Gjest ~Aravis~ Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Overskriften sier seg selv. lurer på om det er noen som har brukt disse apparatene i jakten på spire, eller som prevensjon?
Edie Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Jeg bruker LadyComp, men da som prevensjon. For meg fungerer dette utmerket som ikke ønsker å proppe i meg hormoner. Jeg har veldig ustabil syklus, så den brukte over 6 måneder på å lære meg å kjenne, men nå går det fint. Brukt den i over tre år. Får i gjennomsnitt 6 røde dager i løpet av en syklus og 5-6 gule dager, og resten er grønne. Kommer fort inn i en rutine med å måle om morgenen, og det går kjapt og smertefritt.. Kan ikke svare på hvordan den er å bruke for å planlegge barn, men regner med det går helt fint. Det er jo bare å på de røde dagene. BabyComp er litt mer avansert og etter hva jeg har skjønt bedre til å planlegge barn og kommer med prognose om det er jente eller gutt, har flere data lagret, du kan gå lengre tilbake i tid for å se når du hadde eggløsning osv. Husker ikke nøyaktig hvor mange måneder tilbake.
Ella* Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Jeg sluttet med p-piller i mai, og brukte BabyComp som prevensjon fram til prøvestart i oktober, da ble den selvsagt brukt til det motsatte Hadde ganske uregelmessige sykluser etter pilleslutt, så den skulle hatt noen måneder til på seg til å bli kjent med syklusene mine. Følte likevel at det gikk greit å bruke den. Vi fikk klaff på første forsøk, så fikk ikke så mye erfaring med å bruke BC under prøving. Men den varslet som den skulle om at jeg var blitt gravid Den er enkel i bruk, man blir fort vant til å måle på morgenen. Fint at man med en gang får dagens "prognose". Bruksanvisningen er veldig grei å bruke. Data blir lagret i ganske lang tid, så man har en oversikt over tidligere sykluser. Et veldig fint alternativ om man ikke vil bruke hormonell prevensjon lenger, og om man prøver å unnfange. Endret 24. mars 2008 av Ella*
Malama Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Og her kommer jeg med motsatt erfaring, den var ubrukelig som prevensjon, og til prøving. Men, det er pga mine sykluser da, ingenting kan forutsi mine sykluser, den neste kan være 30 dager, eller 70 dager, eller noe mellom der, helt uten mønster. Så den lærte seg å begynne med røde dager etter ca 10-12 dager, og holde på med dem til den hadde bekreftet EL, alt fra en uke til to måneder senere... Et par ganger bommet den da, og trodde jeg hadde hatt EL uten at jeg hadde det, gikk tilbake til grønt, og deretter fastslo den at jeg var gravid. En ukes tid etter at den registrerte min graviditet hadde jeg EL, og to uker sener kom mensen, helt som ventet. Slutta å stole blindt på den da ja, og gikk over til å bruke den som et sabla dyrt termometer, plotter i tcoyf (dataprogram) og dobbeltsjekker før jeg stoler på at jeg er "trygg igjen". Gravid klarte jeg jo etterhvert å bli, men ikke akkurat takket være min LC. Når det er sagt, jeg anbefaler temping på det sterkeste, meget lærerikt, og har man en stabil syklus også, så er en slik målemaskin grei til å forutsi fruktbare og ikke-fruktbare perioder allerede før du har stått opp, det var mitt argument for å kjøpe den også. Det er bare det at mine sykluser er komplett uforutsigbare.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Har selv babycomp. Har ikke klaffet enda etter to perioder, men krysser fingrene disse dagene som kommer... Tror man bør ha relativt jevne perioder for at den skal være forutsigbar. Jeg har ganske mange røde dager enda, men håper det skal regulere seg etterhvert om det ikke blir spire nå. Syns den er genial jeg. Og vil bruke den som prevansjon senere. Men jeg hadde nok kjøpt pearlyen om det ikke var slik at jeg fikk babycompen veldig billig.... Det den gjorde for meg var i alle fall at jeg fant ut akkurat når jeg har el, og det viser seg at jeg har tatt feil hver periode før og dermed prøvd på feil tidspunkt..... Så dette er spennende...
Gjest ~Aravis~ Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Men ettersom jeg har begynt med temping nå, med vanlig termometer, så burde jo "den gjør jobben også"? Med tanke på å finne ut når EL er? selv om jeg får vite det en dag etterpå, så vet jeg jo sånn ca hvordan den er i forhold til det? Har ikke tenkt å bruke lady-/babycomp/pearly som prevensjon nå, blir vel helst til å planlegge en spire. Så jeg bare lurer på om det er like greit å bare bruke termometer? Billigere løsning, ihvertfall. Om jeg skal kjøpe, vil jeg kjøpe brukt. Du skal ikke selge din du, Malama?
Malama Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Så lenge du driver temping, vet hva du driver med, og tolker din egen graf, så funker det like greit som å ha en slik maskin. Om jeg selger min... tja, burde sikkert det... men den ligger nå der og venter på at babyen skal komme ut... men mulig det hadde vært mer fornuftig å selge den, og kjøpe et termometer ja...
Gjest ~Aravis~ Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Så lenge du driver temping, vet hva du driver med, og tolker din egen graf, så funker det like greit som å ha en slik maskin. Om jeg selger min... tja, burde sikkert det... men den ligger nå der og venter på at babyen skal komme ut... men mulig det hadde vært mer fornuftig å selge den, og kjøpe et termometer ja... hehe.. Jeg tror kanskje det. Selv om jeg garantert ikke har råd uansett. De er jo dyre selv om de blir solgt brukt. jeg har et vanlig termometer, med bare en desimal, men tror jeg skal finne ut sånn nogenlunde hvordan syklusene mine er..
Malama Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 Lest grundig gjennom pernille.info ? Og plotter dine temper i en eller annen graf, på papir eller data? Da er du langt på vei
April Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 Jeg brukte Babycomp før jeg ble gravid med førstemann, og jeg lurer på om jeg ikke skal ta den i bruk igjen når jeg er ferdig nå. Jeg var veldig fornøyd og hadde aldri noe tull med den. Hadde regelmessige sykluser stortsett mener jeg å huske. Men veldig greit å slippe annen prevensjon syns jeg da..
Gjest ~Aravis~ Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 Jeg bruker fertility friend, (i den grad jeg skjønner det..) så da får jeg plotte inn tempen min den neste mnd, så får vi se.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Jeg ville nok kjøpt pearlyen om jeg var deg. Jeg hadde også det om det ikke var for at jeg kjøpte babycompen brukt på finn.no. Måtte kjøpe nytt munnstykke da. Ville ikke ha det i munnen etter en fremmed..... Jeg ville kjøpt den igjen, og jeg hadde ikke klart å være så presis i forholdt til el uten den selv om jeg jo ser det på temperaturen når den kommer.... Det jeg syns er så greit er at når det lyser rødt vet jeg at nå må vi humpe i vei..... Det er litt mer bokstavelig beskjed om du skjønner... Ellers ville det lett blitt sånn at vi hoppet over en dag tror jeg.... Vi er litt sløve.... Jeg anbefaler den ja. Pearlyen er jo bare halve prisen...
Ella* Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 Å bruke et termometer og fertilityfriend.com eller ovusoft.com er jo en mye billigere løsning enn å kjøpe Pearly/Ladycomp/Babycomp. Men da må man kanskje tolke litt mer selv... Skal du kjøpe en av maskinene kan du jo kjøpe brukt, og kjøpe ny sensor/"måler". (Jeg vurderer å selge min BabyComp ).
