Gå til innhold

coq au vin med høns?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser at man tradisjonelt har brukt eldre haner i denne retten, men oppskriftene jeg finner bruker kylling. En stakkars utbrent egghøne er vel heller ikke sammenliknbar med en frittgående, gammeldags, voksen hane, men kan man likevel få et godt resultat?

Eller er det nesten bare i frikasséer høna kan brukes? Andre gode oppskrifter med høne?

(de solgte nemlig plutselig frossen høne i butikken igjen)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Klart du kan bruke kylling, men det bir da ikke coq au vin, men poulet au vin....

Mye mildere i smaken.

Jeg tror ikke man selger haner i Norge.

Gjest Eurydike
Skrevet

Det vanlige når man lager coq au vin er å bruke kylling - landkylling fra Stange er et godt alternativ, og det jeg hadde valgt.

Jeg har en gammel oppskrift fra A-magasinet på coq au vin der høne er brukt. Smaken blir rikere, men høne er jo skrekkelig seigt, da, så den må behandles på en helt annen måte. Der marineres hønestykker i rødvin/urter etc natten over, og kokes lenge. Jeg tror jeg ville forsøkt å koke den på svak varme i ovnen (140-150 g) i flere timer, og testet mørheten litt underveis. Sopp ville jeg da ikke tilsatt før mot slutten av koketiden, evt hatt litt tørket sopp i gryten fra starten av.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror ikke man selger haner i Norge.

Nei, de selger vel ikke voksne haner - ikke yngre heller, unntatt som kylling. Mange av oppskriftene fra eldre bøker skiller mellom ulike kylling-, ung- og eldre hønsekvaliteter i tillegg til haner, mens kyllingene som selges nå maks er tre måneder gamle og hønsene er en fullstendig annen type... Litt kjedelig.

Takk for svar, forresten :) Det ante meg at man må tilberede den nokså annerledes, og jeg vet ikke helt om jeg tar sjansen på det... Jeg får vel gå for den gode, gamle frikasséen og drikke rødvinen i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...