Gjest Nocturna Skrevet 23. mars 2008 #1 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har ca 700.000 kr tilsammen, bestående av arv og sparepenger. Har fast jobb og har en årslønn på ca 320.000 kr. Tenker på å begynne å studere og lurer på hvordan jeg best kan plassere kapitalen min? Kunne tenkt meg å kjøpe leilighet, men kan jeg få låne ca 700.000 kr til leilighet alene? Hvor mye må jeg regne med å betale i mnd med et lån på 700.000 kr og er dette mulig å få til som student? Noen som har erfaring med andre bra måter å investere sparepengene på?
Gjest Nocturna Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Er det ingen som har råd eller erfaringer når det gjelder å være student og eie egen bolig?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Du bør iallfall ikke ha pengene i banken da formue vil redusere dine rettigheter i forhold til Lånekassa. Kan du kjøpe en bolig på studiestedet slik at du har et sted å bo samtidig som du studerer? Tror ikke du kan regne med å få boliglån, men det avhenger av bank, din alder, type studier osv.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Jeg synes det beste alternativet er å kjøpe leilighet når du har så stor egenandel. Sitter du med så stor formue i banken får du ikke stipend fra lånekassa, og må i tillegg betale formueskatt. Så er det å regne på hvor mye du må betale i måneden på et boliglån da. Om du låner f eks halvparten av det leiligheten koster får du gunstigere rentebetingelser enn om man låner 100% eller over 80 og 60%. Det finnes lånekalkulatorer på nettet - og snakk med rådgiver i banken. Dersom du finner ut at du har råd til å betjene lånet (og evt felleskostnader/husleie!) som student kan du søke om lån nå mens du har fast jobb - da skal det ikke være noe problem å få låne 700 000, skulle en tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå