Gjest gabriela Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 (endret) Jeg har nylig flyttet for meg selv før første gang, og har litt problemer med å organisere husarbeidet. Har dere noe spesielt system på hvilke dager dere vasker klær på f.eks. eller tar dere det bare sånn som det kommer? Hvor ofte vasker dere gulvet osv? Hadde vært veldig glad for råd og tips, for jeg føler det går mer tid på å planlegge hva som skal gjøres enn på å faktisk gjøre det. Endret 23. mars 2008 av gabriela
Alison Skrevet 23. mars 2008 #2 Skrevet 23. mars 2008 Her tar vi husarbeidet etter hva det er behov for. Oppvasken blir tatt hver eneste dag. Vi støvsuger også 1. etasje hver dag da det fort blir bl.a. en del kattehår rundt omkring. Klesvasken tar vi ved behov og ser an hvor mye klær det er til vask. Når det er nok til å fylle opp maskinen, setter jeg den på. Gulvene vasker vi også ved behov sånn ca 1-2 ganger i uka. Sengene blir skiftet på ca annenhver uke. Vask, do og speil tar jeg som regel fort over hver dag når jeg likevel er på badet. Hele badet blir vasket ca 1 gang i uka. Rydde gjør vi hver eneste dag slik at det ikke blir så mye om gangen. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn + to katter. Jeg vil i grunnen bare råde deg til å ta husarbeidet ved behov. Er du alene så vil det normalt ikke være behov for å vaske like ofte som hos oss som er 5 stykker. Noen foretrekker å ha en vaskedag i uka som de gjør skikkelig rent. Andre tar litt hver dag for å slippe å gjøre så mye på en gang. Finn ut hva du synes passer best for deg.
Gjest Catwoman Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Her gjøre også alt etter behov. Det er det som fungerer best for meg. Har aldri brukt noen tid på å planlegge husarbeid. Vasker klær når det blir mye nok til å fylle opp maskinen. Rydder opp og tørker av benkene på kjøkkenet etter matlaging - og annet rot som oppstår når man holder på med ting ryddes også alltid opp etterpå, så samler det seg aldri opp unødvendig rot her og der. Gjør litt småting daglig, så har jeg har jeg egentlig aldri følelsen av at jeg faktisk bruker noen særlig tid på husarbeid. (Det er bare hvis det er noen større prosjekter på gang - som rundvasking og vindusvask - men det gjør jeg sikkert altfor sjeldent)
Fat Sally Lee Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Slik ser vår vaskeliste for to og to uker ut, dette opplegget fungerer utmerket for oss: Uke 1: Mandag: Moppe og støvsuge alle gulv, tørke støv Tirsdag: Vaske badet + alle speil Onsdag: Moppe og støvsuge alle gulv, tørke støv Torsdag: Skifte på seng, vaske og rydde skap, skuffer Fredag: Moppe og støvsuge alle gulv, tørke støv Uke 2: Mandag: Moppe og støvsuge alle gulv, tørke støv Tirsdag: Vaske badet + alle speil Onsdag: Moppe og støvsuge alle gulv, tørke støv Torsdag: Vaske to vinduer, støvsuge sofa Fredag: Moppe og støvsuge alle gulv, tørke støv Klesvask, oppvask og diverse rydding etc. tar vi etter behov.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Det eneste jeg gjør hver dag ideelt sett og i perioder hvor jeg har delt kjøkken med folk er oppvask. Da tørker jeg av komfyr og benker også. Klesvask tar jeg når det begynner å bli fullt i kurven (har tre kurver - en til hvitvask/60 grader, en til farget tøy/40 og en til håndklær o.l på badet av praktiske grunner). Støvmopping av gulv har jeg tatt nå og da, men har skjerpet inn på det pga allergi. Så da blir det sånn ca hver annen - tredje dag. Støvsuging - tja, når det trengs, soverommet minst en gang i uka, ofte helga. Kjøkkenet også når det trengs, gjerne flere ganger i uka - igjen, ideelt sett. Skifting av sengetøy - hver uke, i helga (annenhver uke er nok om man ikke har allergi synes jeg). Badet, i hvert fall ting på badet som vask, dusj og do vaskes nokså ofte. Ellers er det vel ikke så mye jeg kommer på Vindusvask, vask av kjøleskap osv tar jeg når behovet blir påtrengende. Tørke støv av alle mulige flater gjør jeg svært sjelden og ser ikke helt behovet med den typen innredning jeg har. Men jeg drar over noen flater nå og da.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har nylig flyttet for meg selv før første gang, og har litt problemer med å organisere husarbeidet. Har dere noe spesielt system på hvilke dager dere vasker klær på f.eks. eller tar dere det bare sånn som det kommer? Hvor ofte vasker dere gulvet osv? Hadde vært veldig glad for råd og tips, for jeg føler det går mer tid på å planlegge hva som skal gjøres enn på å faktisk gjøre det. Lag deg gode vaner med en gang. Før du går på jobb/skole, så rydd etter frokosten din. Rydd ut på stuen etter deg om kvelden før du går til sengs. når du står opp og går på badet, så legg over dynen og luft ut. Klesvask avhenger hvor mye klær du har. Ikke la kurven tyte full før du gjør noe. Vaskemaskinen gjør jobben, så heller vask oftere. skaff deg mopp, tørk heller av gulvet innimellom istedenfor skippertak. Sett i oppvaskmaskinen eller vask opp før du legger deg. Får du samboer, så få han til å ha slike rutiner, senere er det forsent.....smile
