at friske er mye bedre en frossent! Synes ofte de frosne blandingene er ekstremt vassne. Hvis du må kjøpe frossent så dra til Sverige - der har de litt andre blandinger, greit å variere litt. Evt Smartclub. Når det gjelder å kryde så må man jo bruke noe som passer til det man har laget. En fet saus skjuler jo det meste av vassen smak, men jeg regner med at hennsikten med å spise grønnsaker er for å leve sunnere:)

Hva med å prøve å "bake inn" grønnsakene i tingene du lager? Når jeg lager taco, eller fajita så bruker jeg som regel 2/3 grønnsaker og 1/3 kjøtt. Da steker jeg med det jeg måtte ha i kjøleskapet; aubergine, bønner, squash, løk, hvitløk, paprika, mais, chilli. Krydrer med tacokrydder og vips så har du spist masse grønnsaker!

Samme når jeg lager bolognese saus, da bruker jeg gulrot, hakkede tomater, løk, hvitløk & selleri.

Du kan jo også prøve å lage mer grønnsaksretter og ikke bare ha de ved siden av som en kiip ting: Brokkoligrateng, blomkål er godt ved siden av kjøtt, prøv å lage indisk curry med kikerter, tomater, løk, hvitløk, squash osv.

Kål er billig og holder lenge, nykokt kål med bittelitt smør & aromat er godt.

Isbergsalat holder seg fint 5-6 dager i kjøleskap dersom du legger den i en plastpose, har i ørlite vann og blåser opp posen.

Ellers holder jo agurk, squash, aubergine, purre, løk, hvitløk, tomater som ikke er overmodne, rosenlål, vanlig kål, paprika, selleri, gulrøtter.

Sukkererter er ikke så verst etter at de har vært frossne synes jeg, så hvis du liker det så er jo det et alternativ. Blomkål & brokkolisuppe godt!

Ellers så kan du jo handle en ekstra dag i uken? ..fylle på med melk, brød & grønnsaker?

Skrevet

Må bare slenge meg på for å si at ferske grønnsaker er best!! Jeg er for eksempel kjempeglad i brokkoli, men frossen brokkoli er ekkelt, det samme med gulrøtter. Ellers syntes jeg det har kommet mange gode tips på retter som er gode og grønnsaker som holder seg lenge.. Lykke til med grønnsakene da :)

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Friske grønnsaker holder seg mye lenger hvis de pakkes inn i litt tørkepapir. :)

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg vet at det er mye bedre, men syntes det blir dårlig med en gang..... Spesielt broccoli. Gulrøtter har jeg lenge ja. Skal selvsagt gi de ferke et nytt forsøk, men skulle gjerne visst hvordan jeg kunne gjort de frosne enda bedre. Koke dem i grønnsaksbuljong kanskje? Kan det fungere?

Grønnsakbuljong (og andre buljonger) er ofte veldig salt, og setter mest bare salltsmak på grønnsakene. Ville heller prøvd med ulike typer urter, friske eller tørkede. Prøv også andre tillberedningsmetoder enn å koke i vann, f. eks steke i olje, ovnsbake, gratinere, smørdampe.

Gjest _Leela_
Skrevet

Vi bruker så og si kun friske grønnsaker, synes de holder seg meget bra i grønnsaksskuffen.

Jeg synes kokte grønnsaker er kjedelig, så det vi gjør er å bruke de i wok med en god saus evt godt krydder (hiver du oppi kjøttet også har du et helt måltid) eller ovnstekte (med olivenolje, salt, pepper, hvitløk og chilli) evt en salat (bruker fetaost og evt balsamicoeddik som krydder). I tillegg er vi flinke til å ha grønnsaker i gryter og andre ting vi lager. Dette er så mye bedre enn kokte...

Gjest Pupsilure
Skrevet

Tusen takk for mange nyttige tips :) Skjønner at frosne grønnsaker ikke er så populært ;) Får gi de ferske en ny sjanse, og prøve å putte dem i gryter, ovnsteke, woke... Tusen takk for all hjelp :)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Leela, hva slags woksaus bruker du? Har kjøpt ferdige poser med saus noen ganger, men syntes ikke det har blitt så veldig godt jeg.... Lager du saus selv?

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Gode gulrøtter: Kapp friske gulrøtter i staver. Ha litt olje i en stekepanne og varm opp. Legg gulrøttene oppi sammen med en god del spisskummen, litt safran hvis du har (kan sløyfes), og et par fedd hvitløkk, finhakket eller presset. Stekes på middels varme til de er passe myke.

En annen god måte å laget gulrot: stek biter av gulrot forsiktig i litt smør, ha en skje honning over, server. Disse blir litt søtlige, honningen framhever søtsmaken som naturlig er i gulroten. Passer god til f.eks. fisk og kylling.

Disse to rettene kan også trenge litt salt etter smak.

Så er det også godt å rive omtrent like deler gulrot og eple, og servere som råkost, i stedet for bare gulrot.

