Gå til innhold

Er orkideen min død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stilken har blitt brun og den har felt alle bladene.....

Er alt håp ute? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det har skjedd hos meg, har jeg satt den på et annet rom enn stua og fortsatt å vanne den som vanlig. Da kommer den opp på nytt etter noen uker (husker ikke hvor lenge det tar, varierer sikkert). Det er det fine med orkideer, man kan ha dem lenge :) Husker ikke helt hva jeg gjorde med de brune stilkene, men jeg tror jeg har brukt å fjerne dem? Dette vet sikkert noen bedre enn meg her inne.

Skrevet

Det samme skjedde med min. Men jeg fjernet de brune stilkene og behandlet den som vanlig, og vips en ny gren og nye blomster. :)

Skrevet

Joda, jeg har også fått nye blomster på orkideene mine flere ganger, men denne gangen har orkideen også felt alle bladene... det er rett og slett ingenting igjen annet enn en brun stilk og røtter....

Skrevet

Å, sånn ja... unnskyld, leste nok litt fort første gangen. Det har jeg aldri opplevd før, at bladene også blir borte. Sikkert noen andre her inne som kan opplyse oss!

Skrevet
Å, sånn ja... unnskyld, leste nok litt fort første gangen. Det har jeg aldri opplevd før, at bladene også blir borte. Sikkert noen andre her inne som kan opplyse oss!

Melder meg inn i klubben. :rosasmil:

Gjest Maskot
Skrevet (endret)

b

Endret av Maskot
Skrevet

Ja, jeg har en gammel orkide som blomstrer 1-2 ganger i året. For hver "sesong" kommer det et par nye blader øverst, og så feller den et par av de eldste nederst.

Men er det håp for denne som har felt alle bladene.... Noen som vet?

Gjest nextlife
Skrevet
Men er det håp for denne som har felt alle bladene.... Noen som vet?

Jepp, en av mine orkideer ble helt bladløs, bare røtter igjen, men etter noen uker kom det 2 nye blad. Jeg gav den samme stell som den alltid har fått.

Jeg har forresten opplevd noe merkelig med en av de andre orkideene : På en gammel blomsterstilk( som jeg trodde var død) er det nå kommet ut blad. Ser helt merkelig ut, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med de? Knipe av å sette ned i barken, kanskje?

Skrevet

Alle snakker om "det vanlige stellet"...

Hva er det, da...;):sjenert:

Jeg fikk en stor orkidé i romjulen. I påsken datt alle blomstene av.

Hva gjør jeg galt? :klø:

Skrevet

Slenger meg med. Min orkide står og sturer i en krok. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for at den skal føle seg bedre? Trenger den lys? Varme? Kjærleik?

Skrevet (endret)

Mine står veldig lyst. Utover det får de vann hver lørdag, da setter jeg dem i vann i kjøkkenvasken og lar de trekke en stund. Har hørt fra andre at de ikke skal få vann underfra, men heller et eggeglass i uka ovenfra, men denne stå-i-vann-metoden fungerer nå fint her!

Endret av pusla
Gjest Orkideeguri
Skrevet

Jeg veit ikke om det er det ideelle stellet, men mine orkideer får følgende behandling:

-dem står i sørvendt vindu hvor det er mye sol og varmt

(da jeg i høst tenkte at det kanskje var for mye sol i vinduskarmen og flytta dem lengre inn i rommet, vekk fra direkte sol, men likevel lyst i massevis, så gikk det knapt ei uke før begge orkideene slapp alle blomstene. Greit nok at dem på det tidspunktet hadde blomstra veldig lenge, men jeg tror nå uansett ikke det var tilfeldig, og dem fikk audiens i vinduskarmen igjen)

-dem vannes ca en gang i uka ved at jeg tar dem ut av potta og holder dem under rennende vann i "noen sekunder", og lar dem renne av før dem puttes tilbake i potta.

Da jeg gikk over til denne vanninga, framfor forsøk på "ett eggeglass i uka" så har dem blomstra enda litt oftere enn dem gjorde før.

Orkideer er gøy!! :)

Skrevet

Mine får vann hver søndag :). Lar vannet i springen renne over dem noen sekunder, sånn at det renner gjennom masse vann, lar det så stå uten potte en stund sånn at alt renner av, og så setter jeg dem i potta igjen.

Men mine får nok dårlig med lys, ja.... hvor skal jeg sette dem hen når de er avblomstret? De er jo ikke akkurat lekre å se på da?? Har liksom ikke så mange ubrukte rom å sette dem i heller....

Skrevet

På mine har blomstene falt av og stilken er helt brun og død. Har vært sånn et halvt års tid, og det har ikke kommer noe nytt på dem :(

Skrevet
På mine har blomstene falt av og stilken er helt brun og død. Har vært sånn et halvt års tid, og det har ikke kommer noe nytt på dem :(

Det er det som er greia med orkideer. De blomstrer av og på igjen, gjerne med et halvt års mellomrom (pluss/minus).

Vann den som før og gi den lys (noe jeg ikke er så flink til), så skal du ikke se bort fra at den kommer med ny stilk og nye blomster nå til våren :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...