Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg vært og kjørt slalåm i Kirkerudbakken her i Bærum. Det var en fin dag det, men jeg irriterer meg over unger som gir blanke i de regler og skilt som står i annlegget.

Kirkerudbakken er bygget sånn at den har 2 nedforter og så er det plasert 2 skitrekk ved sidenav hverandre som går mellom disse to nedfartene. Det som er det store problemet her er at unger kjører i den høyere heisen men så vil de kjøre ned den nedfarten som er på motsatt side, og istedenfor å bruke den tunnelen som er på toppen til slikt bruk så krysser de rett over den andre heistrasen hvor det faktisk er fult med folk som kommer. Så flere episoder hvor det var nært ved at ikke de ble påkjørt eller fikk et takerkentrekk mitt i fleisen. Og det enda det står store skilt ikke lov å krysse over bruk tunnelen i stedet.

Dette setter både dem selv, andre alpinister og selve annleget i fare. Men skilter og regler er tydligvis noe enkelte drittunger gir blanke f. i

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte drittunger har ikke lært å lese skilt av foreldrene sine, vettu. :roll:

Sikkert samme ungene som ikke har lært at sniking er ut. Jeg har sågar opplevd i slalomkø at foreldre sniker med unger i skolelader stående mellom beina. Selv blir jeg frøktelig brei når noen prøver å snike forbi meg, mens samboer har en litt annen teknikk - idet de som sniker gjør seg klar til å ta et nytt stavtak, setter han staven i utløseren på slalombindingen deres. Resultat: De mister skiet og går på trynet. :ler:

Skrevet
Enkelte drittunger har ikke lært å lese skilt av foreldrene sine, vettu. :roll:

Sikkert samme ungene som ikke har lært at sniking er ut. Jeg har sågar opplevd i slalomkø at foreldre sniker med unger i skolelader stående mellom beina. Selv blir jeg frøktelig brei når noen prøver å snike forbi meg, mens samboer har en litt annen teknikk - idet de som sniker gjør seg klar til å ta et nytt stavtak, setter han staven i utløseren på slalombindingen deres. Resultat: De mister skiet og går på trynet. :ler:

Det der er og et problem, takk for tipset forøvrig. Selv bruker jeg bare å sette staven forran dem slik at de ikke kommer seg forran meg.

Gjest Grafica
Skrevet (endret)

Det jeg synes er et problem er at mange unger tydeligvis ikke blir lært at det er de som kommer ovenfra som må passe på, jeg har opplevd så mange ganger å nesten bli kjørt på av småunger som kommer i full fart ovenfra og få "se deg for a!!" ropt etter meg når de suser fordi med ti centimeters klaring... Har opplevd å bli kjørt på når jeg satt i utkanten av bakken, og ungen (rundt ti år) blei dritsur på MEG fordi jeg ikke flytta meg når jeg kom. Beklager, men det er de som kommer ovenfra som skal flytte på seg.

Mamma endte på sykehus for noen år siden, fordi hu blei kjørt på av en unge på 12-13 år. Hu fikk hofta ut av ledd og var bare flaks hu ikke knakk ryggen, ifølge legen. Hu stod stille langs side av bakken for å vente på lillebror, når denne guttungen kommer i full fart bakfra og kjører rett inn i ryggen hennes, slik at hun detter forover, og han datt da oppå henne.

Endret av Grafica
Skrevet
Det der er og et problem, takk for tipset forøvrig. Selv bruker jeg bare å sette staven forran dem slik at de ikke kommer seg forran meg.

Det stavtrikset til samboer er svært effektivt (NB: Brukes helst kun på voksne, da det frembringer mye latter blant alle rundt :fnise: )

En kompis av meg jobber som "henge folk på krokene"-mann i ferier og helger om vinteren. I vinterferien hadde det kommet en dritunge i starten av tenåra som absolutt skulle snike foran et par 8-9-år gamle jenter som skulle på heisen. Denne snowboardisten slengte seg foran de i sånn passe fart, og "henge folk på kropken"-kompisen min gav han en ørliten dytt, slik at han fortsatte rett fram inn i depotet, og dermed bakerst i køa. :ler:

Skrevet
Det jeg synes er et problem er at mange unger tydeligvis ikke blir lært at det er de som kommer ovenfra som må passe på, jeg har opplevd så mange ganger å nesten bli kjørt på av småunger som kommer i full fart ovenfra og få "se deg for a!!" ropt etter meg når de suser fordi med ti centimeters klaring... Har opplevd å bli kjørt på når jeg satt i utkanten av bakken, og ungen (rundt ti år) blei dritsur på MEG fordi jeg ikke flytta meg når jeg kom. Beklager, men det er de som kommer ovenfra som skal flytte på seg.

Mamma endte på sykehus for noen år siden, fordi hu blei kjørt på av en unge på 12-13 år. Hu fikk hofta ut av ledd og var bare flaks hu ikke knakk ryggen, ifølge legen. Hu stod stille langs side av bakken for å vente på lillebror, når denne guttungen kommer i full fart bakfra og kjører rett inn i ryggen hennes, slik at hun detter forover, og han datt da oppå henne.

Uff ikke bra, har faktisk aldri opplevd å bli eller nesten bli påkjørt i bakken.

Men en annen ting enkelte tenker ikke altid over hvor de stopper. En del har tendens til å stoppe akkurat i det de er av heisen slik at det blir vannskelig for de neste i heisen å komme seg ut av avstigningsområdet. Så senest en idag som fikk en t-krok rett i kroppen fordi vedkommende stod akkurat mitt i avstigningsområdet. Og de som kommer med t-kroken bak har faktisk ikke mye alternativ. Så en stor bønn skli vekk fra avstigningsområdet før dere stopper for å rette på staver, briller eller hva det måtte være.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om det alltid er ungene man skal skylde på. Det må være vi foreldre som lærer opp ungene våre, det er ikke bare å sende de av sted uten skikkelig opplæring. Dessverre så er det vel ofte slik at man ser at når foreldrene utviser dårlig køkultur, så blir jo ungene oppdratt til det samme.

Skrevet

Helt klart foreldrenes ansvar å lære opp barn til å ikke snike ja. Og det nytter vel ikke at foreldre sier at det ikke er pent å snike hvis barna ser at foreldrene sniker når de får sjangsen selv...

Jeg har utrolig lav frustrasjonsterskel når det gjelder sniking og tar ikke fem øre for å si fra hvis noen sniker. Uansett om det er voksne eller barn.

Gjest Gasse
Skrevet (endret)

Dette bringer tilbake gode minner. :)

Vi var de tøffeste gutta i alle bakkene, råna rundt gamlingene i hovedløypa, sto utfor hele bakken ned, smøg oss under alle sperringer, kjørte sikksakk mellom dem som sto i heisen, hoppet 5-10 meter når vi tok tallerkenheisen, osv.

Og ikke minst hadde vi utviklet sniking til en høyere form for kunstart. :sjarmor:

Men når de kjipe heismennene skulle ta fra oss kortene, klynket og klaget vi og skyldte på alle andre. Kanskje kom det en tåre også hvis vi virkelig hadde driti på draget. Og faktisk var de ikke så kjipe. Vi ble jo kjent med dem så ofte som vi var der.

Endret av Gasse
Skrevet

Kommer fra påskeferie nå, og må si jeg også er kraftig irritert på foreldre som ikke kan lære barna å stå i kø. Jeg har selv en 5-åring som må stå i køen med oss, og hvor lett er det å forklare henne at det ikke er lov å snike i køen mens det renner forbi med små og større unger som tydeligvis ikke bryr seg om regler? De går rett gjennom portalen for de under 7 år, og dermed forbi hele køen. Og foreldrene sier ingenting.

Jeg har faktisk sagt fra til endel av de større ungene - men de bryr seg ikke....og sniker videre. De som passer heisen burde passet bedre på snikerne!

Hilsen en frustrert påskemamma....

Skrevet

Apropos noe som iriterer meg ganske grenseløst rundt disse heiskøeene. Ved 4, 6 og 8 seters stolheiser så har man idag et veldig genialt opplegg. Det er noe som heter singel kø. Det er altså skiløpere som kjører alene skal gå inn her for så å fylle opp stolene, siden det gjerne er en eller 2 plasser ledige i hver stol. Men her er det ofte kort kø særlig i forhold til den vanlige køen og da har jeg ofte opplevd grupper på både 2, 3 og 4 pers som har gått inn her og krevd å få kjøre sammen. Makan til idiotersystemet er for oss som kjører alene, det kan da ikke være så gjævla vannskelig å skjønne ordet singel kø.

Skrevet

Min far opplevde en episode nå netopp i skibakken som han synes var utrolig ubehagelig. Han sto nedover i hovedløypen da det plutselig, og i full fart kom en ca åtte år gammel unge susende ut av en mindre skogsløype og krysset hele hovedløypen, rett foran min far. Han skrenset alt han kunne- og eneste grunn til at ungen ike ble påkjørt av en mann på 1.90 og 90 kilo i stor fart var fordi pappa dyttet han ut av veien.

