Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tempe
Skrevet

Viste ikke helt hvor jeg skulle poste dette jeg, men...

Kan noen fortelle meg forskjellen på baby com og lady comp? Hva er best som prevansjon? Kan ikke ladycomp etter å bli brukt som prevansjon, bli brukt som å finne mest fruktbare perioder?

Hva koster en slik ny?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei :)

Jeg har babycomp selv, men kjøpte den kun fordi jeg fikk den veldig billig.

Jeg bruker den til planlegging, men kommer til å bruke den som prevansjon senere.

Ladycompen kan brukes til begge deler den og. Forskjellen er vel at babycompen viser deg om du er blitt gravid pga temperaturen din. Og forteller deg når unnfangelsen skjedde, termindato. Og de har kjønnsprognose, men den bryr jeg meg ikke om.

Det er sikkert flere forskjeller, men ikke som jeg kommer på i farten.

Om du vil ha en billigere versjon har de pearlyen. Ei veninne av meg brukte den da de planla graviditet. Der får du også opp lys for fruktbare perioder, eller usikre peroider om du vil.

De har samme prinsipp, de dyreste versjonene har bare flere finesser.

Litt som å kjøpe en dyr pc fremfor en billig, de dyreste har flest finesser, men har samme grunnlag...

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er prisforskjellen mellom en babycomp og en ladycomp?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg søkte litt på nett og fant en annen og mye billigere variant, bioself Såvidt jeg kunne se er det omentrent det samme, bortsett fra at den er mye billigere. Synes også at den ser mindre og mere hendig ut. Har nettopp bestilt den, så jeg har ingen erfaringer å komme med enda.

Men tenkte det var greit å vite at det finnes flere og billigere alternativer :)

Skrevet

Søkte fort på den bioself`en, og den så jo helt grei ut! Hvor mye koster den egentlig? og hvor sikker er den?

Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes en tysk type også tror jeg. HUsker ikke hva den heter.

Men det er jo klart det finnes mang varianter av denne typen...

Jeg har selv babycomp, men ville kjøpt pearlyen om jeg ikke hadde fått min så billig...

Det er en tråd om disse under graviditet / småbarn akkurat nå også....

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Har lest at du bør ha noenlunde regelmessige sykluser for at pearly skal fungere optimalt og ikke få røde dager omtrent hele måneden. Nå har jeg aldri skjenket syklusen min en tanke egentlig, for noen baby er ikke aktuelt helt enda. Men har lest at noen sier at deres EL kan komme alt fra dag 10 til dag 50, og jeg skjønner ikke helt hva de mener (ja, litt amatør her..).

Har forstått at EL kommer ca 14 dager før mensen starter (eller var det etter?). Så til saken: Dersom min mens er regelmessig, er da min syklus og EL regelmessig?

Skrevet
Har forstått at EL kommer ca 14 dager før mensen starter (eller var det etter?). Så til saken: Dersom min mens er regelmessig, er da min syklus og EL regelmessig?

Tiden mellom mens og EL trenger IKKE å være regelmessig, feks så kan EL utsettes på grunn av stress - derimot er tiden mellom EL og mens (lutealfasen) noenlunde stabil (dvs +-1 dag for det meste, jeg har riktignok +-2 dager men...). (lutealfaser under 10 dager kalles defekte og betyr at man kan ha problemer med å bli gravid siden egget ikke rekker å feste seg før kroppen gjør seg klar for mensen).

Det er en myte at alle har 28 dagers syklus og har EL 14 dager før mens - det er et gjennomsnitt. En typisk "normal" syklus er 25-36 dager lang og med eggløsning vanligvis mellom syklusdag 12-23. (pernille.info), dette betyr ikke at du får EL nødvendigvis på samme dag - det kan som sagt variere med noen dager og det at du har stabile sykluser i dag betyr heller ikke at du vil ha det for alltid. (jeg klarte å utsette EL med en uke første perioden vi prøvde, vi stresset for mye rett og slett!).

Ang de som sier at deres EL kan komme fra dag 10 til 50 - dette er de som har ekstremt lange og ustabile sykluser.

Når det kommer til hva man skal velge av pearly/babycomp/ladycomp så vurderte jeg også dette for under år siden og kom til at jeg synes det var altfor mye penger å betale for noe som i utgangspunktet er et komplisert basaltermometer. Jeg valgte i stedenfor å kjøpe meg et basaltermometer til 89 kr, og bruker Fertilityfriend.com for å registerere temperaturen. Etter etpar måneder så visste jeg jo sånn ca når jeg hadde EL og vi holdt oss unna "sånn" sex fram til jeg visste jeg hadde hatt EL (helt til vi fant ut at vi skulle prøve selvsagt ;)). Men selvsagt, det lyser jo ikke rødt/orange/grønt ;)

Dersom det er krise å bli gravid så ville jeg absolutt IKKE valgt noen av delene som prevensjon, sykluser kan forandre seg...

For mer informasjon så anbefaler jeg pernille.info :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Caos:

Jeg betalte 1100 kr for bioself.

Har ikke hatt den så lenge, så jeg har ikke så mye erfaringer med den ennå.

Men er foreløpig fornøyd med den og funksjonene den har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...