Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #1 Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg er ei ung jente (snart 20) som er sammen med en mann i midten av tredveåra. Har vært sammen en del år nå, og føler meg trygg på både ham og forholdet; vi har det kjempefint. Så kommer det noen unge menn som sier: "Han er kun ute etter sex med ei ungjente, hva tror du... Jeg tror ikke du betyr særlig mye for ham egentlig..."... Som om de var sjalu, lissom. Er dette noe de fleste menn har en lignende oppfatning om? Og hva med damene? Er det kanskje de som tenker mest "koffert" når det gjelder forhold der han er eldre og hun yngre? Hvorfor er vårt forhold mer "mistenkelig" siden jeg er såpass ung som jeg er?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 6. mai 2003 #2 Del Skrevet 6. mai 2003 fordi uansett hvordan man snur og vender på d; han har makt over deg pga av større erfaringsgrunnlag. Du blir aldrig hans jevnbyrdige på samme vis som du villa ha blitt d med en jevnaldrende fyr. Desverre er d enkelte menn som er litt snikete når d kommet til unge piker,min X sier d selv; etter at d ble slutt imellom ham og meg (han er 27) har han bare vært borti " småjenter" dvs jenter i alderen 19 - 24 fordi de klarer ikke å handle opp med ham.Og han kan ture frem som han vil.Ellers så var d ingen motstand i dem. (D tragiske er jo at han egentlig er av den typen som liker damerne i alderen 30+) Så disse gutta som sier slikt kan ha rett, men antageligvis er nok kjæresten din glad i deg.Hvis ikke hadde han ikke gadd deg i ett par år. Ikke for d, i ett heteroseksuelt forhold blir mannen den dominerende omtrent uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 6. mai 2003 #3 Del Skrevet 6. mai 2003 Så kommer det noen unge menn som sier: "Han er kun ute etter sex med ei ungjente, hva tror du... Jeg tror ikke du betyr særlig mye for ham egentlig..."... Som om de var sjalu, lissom. Hvorfor er vårt forhold mer "mistenkelig" siden jeg er såpass ung som jeg er?... Ser ikke helt bort fra at det kan være litt sjalusi fra enkelte unge menn her, nei: "Gamle mannen komme her og ta ei ung dame fra oss." En ung kvinne vil gjerne være mer seksuelt attraktiv enn en eldre (på samme måte som en ung mann vil være det), men det gjør jo ikke noe at kjæresten din begjærer deg. Og det at dere har det godt og har vært sammen i flere år tyder på at forholdet har flere bein å stå på. Synes forresten at kommentarene fra de unge mennene er ganske taktløse, prøv å ikke bry deg om det og fortsett å ha det fint med kjæresten. Er nok ikke til å unngå at noen tenker: "Er ikke så rart at eldgamle Mann 40 mener dette." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2003 #4 Del Skrevet 6. mai 2003 Hei Gjest! Jeg er sammen med en mann som er mye eldre enn meg, og jeg har, som deg, fra begynnelsen av fått kommentarer fra folk- unge og gamle - om at han nok ikke er glad i meg, at han bare vil ha meg for sex'en sin del, at han ikke bryr seg mer om meg enn han gjør om andre jenter, osv. Jeg er sikker på at disse kommentarene kom fordi folk ville advare meg og kanskje få meg til å styre unna denne mannen sånn at jeg skulle unngå å bli såret. Men det som såret meg og gjorde meg usikker, var jo akkurat disse kommentarene... Det er naturlig at eldre mennesker syns at yngre mennesker er attraktive - og det hender faktisk like ofte at yngre mennesker syns eldre er attraktive, tør jeg påstå. Men det virke likevel som om dette med eldre menn med yngre damer får mer oppmerksomhet, enn om ei i 30åra syns at Richard Gere er attraktiv... Jeg kan godt forstå fordommene mot forhold mellom eldre og yngre. Mange tenker sikkert tanker som "Herlighet, han kunne jo vært faren hennes - tenk om det var faren min som fant seg ei sånn ei..." o.l. Det er jo også naturlig. Jeg hadde nok også reagert om min pappa fant seg ei jente på min alder...MEN om det så hadde vært litt skeptisisme i begynnelsen, så vil det kanskje vise seg etterhvert at disse to menneskene har det bra sammen og kan ha et flott forhold! Og det er jo det som er hovedsaken, ikke sant? Jeg tror nok kanskje at vi jenter har flere fordommer enn det menn har på dette området. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror det har noe med vår trang etter å finne feil ved andre og behov for å "synse" noe om alt mulig rart, å gjøre. Som sagt, jeg har selv opplevd fordommer og kommentarer - og selvom jeg har en viss forståelse for dem - så må jeg innrømme at jeg nok fryder meg litt over alle de som dømte forholdet vårt nedenomoghjem - vi har snart vært sammen i 6 år og holder på med planlegging av huskjøp om dagen... Jeg vet ikke helt om jeg fikk svart på det du spurte etter, men jeg fikk i alle fall sagt det som falt meg inn da jeg leste innlegget ditt, Gjest! :D Ønsker dere lykke til videre jeg - og du; ikke hør på alle de dumme kommentarene. Det viktigste er at dere to stoler på hverandre og vet hvor dere har hverandre. Det er det som teller i et forhold - ikke hvilke årstall fødselsattestene deres viser! Klem, Kverula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #5 Del Skrevet 6. mai 2003 Bortsett fra det helt opplagte, at unge jenter har en flott kropp, ja så sliter jeg med å skjønne hva en mann i midten av 30 årene (er selv i samme alder) ser i en så ung jente. Men det jeg lurer enda mer på er hva en så ung jente ser i en mann som er så mye eldre. Ok, det er kanskje spennende å ha en "mer erfaren" mann enn en gutt i 20 årene akkurat nå, men jeg fatter ikke hvordan man ser fremtiden med en som er så mye eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2003 #6 Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg vil svare på siste gjest sitt innlegg jeg, siden jeg er i den situasjonen h*n nevner. Det å planlegge framtida skal man i alle tilfeller være forsiktig med. Ingen kan spå om morgendagen - og jeg har ingen garanti for at jeg kommer til å leve lengre enn han, selvom statistikken sier så. Det man må gjøre i et forhold med stor aldersforskjell er jo rett og slett å snakke sammen om hvilke ønsker man har, og faktisk innfinne seg med hverandres ønsker - eller bryte. Tror dette hadde vært sunt for ethvert forhold jeg, men idag er det nesten en selvfølge at man skal gjøre ditt og datt, i den og den rekkefølgen. Og resultatene ser vi jo - utallige samlivsbrudd... Jeg kan ikke sitte her og si at vårt forhold aldri kommer til å havarere - det har jeg ingen garanti for. Men jeg vil påstå at dette er et forhold som er godt gjennomtenkt, og som vi begge har kjempet for å komme i havn med. Jeg skal ærlig innrømme at det har vært tøft til tider - men det har definitivt vært verdt det! Framtida, ja...Den blir hva man gjør den til...Så lenge man lever, i allefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 6. mai 2003 #7 Del Skrevet 6. mai 2003 Disse unge pikene som er sammen med menn som er 15+ år eldre enn dem, har de noengang tenkt over at den dagen da disse menn er for gamle faktisk kommer..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2003 #8 Del Skrevet 6. mai 2003 Hvem avgjør hva som er FOR gammelt, mon tro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. mai 2003 #9 Del Skrevet 6. mai 2003 Ingen regel uten unntak, men jeg må si meg litt enig med SS her! Tror helt klart at det ligger et mer eller mindre skult maktbehov her! (Gjelder også i de få tilfellene hvor kvinnen er mye eldre enn mannen). Vet ikke hvor spennende det er med en mann på 60+ når man selv fremdeles er en relativt ung dame i begynnelsen av 40 åra jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. mai 2003 #10 Del Skrevet 6. mai 2003 Om det så skulle vise seg at mannen kommer i 60-åra, og kvinnen forsatt er i 40-åra, så tror jeg ikke det komme som en stor overraskelse på noen av dem... Og hvor spennende er det at den man gifter seg finner en annen etter 15 års ekteskap og tar med seg bikkja og drar? Poenget mitt: Hver enkelt må gjøre sine valg - og stå for dem. Hva som skjer i framtida kan ingen spå om. At aldersfoskjellen blir mindre jo eldre man blir tror jeg ingen regner med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 6. mai 2003 #11 Del Skrevet 6. mai 2003 Eksen min traff en dame på nitten (selv var han rundt 35) - jeg spurte åssen det gikk, men han bare himlet med øynene og sa at det ble for sprøtt ... Hun hadde et helt annet referansegrunnlag og han syntes det ble for barnslig det hele. (Han er grafisk designer, tror også hun holdt på å utdanne seg i den retningen så de hadde samme plattform på mange måter, men...) Selv har jeg funnet meg en mann som er en del eldre enn meg - men vi er begge voksne - nevner at jeg er 38 - og altså ikke knapt ferdig med ungdomskolen. Så vi står mer likt. Selv om han er roligere enn meg, det merker jeg ... (men det skal vel ikke så mye til... ) Tror folk er så forskjellige at man ikke kan skjære alle over en kam. Hun på tjue kan være moden, han på 35 kan være umoden osv. Eller begge er