Min far kjeftet på barnet og sa at han kom til å bli drept hvis han fortsatte å kjøre på den måten. DA kom tydeligvis mora til barnet og kjeftet på min far- fordi man "Kunne da ikke kjefte på små barn"....

Gjest Gjest
Skrevet

Har opplevd det samme som faren til Messy, var en far som hadde med seg en unge på tre/fem år i rød/sort løype, tok vel ungen med seg i vanskeligere bakker da barnebakken ble kjedelig for pappaen? Jeg kjørte sånn passe fart, plutselig kom ungen bakfra med mye større fart og krysset rett foran meg. Hadde ikke mulighet til å oppdage ham før jeg kjørte ham rett ned, prøvde å løfte ham opp og bremse på samme tid. Gikk heldigvis bra, men ikke særlig koselig opplevelse. Her var det også jeg som fikk kjeft?? Skjønner det da han sansynligvis ble redd, men jeg mener at pappaen helst burde kjeftet på seg selv.

Synest man kan holde seg i barnebakken med små unger jeg, de koser seg nok der uansett.

Gjest Mayamor
Skrevet

Så enig, så enig i at enkelte unger ikke kan oppføre seg i skitrekkene. Men jeg mener at dette er for det meste foreldrenes feil. Mange slipper av barna og drar sin vei eller er i varmestuen med kaffe, kvikklunsj, 4 aviser og god mat mens arvingene slynger seg rundt i løypene...

Har stått en del på skibånd med 4 åringen min. Der kan han stå uten sele da bakkene er slakke og med mor i hælene går det bra nå som teknikkken har kommet seg. Så kommer disse 8-10 år gamle guttene (lite jenter...) og setter utfor i hockey i disse "sløve bakkene som bare idioter kan ha problemer med" i følge dem. De skjønner ikke at båndet er for de aller minste som ikke kan stå så godt på ski. Før de presser seg forbi køen og tar løypen i hockey en gang til...

Jeg pleier å sette skiene bredt der det er mulig og gir beskjed selv til en 5 åring om hvor køen begynner. For når skal en kunne gi beskjed dersom de ikke fra tidlig alder skjønner køkultur?

Skummelt synes jeg også det er med disse 3-4-5 åringene som står utfor alene i de store bakkene med foreldrene stående med videokamera eller fotoapparat for å ta bilde nederst i bakken - uten ski på bena. Var vitne til en stygg ulykke med en på 3-4 år denne påsken, som ble fraktet bort i luftambulanse. Blodspor lå igjen... :sukk:

Skrevet

Er viktig at vi foreldre lærer barna våres folkeskikk i bakken ja. Synes og foreldre får være strenge med hvor barna får kjøre. Ser jo mange foreldre som tar med seg de minste i svart bakke, selv om de ikke er flinke nok.

Vi har selv en 6 år gammel jente som står slalom, hun startet i fjor og da sto hun og faren hennes i barnebakker sammen. Da lærte hun seg og kjøre og hvordan og oppføre seg i heiskø og i heisen. I år fikk hun kjøre barnebakkene alene, men ingen andre og vi er til stede hele tiden. Selv om hun er veldig flink, så får hun ikke lov til og kjøre i de svarte bakene ennå. Dette fordi hun er totalt fartsgal og vil bare kjøre ned i vill fart, og vi er da redd for at det vil gå galt i svart bakke. Er jo stor forskjell på og kjøre rett ned i grønn bakke i forhold til svart.

Ellers fikk hun kjøre de lange grønne og blå bakkene med pappan sin.

Og hun er jo veldig fornøyd med det.

Skrevet

Dette med små unger i uegnet bakke, minner meg på en episode tilbake til jeg var i Trysil i 1991. (Kjørte slalåm for aller første gang i 1989) Så jeg var rimelig fersk i gamet. Dette var en av mine første turer i en svart bakke (den som går ned fra toppen av 4 seters stolheisen og net til Turistsenteret for de som er kjent der) Ikke av de bratteste men svart nok når jeg ikke er vant. Og da kom det en mor og spurte om jeg kunne ta den lille datteren hennes mellom beina og kjøre henne ned svart bakken. Jeg sa nei turte ikke rett og slett. Tror mora blei litt sur. Men har man små barn så bør man ikke ta dem med i de svarte bakkene, det finnes nok av snillere alternativer,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...