Gå til innhold

Butternut squash og squash

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en amerikansk oppskriftsbok (Deceptively Delicious) og lurer på hva squash og butternut squash heter på norsk ?? Squash'en en gul, og ikke den vanlige grønne som vi har her.. Butternut squash er en gul frukt.. Tror nok at det må være gresskar familien.. Noen som vet ?

Gjest Elfrida
Skrevet

Butternut squash har ofte bare vært kalt gresskar i butikken når jeg har kjøpt det, en gang var den omtalt som bottleneck eller noe sånt... Du må gå etter utseendet. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cucurbi...a_Butternut.png

Du får gul squash i butikken her også, mest om sommeren. Finner du det ikke kan du fint bruke vanlig grønn.

Skrevet

Jeg har sett butternut squash omtalt som smørvalnøtt, flaskegresskar, moskusgresskar og muskatgresskar på norsk. Førstnevnte tror jeg egentlig er en type valnøtt som vokser på smørvalnøtt-treet; de oversetter "butternut" med "smørvalnøtt" i Kunnskapsforlagets store engelsk-norske ordbok, så det er vel muligens der feilen kommer fra. Men både squash og gresskar vokser jo på bakken, så jeg får det ikke helt til å stemme at de skal stamme fra digre trær. ;) Har uansett fortsatt til gode å finne butternut squash i butikkene når jeg trenger det, har bare kommet over det et par ganger sommerstid.

Gul squash er for det meste å få tak i i velassorterte butikker hele året, jeg har en liggende i kjøleskapet nå.

Skrevet

Takk for svar. Da skal jeg ta en tur og sjekke hva jeg finner :)

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar. Da skal jeg ta en tur og sjekke hva jeg finner :)

butternut squash selger de både på jacobs og på en av butikkene på sandaker senteret. smørsquash heter den på norsk!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Noen som vet hvor jeg kan få tak i butternut squash i Trondheim? Finnes det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...