modne/umodne. Her er ikke alder det som teller. Vet om forhold der dama har vært seksten og mannen ca 25, der de ennå holder i sammen etter mange år. Ville vel ikke bekymret meg så mye, men det kan være du finner ut at du vokser fra ham etterhvert ... (Traff en jeg var forelsket i gjennom flere år i ungdommen, han var ti år eldre ... syntes han var barnslig og umoden da jeg traff ham igjen etter tyve år ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #12 Del Skrevet 6. mai 2003 Men det jeg lurer enda mer på er hva en så ung jente ser i en mann som er så mye eldre. Ok, det er kanskje spennende å ha en "mer erfaren" mann enn en gutt i 20 årene akkurat nå, men jeg fatter ikke hvordan man ser fremtiden med en som er så mye eldre. Her kan jeg svare. Det har ikke så mye med erfaringen å gjøre. Ikke i sexuell forstand, iallefall. Men klart; dersom man ikke er av den ville typen er en eldre mann å foretrekke, kanskje fordi han er mer klar til å "roe seg med èn" enn en gutt på 20 ville være. Jeg for min del har falt for personligheten og egenskapene til denne mannen. Alderen er underordnet. Seksuelt er vi ikke "på hverandre" hele tiden heller, slik noen ser ut til å tro. Et forhold er ikke bare sex, heller ikke når dama er yngre. Jeg gir blaffen i kommentarene til disse yngre mennene, men er nysgjerrig på om mange mener slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mai 2003 #13 Del Skrevet 6. mai 2003 Vet om et par der han er 80 og hun er 50+, de ble sammen når han var 70+. Makan til forelsket par skal du lete lenge etter. Han er ekstremt ungdommelig og i god fysisk form. De har mange felles interesser, bla tango og reising. Har da større fordommer mot yngre folk med mye eldre kjærster, nettopp pga ofte ulikt standpunkt i livet. Min venninde på nærmere 30 begynner nå å ha lyt på barn, mens sambo på 22 bare raper og drikker øl med gutta og skjønner ikke hva hun maser om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 7. mai 2003 #14 Del Skrevet 7. mai 2003 Jeg er seks år eldre enn min kjære, noe som i utgangspunktet nesten kan kalles et helt liv. Det er klart man merker det, jeg har erfaringer hun ikke har fått tid til ennå. På toppen av dette, så har jeg kanskje litt mer på ryggen enn de fleste på min alder - jeg har levd virkelig til grensen, litt forbi og tilbake igjen. Så at det er en forskjell på erfaringer, ja. Men har det så veldig mye å si for parforholdet? Om så, så er det ikke bare negativt. Vi menn (gutter) er av natur en smule senere utviklet enn dere jenter er, og ergo så er det kanskje automatisk en naturlighet med litt aldersforskjell. I vårt tilfelle så er min kjære en veldig moden og reflektert person, det er ikke mange som tipper rett når de skal finne alderen. da vi ble kjent med hverandre, så trodde jeg selv hun var tre år eldre enn fakta var. Derfor summeres det hele veldig opp, hvis vi skal lage et slaks simplistisk regnestykke av det hele. Vi møtes på halvveien, og slik passer alt. (så hjelper det jo litt at jeg er veldig barnslig ) At jeg er sammen med henne pga kroppen - ja selvfølgelig! Finnes det noen i parforhold som misliker kroppen til sin partner? Men jeg valgte ikke henne for å få en ungdommelig småpike-kropp - tvert imot. Det er liten forskjell mellom henne og en jente i midten av 20. Det viktige er at jeg vet ikke av noe penere. Det har ingenting med alderen å gjøre. Kort og greit, jeg er sammen med henne fordi hun gir meg noe, og fordi hun uttrykker at jeg gjør det samme. Livet blir liksom ikke komplett uten. Og jeg har svak tro på at noen forlater den andre i vårt tilfelle, det er så alt for mye å tape rent personlig ovenfor hverandre. Dermed har man et ansvar for å holde det hele ved like. Ja, jeg funderte på aldersforskjellen i de dagene vi beveget oss inn i begynnelsen av forholdet, men etter mye tids reflektering alene, og mye tid sammen - så fant jeg fort ut at alder er av mindre betyding. Hittil har jeg hatt rett, kan ikke se noen grunn til at det ikke skal holde seg slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 7. mai 2003 #15 Del Skrevet 7. mai 2003 Syns det er litt pussig at dette fenomenet får så stor oppmerksomhet, og at så mange absolutt skal mene noe om det. Hvis to personer med relativt stor alderforskjell, finner hverandre, så er da det bare fint for de begge? Om de underveis finner ut at det ikke er et forhold "livet ut", så har de hvertfall gjort det riktige, nemlig fulgt sitt hjerte når forholdet ble innledet. Det