Gjest ~Aravis~ Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Å bruke et termometer og fertilityfriend.com eller ovusoft.com er jo en mye billigere løsning enn å kjøpe Pearly/Ladycomp/Babycomp. Men da må man kanskje tolke litt mer selv... Skal du kjøpe en av maskinene kan du jo kjøpe brukt, og kjøpe ny sensor/"måler". (Jeg vurderer å selge min BabyComp ). Hvor mye skal du ha igjen for din da? Jeg har dessverre VELDIG dårlig råd for tiden, så det er liksom vanskelig for meg å få tak i en slik en. MAKS 2000,- kan jeg gi for en slik. Samme hvor mye jeg har lyst på.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har bestilt en bioself på nettet. (bioself.com) Den koster bare ca 1100 kr når jeg krysset av for å bestille i dollar. Jeg har bestilt den posterestante til nærmeste postkontor i sverige, så da slipper jeg også unna tollgebyr og moms. Etter hva jeg kunne lese på nettet funker det mer eller mindre akkurat på samme måte som pearly/ lady/baby comp. Kanskje ikke like mange funksjoner som på de dyreste modellene, men de trenger jeg heller ikke.
Gjest ~Aravis~ Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har bestilt en bioself på nettet. (bioself.com) Den koster bare ca 1100 kr når jeg krysset av for å bestille i dollar. Jeg har bestilt den posterestante til nærmeste postkontor i sverige, så da slipper jeg også unna tollgebyr og moms. Etter hva jeg kunne lese på nettet funker det mer eller mindre akkurat på samme måte som pearly/ lady/baby comp. Kanskje ikke like mange funksjoner som på de dyreste modellene, men de trenger jeg heller ikke. Så du skal da hente den i sverige da eller? Blir litt slitsomt for meg, som bor noe timer unna sverige. Da blir det nok like dyrt å reise, som det å faktisk betale toll og moms.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Jeg kjører og henter den selv, ja. For meg tar det bare litt over en time og kjøre, så da blir det billigere en toll og moms. Men det er uansett billigere enn de andre variantene selv om man inkluderer toll og moms.
Ella* Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Hvor mye skal du ha igjen for din da? Jeg har dessverre VELDIG dårlig råd for tiden, så det er liksom vanskelig for meg å få tak i en slik en. MAKS 2000,- kan jeg gi for en slik. Samme hvor mye jeg har lyst på. Ok, skjønner. Må dessverre ha litt mer enn 2000 kr for å selge den. Men hvis du har regelmessige sykluser og litt interesse for det, lærer du deg fort å lese tempene selv etter noen måneder med registrering på FF/ovusoft. Er vel det billigste alternativet. Da er det greit med et termometer med to desimaler da. Lykke til
Gjest ~Aravis~ Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Ok, skjønner. Må dessverre ha litt mer enn 2000 kr for å selge den. Men hvis du har regelmessige sykluser og litt interesse for det, lærer du deg fort å lese tempene selv etter noen måneder med registrering på FF/ovusoft. Er vel det billigste alternativet. Da er det greit med et termometer med to desimaler da. Lykke til Jeg skjønner GODT at du må ha mer for den. Den er jo svindyr når man kjøper den ny. Legg den ut på finn.no, så skal jeg love deg at det blir rift om den. Jeg prøver meg med temping i første omgang jeg, så får vi se hvordan syklusene mine er. Tror de er relativt "normale". Hvis vi ikke klarer å få til en spire, så spørs det nok om det skal investeres i en slik en. Tusen takk for alle flotte svar!!
Concertina Skrevet 25. mars 2008 #20 Skrevet 25. mars 2008 (endret) hehe.. Jeg tror kanskje det. Selv om jeg garantert ikke har råd uansett. De er jo dyre selv om de blir solgt brukt. jeg har et vanlig termometer, med bare en desimal, men tror jeg skal finne ut sånn nogenlunde hvordan syklusene mine er.. Anbefaler absolutt basaltermometer, kan kjøpes her, da er det enda litt enklere å holde styr på tempen. Og FertilityFriend er en fin ting ...jeg vurderte også Ladycomp/Babycomp/Pearly, men syntes det var altfor mye penger å betale for noe som jeg kunne finne ut selv via et termometer til 89 kr og en gratis medlemsskap i FF. Endret 25. mars 2008 av Concertina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå