Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var innom en venninne på jobben. Avdelingen med kun kvinner (sykehus)var i ferd med å flytte til andre kontorer. Hun ene sier: kan du hjelpe meg med harddisken, den er så tung. Der hun pekte stod det kun en PC (kabinett) En annen ville ha hjelp til å flytte PCen, og der mente hun en stor frakoblet skjerm. Jeg ble helt forvirret, og det var helt tydelig at et par av damene anså meg til å være både treig og helt uten datakompetanse.

Jeg kunne nevnt flere tilsvarende episoder med bruk av helt feile begreper på enkle ting - spesielt dette med at en PC kalles for harddisk. Altså at de bruker et relativt teknisk begrep på et produkt vi alle omgås daglig. Det merkelig er at jeg kun har hørt slikt fra kvinner!!!

Noen som har peil på hvordan slike fenomener oppstår?

Videoannonse
Annonse
Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Jeg har jobbet med teknisk support for hjemmekunder i nesten 1 år. Det er utrolig hvor mye rart folk kaller maskinene sine. Både kvinner og menn, gamle og unge kaller kabinettet for harddisken. Jeg har bare måttet venne meg til det, og gå ned på deres nivå for kommunikasjon. Ellers er det totalt umulig å forklare noe som helst. Hvis kundene er interessert pleier jeg å fortelle at harddisken sitter inni boksen, og at boksen kalles et kabinett.

Mitt inntrykk er at folk kaller kabinettet for harddisken er fordi da datamaskiner begynte å bli vanlig i norske hjem var folk utrolig fasinert av at man kunne lagre noe på dem, i tillegg til at det for de fleste er langt over deres fatteevne å forstå hvordan en maskin fungerer, hvilke komponenter som sitter i den osv.

Jeg har også sittet med kunder som ikke klarer å forstå forskjellen på skjerm og datamaskin. Dette tror jeg også kommer av at systemene er så komplekse at man forenkler uttrykkene. Man trenger jo ofte en viss følelse av mestring for å gjøre noe, og forenkler man komplekse ting blir det lettere å tilnærme seg dem.

Noen morsomme situasjoner med kunder:

1)

Kollega av meg: "Ok.. da skal vi se om vi kan forandre på innstillingene i Windows. Det første du kan gjøre da er å lukke alle vinduene."

Kunde: "Ok, bare gi meg et par minutter"

---- "dunk"... "dunk" ... "dunk"

Kunde: Ok, da er vinduene i leiligheten lukket! Nå, skal vi fikse maskinen snart eller?"

2)

Kunde: "Hei, jeg har klart å slette Gurgle-siden!"

(Eller Google, som andre kaller den..)

3)

Meg: "Det jeg trenger er en kode som sitter bakpå systemet ditt."

Kunde: "Ok. Men her er det bare en farget lapp"

Meg: "Titter du bakpå systemet nå? Altså datamaskinen?"

Kunde: "Ja, bakpå."

Meg: "Ok. Lappen sitter antageligvis høyt oppe, men den er ikke farget altså"

Kunde: "Men det er jo ikke noen hvit lapp. Bare farget lapp, ved siden av bokstavene"

Meg: "Em.. Bokstaver? Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?"

Kunde: "Hallo, det er jo bokstaver som man trykker på. På internett og slikt.."

Meg: "Hm. Du mener vel ikke tastaturet?"

Kunde: "Jo, datamaskinen, tastaturet liksom."

Dette var ikke ment som å gjøre narr av folk som ikke kan noe om data, men litt for å vise hvor utrolig forskjellig utgangspunkt man har når man snakker i forskjellige termer og har forskjellige områder man kan noe om. Jeg tror det skal veldig mye til før alle får terminologien i orden. Rett og slett fordi ting blir forenklet for folk som ikke kan mye om temaet, slik at de kan "forstå" nok til at de tør å bruke den nye teknologien.

:)

Skrevet

Må si jeg fikk meg en god latter av dine erfaringer fra kundesupport. Vel, folk forenkler og det er helt greit og forståelig. Men hvorfor kaller de ikke kabinettet for boksen, dingsen eller whatever...bare ikke et teknisk begrep som harddisk.

Og hvordan kan en hel avdeling på et sykehus med relativt erfarne kvinnelige databrukere lage sitt eget språk om teknologien og ikke engang vite at begrepene er helt feile!!!

En annen dame som viste meg sitt nye databord pekte og sa: her e det plass til CPUen - hun mente kabinettet.