Ce'Nedra Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Her er det full rengjøring en gang i uka (hver fredag). Har prøvd å få til noe mer, men det nytter ikke, har ikke tid og anledning. Men oppvaskmaskinen og vaskemaskinen går stort sett en gang om dagen, og samtidig vaskes kjøkkenbenk og komfyr. Vi rydder etter oss når vi har brukt ting, så det er aldri rotete her. Vinduer tas to ganger i året. Når frosten har gått, og før frosten kommer tilbake. Sengetøy forsøker vi å skifte en gang i uka, men hender det blir annenhver uke. Kjøleskapet prøver jeg å vaske og ise av en gang i måneden, men det kommer an på hvor mye vi har i fryseren. Kjøkkenvifta vaskes en gang i året, men det skal vel egentlig være oftere. Har hørt det en gang (mtp. brannfare), men husker ikke hvor ofte man burde gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Om du bor alene, så er det ikke så mye som trengs, jeg bruker fint lite tid på husarbeid, og likevel kommenterer folk at det alltid ser så strøkent ut hos meg... Jeg rydder alltid på plass ting etter at jeg er ferdig med å burke dem. På den måten føles det ikke som rydding. Skal jeg gå fra stuen til kjøkkenet tar jeg med meg glass og andre ting som hører hjemme på kjøkkenet på veien. Jeg vasker av benk og bord rett etter matlaging. Jeg lar aldri oppvasken hope seg opp. Det er lettere å ta oppvasken med en gang. Støvsuge gjør jeg en gang i uken, eller oftere ved behov (hvis jeg har smulet veldig på kjøkkenet eller dradd masse sand med inn i gangen). Vaskeekspertene sier at gulv ikke trengs vaskes med vann mer enn et par ganger i året, med unntak av i gang, på kjøkken, bad og andre steder det ofte blir grisete. Stuegulvet og soveromsgulvet mopper jeg med vann en gang i måneden kanskje, siden jeg av og til vaser inn med sko om jeg har glemt noe og ikke gidder knyte opp igjen lissene. De andre gulvene vasker jeg en gang i uken. Jeg vasker over speilet og vasken nesten hver dag. Jeg har en klut liggende på badet, så det er gjort på ti sekunder å bare tørke fort over. En gang i uken har jeg en mer grundig vask, da vasker jeg gulvet, doen, og i dusjen om det trengs. Dette tar ikke mye tid heller. Klesvask gjør jeg som regel en gang i uken. Jeg bor i en gammel blokk hvor det er begrenset når på døgnet man kan bråke med vaskemaskinen. Jeg vasker derfor som regel klær i helgene, på dagtid. Det passer fint, siden jeg bruker omtrent en uke på å samle nok skittentøy til å vaske en maskin med håndklær og undertøy. Bukser og topper kan det ofte gå to uker mellom hver gang jeg vasker. Selvsagt hender det jeg setter på en maskin midt i uken også, hvis jeg ser at det er behov for det (hvis jeg har grist på meg og begynner å gå tom for rene klær ). Jeg setter aldri på halvfulle maskiner. Jeg fyller ordentlig opp, det er mest økonomisk. Jeg vasker som regel maks to maskiner i uken. Sengen skifter jeg på hver 2-3 uke. Jeg lufter mens jeg pusser tennene. Setter opp kjøkkenet og soveromsvinduet og lar det være full gjennomtrekk den tiden det tar å pusse gevisset, morgen og kveld. Det er effektiv lufting. Vindusvask ved behov, maks to ganger i året (som regel blir det med én..) Det viktigste er å få gode rutiner, så slipper du planlegge siden du bruker samme opplegget hver uke. Selvsagt må man gjøre unntak til tider, hvis man har grist ekstra eller skal ha sånne stryke-fingeren-langs-listen-mennesker på besøk (les: mormor), eller om man skal noe annet på vaskedagen.
Gjest Fisk73 Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Her tar vi ting etterhvert, og har ikke noe spesielt system. Har nå gått over til tørrmopping i steden for støvsuging, og det prøver jeg å få gjort hver dag, spesielt nå når hunden røyter. Ellers så vasker jeg ved behov, men prøver å holde alle flater fri for papirer, blad og slike ting, da min erfaring tilsier at der det er litt rot blir det plutselig MYYYE rot.... Så en roteskuff eller to er alltids kjekt å ha. Vi er bare to voksne og en hund og jeg føler ikke det trengs å vaskes hele tiden, men nå er ikke jeg den som er mest "hysterisk" på renhold selv om jeg liker å ha det ryddig og rent. Erfaringsmessig så er gode rutiner og systemer som passer ens livsstil det som må til for å holde det rent og ryddig. Eksempler: legge skittentøy der hvor det skal være med en gang, finne faste plasser til blader/bøker/mp3 og lignende, tørke over kjøkkenbenk og -bord etter bruk.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå