Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Jente 20
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 20 år. Vurderer å kjøpe meg en Pearly eller LadyComp og bruke den som prevensjonsmiddel istede for p piller. Men på forum som jeg har lest står det noen steder at unge har mer ustabile sykluser, og at det derfor ikke er sikkert å bruke PFC.

Selv har jeg ingen anelse om hvordan dette er i mitt tilfelle. Hvordan kan man finne ut hvor stabil ens syklus er? Er jeg eventuelt for ung til å bruke en PFC? Og hvem av disse to produktene burde jeg velge om jeg først skal investere i en?

Håper noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å finne ut hvor stabil en syklus er, er det jo rett og slett å telle hvor mange dager det er fra en mens begynner, til en ny mens begynner, og sdammenligen dette fra gang til gang. Om det foraldnrer seg lite er den pr def stabil.

Men det forutsetter at du IKKE bruker hormonprevensjon når du finner ut av dette da, og at du tar med i beregningen at syklusen ofte er ustabil noen måneder rett etter slutt på f.eks p-piller.

Om du skaffer en pearly eller en ladycomp er vel rett og slett smak og behag, og økonomi, de gir stort sett samme info.

Men før du baserer deg på temping som prevensjon bør du sette deg inn i et par ting. For det første, husk at det er enten avholdenhet eller ikke-hormonell prevensjon (somregel kondom) som må benyttes på de "røde dagene". Vær obs på at det kan være en del av dem i begynnelsen mens compen lærer seg syklusen din, og enda mer om du kommer rett av p-piller fordi syklusen da kan rote litt, og kanskje ikke ha EL de første gangene. Og gjerne lese det som står på www.pernille.info sånn grunnleggende. Ikke fordi du trenger tempe og charte, men fordi det kan være greit å vite, og i alle fall å vite hvordan syklusen fungerer, såpass at du vet hvordan du teller dager (og derfor altså vet hvordan du kan finne ut hvor lang syklus du har, og om den er stabil... det er såpass grunnleggende at du bør ha det på plass før du vet om dette er noe for deg)

Lykke til.

• 4 uker senere...
Skrevet

Vurderer å kjøpe brukt, mn hvor viktig er det at garantien ikke har gått ut..? Altså, hvor mange år kan man regne med at en babycomp holder?

Skrevet

De sier jo du skal kunne bruke den resten av ditt fruktbare liv?

Jeg har hatt min i... 3 år nå tror jeg, men har jo ikke brukt den siden desember da. Men i alle fall ikke merket noe til at den er sliten enda...

Skrevet

Tror ikke det er så viktig med garantitiden... Mener det står at de har en forventet "levetid" på i hvert fall 15-20 år.

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på ladycomp/babycomp/pearly da? Pris, bruksområde osv? Noen som kan litt om alle tre eller finnes det noen nettsider hvor man kan lese om de forskjellige og evt bestille?

Jeg skal ha noe alternativt til p-piller; hormonfritt, så billig som mulig og så enkelt i bruk som mulig. (men orker ikke å måle temp selv og fylle inn i skjema osv, vil ha en slik duppedings som lyser rødt eller grønt eller hva det nå er. )

Gode tips til hva jeg bør velge?

Skrevet (endret)

Se www.buenaventura.no.

Jeg har brukt Ladycomp i snart 7 år. Den er helt grei, selv om den ikke akkurat er verdens smarteste. Jeg har sykluser som varierer fra 28-34 dager, og vi har i snitt 60 % grønne dager. Ikke så bra som den lover, altså. Men den fungerer.

Vi har brukt LC både som prevensjon og babyplanlegging. Det funker helt fint det. Jeg har ikke sett behovet for Babycomp, som er dyrere og etter min mening ikke har noen viktige tilleggsfunksjoner.

Endret av lille katt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...