Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har selv bunad, og da jeg ble konfirmert hadde vel alle det.

Nå derimot er det flere og flere som får sydd festdrakt.

Det finnes jo så utrolig mange flotte festdrakter, og en kan få en ingen andre har :D

Det er jo også mye billigere!

Hva synes dere?

Hva ville dere ha valgt nå i dag? Bunad eller festdrakt? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Oslo-drakt i dag, den har kommet til meg gjennom sære tilfeldigheter...men ønsker meg en "ordentlig" bunad fra der slekten min kommer fra.

Mange festdrakter er nydelige, og hadde jeg ikke hatt noenting i dag, og ikke penger til å kjøpe den bunaden jeg ønsker meg, hadde jeg nok fått meg en festdrakt. Men ikke av typen "Silje" - men med sort eller blått skjørt, og farget vest.

Gjest Diva
Skrevet

Hadde jeg ikke hatt beltestakken fra Telemark, ville jeg nok valgt en annen og litt rimeligere variant. Men er ikke helt for "fantasibunader" og festdrakter uten tilknytning,- vil ha noe solid med røtter og tradisjon, når jeg skaffer meg noe slikt.

Kommer nok til å velge stakk og liv! Fra Telemark det og,- men hvert fylke / bygd har sannsynlig sine varianter av slike. Den er i bunadsjangeren, men kalles ikke bunad. Den er ikke så voldsom, og med enklere snitt og ikke så mye pynt og dill.

Skjørtevidden er ikke så voldsom, pynten er litt mindre, ikke særlig med broderier, annerledes skjorte (er ikke heelt gira på snittet men...) og kun en enkel sølje og kanskje et sjal ? Men den kan også lages i mange varianter, bare man holder seg til samme snitt / modell. Man kan enten ha broderi eller bånd / brokade, eller begge deler... Eller nesten ikke noe.

http://www.almankas.no/bunad/stakkogliv.html

http://www.husfliden.no/felles/visbunad.asp?ID=42

Synes den i den første linken er utrolig flott. Skal jeg ha en skjorte til, til bunaden, så skal jeg ha en grønn eller rød silkeskjorte :D

Men altså, stakk og liv, er nok mer greia for meg enn f.eks Silje drakten.

Men det er nå bare min mening og smak og behag. Synes flere av festdraktene er fine og :D Er bare mer tradisjonsbunden og har et mer personlig forhold til bunader med tilknytning og historie :)

Diva

Skrevet

Jeg har bunad, så festdrakt er ikke aktuelt for min del.

Men dersom jeg ikke hadde hatt, er det ikke umulig at jeg hadde jaktet etter en festdrakt som et alternativ. Men som Tusenfryd og Diva, hadde jeg ikke gått for "Silje" typen... :-?

Gjest Starya
Skrevet

Kunne godt tenkt meg en kystdrakt.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Valget mitt sto mellom kystdrakt og lofotbunad, er glad jeg valgte bunaden! Fins ingen tvil om hvor jeg stammer fra da :)

Gjest Starya
Skrevet

Hmm, ja lofotbunaden er ikke ille den. Kanskje jeg setter den før nordlandsbunaden på lista?

Som om jeg noen gang får råd til noen av delene... :roll:

Skrevet

Jeg har sognebunad, og hadde glatt tatt det samme igjen.

Skrevet

Jeg valgte Grafferdrakten da jeg ble konfirmert, fordi jeg ikke synes de"lokale" bunadene er spesielt pene. Dessuten har mamma Graffer, og det er jo litt stas at mor og datter har lik festdrakt. Nå får jeg Nordmørsbunaden i tillegg av farmor, og den synes jeg er knallfin. Litt morsomt å ha en bunad som har stedstilknytning ja.

Sannelig om jeg vet hva jeg hadde valgt i dag.. -Ja takk, begge deler :D

-siina-

Skrevet

Jeg har blå sør-trønder bunad, og angrer som en hund!!!! :kjempesinna:

Jeg synes ikke den er noe fin i det hele tatt, men det er det "alle" hadde da jeg ble konfirmert. Vet ikke helt hva jeg ville valgt i dag, synes stedstilhørighet er viktig, men hadde ikke valgt det samme ihvertfall!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hverken festdrakt eller bunad, men har veldig lyst til å kjøpe meg bunad når jeg får råd. Det blir Dovre-bunad på meg.

Det er der jeg er oppvokst, så jeg føler vel at det blir mest "riktig"..

Jeg konfirmerte meg i Dovre-bunad også, men den lånte jeg av noen.

Det er jo mange fine både festdrakter og bunader å velge mellom, men jeg syns det er litt mer personlig å ha en bunad som stammer fra hjemstedet..

Skrevet

Jeg har ikke festdrakt eller bunad jeg, men jeg låner min mormors bunad når jeg trenger det. Hun har også sagt at jeg skal arve denne, til min store glede! Jeg elsker å gå i bunad og synes det er utrolig flott. Det finnes også mange nydelige festdrakter, men det er liksom noe helt spesielt med bunaden…

Gjest Paff
Skrevet

Jeg har bunad og trives i den, men syns festdraktene de har her i Bergen er utrolig flotte. Hadde gjerne tatt en slik.

:D PUFF

Gjest Jamila
Skrevet

Jeg har bunad-og hadde valgt det igjen om jeg måtte.

Har enda ikke sett en festdrakt som jeg liker, og som hadde vært et aktuelt alternativ for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...