Endret av Elfrida
Skrevet
Tusen takk for mange nyttige tips :) Skjønner at frosne grønnsaker ikke er så populært ;) Får gi de ferske en ny sjanse, og prøve å putte dem i gryter, ovnsteke, woke... Tusen takk for all hjelp :)

Populært og populært, men tenker som så, at dersom dere ønsker å spise mer grønnsaker og ikke er så vant til å bruke dem, kommer dere til å bli fort lei dersom dere bare skal spise frosne grønnsaksblandinger. ;)

Vi abonnerer på grønnsaker, får annenhver uke og det går helt fint med oppbevaring. Husk at mange grønnsaker, som broccoli, gulrot og kålrot blir vassen og slapp dersom de tørker ut, det lønner seg med tett plastpose.

På Ikea og enkelte matbutikker, Living og så videre får du kjøpt tette store plastbokser med plastrist i bunn, her legger jeg grønnsaker som broccoli, purre, vårløk, skylt og vasket salat osv, da holder de seg veldig bra.

Jeg syns heller ikke ferdiglaget woksaus er så godt som jeg tror når jeg kjøper den, jeg pleier å lage av 2-3 ss søt chilisaus, ca 5 ss soyasaus, litt østerssaus, hakket ingefær, hvitløk og chili og eventuelt litt ketjap manis (indonesisk soyasaus, søt og ganske tykk). Alt dette kan du kjøpe i en god matbutikk, eventuelt en innvandrerbutikk (Hvilket ord er egentlig mest politisk korrekt her? :kaffe: ). Lettkokt broccoli er også godt med litt ristede pinjekjerner drysset på.

Skrevet
Jeg syns heller ikke ferdiglaget woksaus er så godt som jeg tror når jeg kjøper den, jeg pleier å lage av 2-3 ss søt chilisaus, ca 5 ss soyasaus, litt østerssaus, hakket ingefær, hvitløk og chili og eventuelt litt ketjap manis (indonesisk soyasaus, søt og ganske tykk). Alt dette kan du kjøpe i en god matbutikk, eventuelt en innvandrerbutikk (Hvilket ord er egentlig mest politisk korrekt her? :kaffe: ). Lettkokt broccoli er også godt med litt ristede pinjekjerner drysset på.

Den sausen din hørtes god ut, så den skal jeg prøve! :)

Jeg er visst en av de få som liker frosne grønnsaker jeg da... Litt pga latskap. Slenger de i ovnen med salt, pepper og piffi(?). Synes det smaker nydelig, spesielt til fisk.

Gjest _Leela_
Skrevet
Leela, hva slags woksaus bruker du? Har kjøpt ferdige poser med saus noen ganger, men syntes ikke det har blitt så veldig godt jeg.... Lager du saus selv?

Vi bruker sjelden de fedige woksausene på pose, men har kjøpt flere sauser på flaske som vi er fornøyd med. Blir mye østerssaus på oss ellers er sweet chillisaus godt (har prøvd oss litt frem for å finne merker vi liker). Er masse godt i innvandrerbutikker. Har også investert i thailandsk buljong (mye salt i den såklart, men god smak). Og så har jeg laget selv med soyasaus, ingefær og hvitløk. Har også nylig kjøpt en peppersaus som jeg har stor tro på... Man må bare prøve seg litt frem, i mange wokoppskrifter står det forresten forslag til hvordan lage sauser/krydre woken, er bare å google eller kjøpe en kokebok.

Gjest Gjest
Skrevet

Woksausene som beskrives her hørtes veldig gode ut :) Men man kan også gjøre det enda enklere - ingefær og evt hvitløk gir fort "asiatisk" smak på grønnsakene, hakket chili gir sterkere smak, soyasaus og f eks sesamfrø gir også god smak. Husk å bruke en nøytral olje, f eks mais- eller solsikkeolje, når du woker, olivenolje vil sette smak på maten.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal bli flinkere til å spise grønnsaker. Blir nok mest frosne, da det er mest praktisk. Men vi syntes ikke det er så veldig godt....... Kan man krydre det? Med hva eventuelt?

Ferske grønnsaker er best, men de holder seg ikke så lenge, og hvis jeg kun skal handle en gang i uka (noe jeg har tenkt til å begynne med) så er det bedre med frosne. Tenkte da på en blanding av brokkoli, blomkål og gulrot. Det er den vi spiser mest. Vi kommer til å spise det til f.eks fisk/kjøtt/kylling og ris/pasta/poteter og saus.

Enig med de andre. Hvorfor er det mest praktisk med frosne? Jeg har til gode å finne smak på frosne grønnsaker.

Jeg handler inn mye på en gang. Hver 14 dag. jeg vasker og ser over de da jeg kommer hjem og får plassert de. jeg har ferske gr.saker hele tiden.

Det tar meg ca 7 min å hakke opp hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan forvelle brokkolien. da får man ikke følelsen av at det er dypfryst fra industrien iallefall.

jeg kjøper inn tre/fire hoder. deler opp i små buketter og forveller de i saltvann(kokt vann) noen sekunder, så rett under kaldt vann før de går i posen til frysing. kjekt når de er billige

Gjest Gjest
Skrevet

jeg får dårlige bilder i hodet mitt når det nevnes frosne grønnsaker. Da tenker jeg på bilferie og man stoppet bare for å trøste en skrikende mage. det ble en eller annen veikro......der var det alltid brun saus til maten og frosne grønnsaker.erter og gulrotblanding tror jeg var veldig in som blanding...smakte hverken fugl eller fisk...fløt i vann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...