Gå til innhold

Hvordan plassere pengene best?

Anbefalte innlegg

Gjest Nocturna
Skrevet

Jeg har ca 700.000 kr tilsammen, bestående av arv og sparepenger. Har fast jobb og har en årslønn på ca 320.000 kr. Tenker på å begynne å studere og lurer på hvordan jeg best kan plassere kapitalen min? Kunne tenkt meg å kjøpe leilighet, men kan jeg få låne ca 700.000 kr til leilighet alene?

Hvor mye må jeg regne med å betale i mnd med et lån på 700.000 kr og er dette mulig å få til som student? Noen som har erfaring med andre bra måter å investere sparepengene på? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nocturna
Skrevet

Er det ingen som har råd eller erfaringer når det gjelder å være student og eie egen bolig?

Gjest Gjest
Skrevet

Du bør iallfall ikke ha pengene i banken da formue vil redusere dine rettigheter i forhold til Lånekassa.

Kan du kjøpe en bolig på studiestedet slik at du har et sted å bo samtidig som du studerer? Tror ikke du kan regne med å få boliglån, men det avhenger av bank, din alder, type studier osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det beste alternativet er å kjøpe leilighet når du har så stor egenandel. Sitter du med så stor formue i banken får du ikke stipend fra lånekassa, og må i tillegg betale formueskatt. Så er det å regne på hvor mye du må betale i måneden på et boliglån da. Om du låner f eks halvparten av det leiligheten koster får du gunstigere rentebetingelser enn om man låner 100% eller over 80 og 60%. Det finnes lånekalkulatorer på nettet - og snakk med rådgiver i banken. Dersom du finner ut at du har råd til å betjene lånet (og evt felleskostnader/husleie!) som student kan du søke om lån nå mens du har fast jobb - da skal det ikke være noe problem å få låne 700 000, skulle en tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...