For meg blir det like merkelig som å kalle motoren på en bil for dynamo, startmotor, forgasser el.

Jeg kjenner forøvrig mange menn som er helt håpløse med data, men de bruker da de rette begrepene som PC, skjerm og tastatur. Måtte gå ut av kontoret til en kollega og le. Han hadde problemer med nettbanken. Kundesupport: Har du Java innstallert? Kollega: Nei, jeg har en Dell.

Skrevet
Må si jeg fikk meg en god latter av dine erfaringer fra kundesupport. Vel, folk forenkler og det er helt greit og forståelig. Men hvorfor kaller de ikke kabinettet for boksen, dingsen eller whatever...bare ikke et teknisk begrep som harddisk.

De har muligens arvet uttrykket fra tidligere tider? Da overgangen kom fra floppy (altså de gamle maskinene med 2 floppydisketter) til harddisk så vet jeg at vi også brukte uttrykket "harddisk" om hele kabinettet eller "maskinen". Og vi var ingeniørstudenter (dog ikke innen data) og burde vel absolutt visst bedre.

Den moderne maskinen hadde jo forsåvidt også diskettstasjon for 3" diskett og tror muligens det bare ble sånn at man enten pekte på diskettstasjonen (taler for seg selv) eller harddisken (altså kabinettsiden med harddisken innafor). Dermed har vel begrepet satt seg fast.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må bare nevne en episode fra en skole jeg gikk på: De hadde et anseelig antall skjermer stående som ikke var i bruk, de var gamle og kom neppe til å bli brukt mer. Grunnen til det? Jeg fant ut etter hvert at det med jevne mellomrom kom folk fra kommunen for å telle antall maskiner for å regne ut antall elever pr. maskin. Han som var IT-ansvarlig hadde merket seg at det i praksis var skjermer de telte, og på den måten kom den skolen bedre ut enn den egentlig skulle gjort.

Gjest Gjest
Skrevet

Og dette er grunnen til at jeg aldri hadde taklet å jobbe med pc-support..

Stor kudos til de som takler det :P

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Den moderne maskinen hadde jo forsåvidt også diskettstasjon for 3" diskett og tror muligens det bare ble sånn at man enten pekte på diskettstasjonen (taler for seg selv) eller harddisken (altså kabinettsiden med harddisken innafor). Dermed har vel begrepet satt seg fast.

Ja, det er stor mulighet for at det kommer fra skillet mellom floppydisk og harddisk. Interessant.. :)

Gjest Spadamen
Skrevet (endret)

Mange driv ikkje med data til vanleg. Når man ikkje er interessert, bryr man seg ikkje om å lære orda heller =O

Kunde: Nå har jeg akkurat lastet ned Internett. Hvordan bruker jeg det?

Brukerstøtte: OK, for å åpne en Internett-konto, er det lettest hvis du bruker et kredittkort.

Kunde: Okei, vent litt! (lyd av roting og fomling i bakgrunnen)

Kunde: Har du fått det nå?

Brukerstøtte: Vel, nei, du har ikke gitt det til meg ennå.

Kunde: Visst har jeg det! Jeg stakk det inn i sprekken foran på datamaskinen...

Humor

Innlegget er endret iht Kvinneguidens regler.

-jolie (mod)

Endret av jolie
Gjest Nedfallsgjest
Skrevet

Tviler på at disse fenomenene stammer fra terminologi brukt i "tidlig dataalder" her i Norge. Mange av de håpløse tilfellene av databrukerne som blir nevnt i tråden her, har sannsynligvis ingen begreper om hvordan datamaskiner var konstruert for 10-20år siden!

Tror det er mer i at uttrykket "harddisk" forbindes mye sterkere med datateknologi, enn begrepene "kabinett", "kasse", eller "boks". De ordene kan jo være hva som helst, ingenting i dem tilsier at det her er snakk om "avansert datateknologi". Tror folk bruker betegnelser som virker nye og moderne, for å fremstå som mer kunnskapsrike enn de egentlig er (hør på meg, jeg kjenner til nye og mystiske betegnelser som for eksempel harddisk).

De er er og slett redd for å virke håpløst gammeldagse, om de bruker betegnelsen "boks" om det som vitterlig ER en boks. I realiteten virker de håpløst gammeldagse fordi de bruker betegnelser de ikke forstår..

Gjest Gjest
Skrevet

Etter min erfaring så virker det som de fleste bryr seg minimalt om å virke dumme på data. Spesielt damer virker det som. Den skal bare virke slik at dem kan surfe og bruke msn :)

På den måten så har selv datanerder en mulighet for å snakke med de bra damene ;)

Denne siden har jeg hatt mange latterkick av: http://www.rinkworks.com/stupid/

Skrevet (endret)
Jeg har Jeg har bare måttet venne meg til det, og gå ned på deres nivå for kommunikasjon. Ellers er det totalt umulig å forklare noe som helst.

:ler:

Dette vet jeg at er en stor utfordring for it support folk , og de fleste av dere syntes ALLE brukere (menn som kvinner) er lettere tilbakestående . :ler:

Jeg har til og med hørt at endel syntes mannlige brukere er værre enn kvinner , for kvinner har ofte en holdning til datamaskiner som at dette ikke er noe de forstår , mens mange menn mener de forstår seg på data og andre tekniske dupeditter selvom de i realiteten er helt i la la land - ergo det tar enda lengre tid å hjelpe dem .

Men det med å kalle harddisk for pc er forsåvidt ikke verdens største problem siden såpass mange gjør det per idag allikevel , at det ikke er så veldig vanskelig å skjønne hva de mener .

Endret av mamut75
Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Men det med å kalle harddisk for pc er forsåvidt ikke verdens største problem siden såpass mange gjør det per idag allikevel , at det ikke er så veldig vanskelig å skjønne hva de mener .

Problemet oppstår når maskinen ikke lar seg skru på e.l. Da ringer folk til support og skal ha hjelp, og da kan det være temmelig utfordrende å kommunisere. Til vanlig er det terminologi sjeldent et problem, men det kan bli vanskelig til tider. Og da hadde det vært best, både for "eksperten" og "novisen" at man snakket samme språk.

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Tviler på at disse fenomenene stammer fra terminologi brukt i "tidlig dataalder" her i Norge.
Ikke tidlig dataalder, men tidlig pc-alder.

Da jeg kjøpte m in første pc på begynnelsen av 90-tallet pekte selger på kabinettet og sa at det var harddisken. Var helt vanlig å kalle kabinettet for harddisk. Pc var harddisken (eller kabinettet om dere vil ;) ) + skjermen, tastaturet og musa - altså søkke og snøre.

Skrevet

Terminologien er et felt jeg ikke skal begi meg ut på, fordi jeg ikke er helt stø *merker meg at den boksen heter kabinett og ikke harddisk*

Jeg har mest erfaring som ufrivillig help desk for mennesker som har som grunnholdning at PC'en er ute etter å ødelegge for dem, eller som av en eller annen grunn ikke skjønner at pc'en er lagt opp for folk, av folk, og forholder seg til alt som skjer der som om det skulle være et språk de ikke skjønner, aldri har hørt om og ikke er interessert i å lære.

Spesielt én eldre mann jeg jobbet med:

- *åpne vedlegg fra mail. legge inn endringer. føre pila opp til 'fil', velge lagre. Lukke word (for man må åpne og lukke hele programmet for å være sikker på at det er lagret på ordentlig). åpne word. pila opp til 'fil'. klikke på åpne*

mann: "Hjeeeeelp! Frøken13! Nå finner jeg ikke det dokumentet igjen!"

frøken13 *løper opp trappa, for nok en gang å redde mann fra den sikre død* "hvor lagret du den da?"

mann:"på datamaskinen"

frøken13: *river seg i håret, men finner deretter fila som er lagret med et kryptisk navn i en mappe med kryptisk navn i temporary internet files, gir nytt navn, legger i riktig mappe, og driter i å prøve å forklare hvordan han skal gjøre det selv for det har ikke hjulpet de siste 29 gangene*

neste dag: start fra begynnelsen og gjenta prosessen.

puh. jeg lurer litt på hvordan han klarer seg på jobb etter at jeg slutta.

Gjest brannmurmamut75
Skrevet

Nettopp lest :

"En gammel dame hadde bestilt seg nettbank i banken og hadde følgende avsluttende kommentar til samtalen : Når kommer installatøren "

:ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Utlogget pga brannmur

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke så mye å bidra med i denne tråden, men feil-terminologien blir i hvert fall opprettholdt; for en tid tilbake fikk jeg i oppdrag å tegne en harddisk til en oppgavebok i et språkfag, og oppdragsgiver ville IKKE ha en "CD-aktig dings i en firkant" (som er min beste beskrivelse av en harddisk :ler: ) - men et helt kabinett. Selv om jeg påpekte at dette faktisk var feil var det det de ville ha, fordi det var vanligst å tro...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...