Gå til innhold

hva er fint å plante på en grav?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det spørs litt på om du skal stelle graven selv eller om du betaler for at blomstene blir vannet og stelt... dersom du skal gjøre det selv vil jeg nok noe som er mer lettstelt enn dersom noen andre skal vannet de. Jeg synes det kan være fint med en blanding av flerårige planter, evig grønne planter og sommerblomster.... mange setter jo ned sesong blomster også som påskeliljer, stemorsblomster osv.. jeg hadde satset på noe eviggrønt som buksbom, som kan klippes i fasong og som ikke vokser veldig fort, sammen med feks en rose som er remonterende( blomstrer flere ganger) roser kan man jo klippe ned om våren slik at de ikke blir alt for store, og det er flere farger å velge mellom... jeg liker småblomstrende roser til graver da det ofte er mer blomster på de enne andre roser. jeg synes dessuten man kan plante ting som fioler på graver, det er det første blomstrer om sommeren og det siste som blir borte om vinteren, dessuten pleier de å overvintre fint de fleste steder i norge. eneste problemet med fioler er at de sprer seg veldig, men området rundt en grav blir uansett klippet ofte så detvil holde det i sjakk.sammen med dette kan du jo sette ned en vase til avskårne eller plante sommerblomster ved siden av. da kan man jo finne de man liker i frage og fasong... så lenge man har noe som holder bra kan man godt ha andre ting ved siden av.... dette er selvsagt bare min mening, vet at mange er veldig glad i isbegonia osv på graver, men det er ikke jeg veldig glad i... folk er forskjellig og graver er ofte et følsomt emne så man bør nok velge det man selv liker best, bare sørge for at man har noe som holder seg fint selv om det regner mye eller blir tørke, og gjerne noe som er grønt også om vinteren.

Gjest Gjest

Pass på hvor store noen planter blir; jeg har jobbet på gravlund og der irritere man seg over folk som har plantet ting som blir trær (gjerne einer, tuja o.l) - da kommer ikke de ansatte til og får klipt, og det kan gå ut over lysforhold, vann o.l for nabogravene. Du risikerer også at planten fjernes fordi den blir for stor.

Og husk å forbedre jorden før du planter - om du ikke har betalt for at gravlunden skal fikse det bør du ta med blomsterjord og f eks hønsegjødsel.

Når det gjelder planter er jeg ikke så dreven på sommerblomster, men synes tipsene om stauder er gode - fioler er veldig fine. Kanskje hosta (bladliljer, de er pene hele sesongen, finnes i mange størrelser og nyanser) og akeleier? Noen løkplanter som tulipaner, påskeliljer etc er også fint, de kan også komme igjen hvert får. Av ettårige planer har mange margeritter, enten tradisjonelle prestekrageliknende eller spanske med ulike farger. Lobelia er en populær kantplante (bare velg rett sort, noen hengende ser veldig tufsete ut på en grav).

Pass på hvor store noen planter blir; jeg har jobbet på gravlund og der irritere man seg over folk som har plantet ting som blir trær (gjerne einer, tuja o.l) - da kommer ikke de ansatte til og får klipt, og det kan gå ut over lysforhold, vann o.l for nabogravene. Du risikerer også at planten fjernes fordi den blir for stor.

Og husk å forbedre jorden før du planter - om du ikke har betalt for at gravlunden skal fikse det bør du ta med blomsterjord og f eks hønsegjødsel.

Når det gjelder planter er jeg ikke så dreven på sommerblomster, men synes tipsene om stauder er gode - fioler er veldig fine. Kanskje hosta (bladliljer, de er pene hele sesongen, finnes i mange størrelser og nyanser) og akeleier? Noen løkplanter som tulipaner, påskeliljer etc er også fint, de kan også komme igjen hvert får. Av ettårige planer har mange margeritter, enten tradisjonelle prestekrageliknende eller spanske med ulike farger. Lobelia er en populær kantplante (bare velg rett sort, noen hengende ser veldig tufsete ut på en grav).

forlsaget om hosta er veldig bra, bare sjekk lysforholdene på graven før du planetr, en del planter som hsota trives best i skyggen, og det er dessutene en idee å sørge for at alle plantene du planter skal ha samme jord og vannmengde... en del planter som hortensia osv skal ha sur jord mens de fleste sommerblomster trives greit i normal blomsterjord. dersom du planter en surjordsplante sammen med en normal sommerblomst vil da en av de misstrives... alt dette er egentlig ting du kan spørre om på et hagesenter, bare sørg for å reise på et tidspunkt hvos de ikke er mange kunder og mye å gjøre for da har de kasnkej tid til å jelpe deg mer enn bare å peke på en plante og si at den er det mange som bruker på graver..... lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...