Gå til innhold

Utsatt for seksuelle overgrep

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Navnløs_*
Skrevet

Dette spørsmålet er ikke ment negativt på noen måte. Jeg ønsker bare å forstå hva som skjer i kvinnen (eller mannen) som gjør at de fortsetter å møte overgriperen. Hvilke psykiske "mekanismer" som slår inn - eller hva som skjer.

Jeg tenker ikke først og fremst på tilfeller der kvinnen bor sammen med mannen eller blir tvunget til å møte ham, og heller ikke der hun er et barn eller er utsatt for trusler slik at hun blir redd for å ikke møte ham.

Det jeg tenker på er for eksempel de tilfellene hvor mannen har vært prest og kvinnen har gått til samtaler hos ham om vanskelige ting (eller lignende). Og så har forholdet utviklet seg til å bli seksuelt. Hvorfor har ikke kvinnen kommet seg bort? Hva føler kvinnen? Og hvordan kommer hun seg til slutt bort? Er det fordi andre oppdager det?

Hvis noen har erfaringer eller faktakunnskap, er jeg uendelig takknemlig hvis dere deler det med meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Stockholm-syndromet, kalles dette. Hvis du googler det, finnes det sikkert masse informasjon om dette emnet.

Gjest Navnløs - ts
Skrevet

Takk for svar. Jeg søkte på det men fant ikke så mye om Stockholm-syndromet i denne settingen, mer i sammenheng med gisler og trusler.

Jeg spør fordi jeg har opplevd det selv. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kom meg vekk, hva som skjedde med meg. Til slutt kom jeg meg vekk, men det tok år. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg tillot det å skje, hvorfor jeg ikke bare lot være å møte ham. Det er derfor jeg gjerne vil ha svar. For å forstå meg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg antar det kan ha noe med å gjøre at man er redd for hva andre ville tenke og tro og ikke minst at man ville blitt svar skyldig.....selv om det høres helt irrasjonelt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...