Gå til innhold

Alenemor?

Anbefalte innlegg

Gjest Logget ut nå
Skrevet

Det kan se ut som at jeg ender opp som alenemor om ikke så lenge. Hvordan er prosessen i et samlivsbrudd? Altså, jeg tenker på det formelle, ikke det som er relatert til følelser, ei heller til valg av bosted osv. Jeg tenker mer på dette med megling, hva slags støtte man har rett på osv.

Slik det er nå har jeg ca 360 000 i lønn, et barn i barnehage, et i skolealder som går på SFO. Antakelig vil det blir en tilnærmt 50-50-deling av omsorg, men at barna har fast bosted hos meg i vår nåværende bolig, da dette er mest praktisk. Jeg regner med at utgangspunktet er at den ene parten (hvilket nok blir barnas far) flytter ut, man tar ut separasjon, og møter til megling ang omsorg osv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Du beskriver det helt selv. Man finner skjema for søknad om separasjon på fylkesmannen sine nettsider. Før denne kan sendes inn, må dere ha en meglingsattest. Noesn steder får man dette på familievernkontor, andre steder på sosialkontoret. Det finnes sikkert flere steder man kan få det, som jeg ikke vet om. Dette må du nesten finne ut av, hva som praktiseres i din kommune.

Dersom du har krav på noen form for støtte fra det offentlige, feks stønad til barnetilsyn (dette får du bare dersom du har barna mer enn 50%, ellers skal du og far dele på barnepassutgiftene), må selve separasjonsbevillingen ligge med søknaden til NAV.

Besemmer dere 50/50, får dere en ekstra barnetrygd annenhvert år, i tillegg til at dere får skatteklasse II annenhvert år.

Lykke til. Det er en tøff tid, men ting går seg til etterhver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...