fokuseres oftest på at det er modne menn som har dilla på unge jenter, men jeg syns at denne "dilla" like ofte gjelder at unge jenter faller for eldre menn som i utgangspunktet ikke ser henne som en kjæreste. Jeg tror det er vel så mange menn som jenter, som har "æren" av at det ikke innledes noe forhold med "skjev" alderforskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. mai 2003 #16 Del Skrevet 7. mai 2003 100% enig med Sandman!! Når man treffer en person man virkelig har lyst å bli kjent med så gjør det! Går det ikke så går det ikke, men tenk om det er partneren med stor P og man snur ryggen til fordi noen andre mener han/hun er for gammel eller ung? Selv kjenner jeg få gutter som er yngre en meg som jeg ville funnet det minste attraktive, fordi de er så innmari barnslige, men så har jo ikke jeg møtt enhver gutt som er yngre en meg heller, så jeg kan jo overraskes en dag! HAR møtt to stykk som er flotte gutter, og som kunne hatt mye å tilby ei dame. Har også vært sammen med menn som har vært alt fra like gamle som meg og opp til 13 år eldre en meg, det var ikke aldreren som gjorde at det ikke har fungert med noen, for å si det slik! Heller personen og meg som person. Min mor er sammen med en mann som er endel yngre, og jeg kan med hånden på hjerte si at hun IKKE er sammen med ham for å ha makt over ham!! Hun er heller ikke en umoden kvinne, det har faktisk mer med at hun liker ham som person og han liker henne som person, og hvorfor skal de ikke da ha ett forhold når begge ønsker det? Uten baktanker og uten missbruk noen vei. Men som helt ung skal man være litt bevisst, på at man faktisk er helt ung, uten erfaring verken fra livet eller noe særlig fra forhold, og at den man treffer som er veldig mye eldre antagelig har den erfaringen, og kanskje tenker litt annerledes. Men det gjelder jo igjen alle, fordi vi er forskjellige med forskjellige erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuva77 Skrevet 7. mai 2003 #17 Del Skrevet 7. mai 2003 >Jeg er sammen med en 12 år eldre mann, tidligere vært sammen med gutter som alle har vært minimum 5 år eldre. Mine venner er 5-7 år eldre, flere av mine venninner er 50. Jeg ser ikke helt problemet med alder, alle har noe på sin måte og bidra med. Jeg for min del kunne ikke funnet meg en gutt på min alder for jeg synes dem er lite modne. Dette har nok mye med at jeg bestandig har vært sammen med venner som har vært eldre. Det blir for dumt å si at tenk når du er så,så gammel.Vet du hvor gammel du og din mann vil bli? Vi har ingen garanti for det som skjer i morgen uansett alder, selvfølgelig er muligheten større for at den som er eldst blir tidligst skrøpelig. I mitt tilfelle går det bra med 12 år, men mer kunne jeg ikke tenkt meg at det hadde vært. idielle vil jeg nok si 5år eldre mann, men slik bestemmer man ikke da en møter mannen i sitt liv At det er mannen som er den overlegne i et heterofilt forhold, og at det er for at dem skal vise makt tror jeg bare er tull 8) Det tror jeg faktisk er større mulighet for når det er jevnaldrende, for det har noe med modenhet å gjøre. Så til du som hadde innlegget; gjør som ditt hjete begjærer å gi f i det andre måtte mene : Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 7. mai 2003 #18 Del Skrevet 7. mai 2003 Min mening: Alle med sitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 8. mai 2003 #19 Del Skrevet 8. mai 2003 Blir voldsomt provosert over folk som bryr seg med aldersforskjeller og andre særegenheter ved andre menneskers forhold til hverandre. Så lenge det passer dem må det vel være det samme???? :evil: Har selv vært kjæreste med menn som var opp til 30 år eldre enn meg - og det har vært andre ting enn alder som har ødelagt de forholdene. men det har vært slitsomt med folkesnakket og de frekke spørsmålene! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 8. mai 2003 #20 Del Skrevet 8. mai 2003 Hadde en venninne for mange år siden, vi var begge 19, som var sammen med og fikk barn med en på 54 år. Det var helt kvalmt, han var 10 år eldre enn hennes far. Husker alle vi andre venninnene håpet han skulle dø raskt, slik at hun ikke skulle kaste bort livet sitt på den mannen. Omsider ble det slutt, men hun fant seg en på samme alder som han første. Hun benekter at det har noe med farsfigurer å gjøre, selv om hennes egen far er alkoholiker og aldri har vært der for henne. Synes ikke det er rart at folk reagerte, Suzy. L-B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå