Gå til innhold

"Vaske" vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen lure tips om hvordan jeg kan "vaske" vaskemaskinen? For oppvskemaskin finnes det pulver/rens som tar bort belegg og lukt. Er det noen sånt for vaskemaskiner?

Etter en lang sesong med mye møkkete parkdresser og annet utetøy, ser jeg for meg at det ligger rester/er belegg etter dritt inni maskinen(der vi ikke ser).

Jeg har prøvd et tips med eddik, men vet ikke hvor effektivt det var.

Noen tips? :)

Skrevet

Jeg kjører av og til en runde kokvask for å rense systemet litt.

Gjest Gjest
Skrevet

Rens filteret for grums og annet.

Vask på 90 grader.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Kokvask med eller uten klær i maskinen? :sjenert:

Gjest Magica de Spell
Skrevet

Så forleden på de to gale damene i "Ekstrem rengjøring", og de renset vaskemaskinen på følgende måte:

- 1 kopp med kaustisk soda i vaskekammeret, kjør på kokvask

- 1 kopp med eddik i trommelrommet, kokvask på nytt

Dette er fritt tatt etter hukommelsen, men vet at jeg har skrevet det ned et sted, så jeg kan sjekke opp. Har planer om å gjøre dette selv, men synes det høres litt vel heftig ut med kaustisk soda.... Er jo omtrent det samme som plumbo, og kan dermed ikke helt forstå at dette ikke kan skade vaskemaskinen. :klø:

Skrevet

Bruk litt jif skurekrem inni. tørk det av med microfiberklut. tørk igjen med bommulsklut. det fungerer for meg i allefall men jeg er forsiktig når jeg gjør det da.

Skrevet

Jeg pleier å rense min maskin noen ganger i året ved å sette den på kokvask og ha i en ørliten dæsj klorin.

Gjest Raptuza
Skrevet

Ja, ville heller satsa på klorin enn kaustisk soda. Trur det kan ødeleggja plastikkrøyr.

Skrevet (endret)

Jeg fikk beskjed fra forhandler om at jeg skulle bruke en pose sitronsyre (sånn jeg finner i hyllene med bakevarer). Den skulle jeg helle i kammeret for vaskepulver. Og sette maskinen på kokvask. Dette gjør jeg et par ganger i året.

Jeg har for sikkerhets skyld kjørt en kokvask til uten pulver etterpå, for å være sikker på at det ikke ligger igjen pulver i maskinen, som kan skade tøyet.

Endret av Inlove
  • Liker 1
Skrevet

Har aldri renset min jeg, men husker min mors ord om at kokvask av kjøkkenkluter er bra for mer enn bare kjøkkenklutene. Så jeg prøver å ikke la det gå for lenge mellom hver kokvask, renser litt opp i systemet. Men å ha noe annet enn bare vaskepulver i den for å rense maskina har jeg ikke tenkt på engang...

Skrevet

heia jeg har brukt klorin i 3 av mine vaskemaskiner men det er ikke bra for den gummien rundt døra.Gummien sverta av på hvite klær når de hadde sentrifugert og det som lå nærmest døra fikk stygge sorte streker..sjønnte det først nå at det var det som gjorde det så gjør ikke det igjen med min nye maskin!så nå setter jeg bare på 95`innimellom.men somsagt mulig jeg brukte for mye klorin..

Gjest Gjest (Melonas)
Skrevet

Hm. Her var det mange lure forslag. Det er snart tid for en omgang i min maskin, så da skal jeg teste ut div!!

:-)

• 5 år senere...
Gjest Badabing
Skrevet

Har hørt at man kan bruke eddik, men er det en bestemt type eddik man bør bruke? Skulle gjerne renset opp i min etter å ha vasket hundepledd.

AnonymBruker
Skrevet

Så forleden på de to gale damene i "Ekstrem rengjøring", og de renset vaskemaskinen på følgende måte:

- 1 kopp med kaustisk soda i vaskekammeret, kjør på kokvask

- 1 kopp med eddik i trommelrommet, kokvask på nytt

Dette er fritt tatt etter hukommelsen, men vet at jeg har skrevet det ned et sted, så jeg kan sjekke opp. Har planer om å gjøre dette selv, men synes det høres litt vel heftig ut med kaustisk soda.... Er jo omtrent det samme som plumbo, og kan dermed ikke helt forstå at dette ikke kan skade vaskemaskinen. :klo:

Er du sikker på at det ikke var sitronsyre. Det vet jeg de har anbefalt i den svenske varianten og det har jeg brukt selv med godt resultat. Fås der de har bakevarer i butikk, koster rundt ti kroner, altså mye billigere enn de rensetablettene man får kjøpt.

Har hørt at man kan bruke eddik, men er det en bestemt type eddik man bør bruke? Skulle gjerne renset opp i min etter å ha vasket hundepledd.

Bruk klar eddik. Det går fint å bruke vanlig 7%, du kan bruk eddikessens, men kan tilsetter du litt vann også.

Anonymous poster hash: c0a98...c0e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kokvasker sengetøy og håndklær ukentlig, aldri hatt noe problem med vaskemaskinen.

Anonymous poster hash: 10dd2...2e5
Gjest Badabing
Skrevet

Er du sikker på at det ikke var sitronsyre. Det vet jeg de har anbefalt i den svenske varianten og det har jeg brukt selv med godt resultat. Fås der de har bakevarer i butikk, koster rundt ti kroner, altså mye billigere enn de rensetablettene man får kjøpt.

Bruk klar eddik. Det går fint å bruke vanlig 7%, du kan bruk eddikessens, men kan tilsetter du litt vann også.

hmm.. Var akkurat sånn jeg ikke har, det er vel sjelden man bruker det. Har eplecidereddik, hvitvinseddik og rødvinseddik :P Tenkte kanskje det gikk an å bruke førstnevnte, men den blir ikke nøyttal nok?

AnonymBruker
Skrevet

hmm.. Var akkurat sånn jeg ikke har, det er vel sjelden man bruker det. Har eplecidereddik, hvitvinseddik og rødvinseddik :P Tenkte kanskje det gikk an å bruke førstnevnte, men den blir ikke nøyttal nok?

Den blir det nok fort lukt av. Jeg har alltid klar eddik 7 % i huset, til vasking etc.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Den blir det nok fort lukt av. Jeg har alltid klar eddik 7 % i huset, til vasking etc.

Okei, takk for svar. Da blir jeg nok pent nødt til å vente til i morgen likevel. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...