Gå til innhold

Hvitt på hvitt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Jeg vurderer en hvit kjøkkeninnredning samt hvite moduler fra Montana. Samtidig så tenker jeg å male veggene med en hvitfarge. Nå kan jo hvitt være så mye. Særlig når det gjelder maling. Det finnes jo ulke fargetoner i en hvitfarge.

Blir det da fint å blande ulike hvittoner? Har åpen løsning så kjøkkenet synes fra stua. Montana vil jeg ha i stuedelen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg .. har en hvitfarge på veggene og andre møbler - og en annen på Montana-seksjonen min.

Interiørarkitekter anbefaler faktisk å blande forskjellige hvit-toner - fordi man da skaper mer liv til rommet .. Det blir veldig sterilt og kjedelig hvis alt går i samme tone.

Mitt råd er at du kjøper en bittelitenliten boks med maling i forskjellige hvit-toner, så får du med en prøve på kjøkkeninnredningen .. når det gjelder Montana-seksjonen så fikk vi låne med en skuff hjem for å se hvilken tone vi skulle velge .. Det blir ofte noe helt annet når du får det hjem - så jeg returnerte og tok med ny prøve hjem 3 ganger før jeg fant den som passet best. Montana har flere forskjellige hvit-farger og lyset i butikken er som regel helt annerledes enn det lyset du har hjemme ..

Da vi bygde huset og jeg skulle finne ut hva slags farge jeg skulle ha på veggene så kjøpte jeg 1 liten boks med de to aktuelle fargene .. så malte jeg den på hver sin planke og tok plankene med rundt i de forskjellige rommene før jeg valgte den som var midt i blinken ..

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Var faktisk ikke klar over at Montana kom i ulike hvitfarger. Gjør jo ikke ting lettere. :fnise: Positivt at interiørarkitekten sa til deg at ulike hvitnyanser skaper liv.

Skrevet (endret)

............

Endret av Asti
Skrevet (endret)

............

Endret av Asti
Gjest Lurer også...
Skrevet

Dette med hvitfarger lurer jeg og på....

Skal ha kjøkken i egghvit og gulv i oljet eik. Har åpen løsning (L-formet) og har sett for meg at jeg skal ha egghvite vegger, med en kontrastvegg i stuen. Men både kjøkken og vegger i egghvit blir kanskje ikke bra? (Egghvit er den "hviteste" fargen kjøkkenet leveres i)

Noen som har gode tips? :)

Skrevet (endret)

............

Endret av Asti
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere skal ha ulike hvitfarger tror jeg jeg ville valgt å skille dem med ulik mengde grått i, det virker liksom enklest. Men egghvit er vel f eks litt gul og vil kanskje se desto gulere ut mot en grå eller helhvit vegg? Kanskje det går an å finne noen anbefalte paletter på nettet?

En annen måte å variere på er blankhet.

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Takk Vandis for et klart svar og fordi du la ut bilder.

Jeg vil også blande inn treverk for å få en konstrast og varme til alt det hvite. Skal legge nytt gulv nå, tenkte heltre benkeplate til kjøkkenet. Møbler for jeg ta etter hvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Pass på godt på hvilke nyanser dere blender.

Kjenner noen som akkurat har malt stueveggene i hvitnyanse med rosaskjær, nye gardiner i krem (altså gulskjær) og hvitaktige takess med skjær av blå.. Det ble ikke så vellykket med andre ord. Spør gjerne om hjelp så dere får det ti å funke!

Skrevet (endret)

............

Endret av Asti
Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg er veldig enig med Vanedis - hvitt i møbler fungerer godt sammen med egghvit maling.

Jeg ville imidlertid også satset på gulv, benkeplater, og eventuelle andre møbler i varm trefarge. Eik er nydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...