Gjest Chili Pepper Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Jeg trenger en ny sykkel, som jeg skal bruke i litt terreng og vei. Jeg har lite penger å bruke på dette. Hvor mye må jeg ut med for å få en OK sykkel? Jeg har ikke noe behov for å ha noe fancy ekstragreier, men vil jo ha noe som fungerer. Har dere forslag til spesielle modeller?
Gjest Tigress Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Skal du trene på denne sykkelen, eller skal du berre trille? Du får ikkje nokon god landevegssykkel som også er god i terrenget, men då snakkar eg om stiar. Og omvendt... Det du kan sjå etter er ein cyclocross-sykkel, det er eigentleg ein landevegssykkel med kraftigare dekk, v-bremsar og er generelt litt meir solid enn dei lettaste karbonracerane. Dette vil sende deg på hovudet ut i geografien viss du skal køyre på sti, men på kjerrevei/stor sti vil det vere eit bra val. Cannondale bør vere mogleg å få tak i i Noreg. Pris? Tja, vanskeleg å seie... Eg veit faktisk ikkje, men racerar ligg mellom 6000 og 65 000...
NinjaTurtle Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Spør på terrengsykkel.no Kanskje norges beste forum. Litt gutte-preg, men..
Gjest Chili Pepper Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Skal du trene på denne sykkelen, eller skal du berre trille? Jeg skal leke. Den må kunne fungere på smal sti. Det var det jeg mente med "terreng" - jeg må kunne sykle på landevei, men også kunne sykle i skog, ned bakker med stein, røtter og andre uhumskheter osv. Jeg trenger vel ingen sykkel som er spesielt god på landevei, tror jeg. Jeg kommer sjelden til å sykle i veldig mange timer av gangen uansett. Hva er det ved sykkelen som gjør at man holder seg bedre på stien, forresten?
NinjaTurtle Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Jeg skal leke. Den må kunne fungere på smal sti. Det var det jeg mente med "terreng" - jeg må kunne sykle på landevei, men også kunne sykle i skog, ned bakker med stein, røtter og andre uhumskheter osv. Jeg trenger vel ingen sykkel som er spesielt god på landevei, tror jeg. Jeg kommer sjelden til å sykle i veldig mange timer av gangen uansett. Skal du ha en sykkel som fungerer på sti, er det viktigste at sykkelen har brede dekk med stort volum. Slike dekk kan du kjøre med lavere trykk uten å slå igjennom, ødelegge felgen og punktere. Vanlig for stisykling er 2.1- 2.5 dekk. For 6-7 år siden var det vanlig med 1.9 i verdenscupen. Problemet er at jo lavere trykk og flere knaster du har, jo dårligere ruller dekkene på asfalt, om du skal bruke sykkelen overalt. Det som er mest verdt på sykkelen er ramme, dempegaffel, hjul og så bremser og andre komponenter. Mange har fått med seg hva som er hierarkiet på bakgir, og tror at det avgjør om sykkelen er bra. Men giret er stort sett et fett, så lenge du har vaiere og strømper som er rene og godt vedlikeholdte. Forskjellen her er først og fremst utseendet og noen få gram. Utseendet ER viktig for entusiaster. På billige sykler vil du få mye no-name komponenter som er svinetunge og dyre. På siden www.mtbr.com kan du sjekke hva slags kritikk de forskjellige delene har fått og på www.weightweenies.starbike.com kan du sjekke vekta på mange deler. For å sjekke hva slags utseende en bra sykkel skal ha, kan du gå på hjemmesiden til kjente sykkelprodusenter, se på syklene de har, og sammenlikne med herresykler og trekkingsykler som det selges tonn av i sportsbutikker. Cannondale er nevnt. Andre merker er Trek, GaryFisher, Commencal, Canyon, Specialized, RockyMountain, Jamis, Gekko, Everest, Litespeed, Fusion, Seven, etc. etc. Cyclocrossykler brukes til å kjøre på løyper med mye gjørme og grus. Cyclocross er en sport som landeveisgutta brukte som konkurranse over vinterhalvåret før det ble spesialisert, og det ble for vanskelig å ha god form i løpet av hele året. Terrengsykler er laget mer for stein og røtter. Cyclocrossykler har dårligere bremser og tynnere dekk, og så sitter du mer foroverlent. Av terrengsykler ville jeg valgt en som bare har demping foran, av vedlikeholdsgrunner + at du må opp i pris for å få en god fulldemper, mens du kan få gode hardtailer rimelig. Det fins terrengsykler med 26 hjul (det vanlige) og store 29 hjul. 29 trenden tar av skikkelig borti statene. Det beste med denne trenden er imidlertidig potensialet for å trolle på nettsider Skyttergravskriiiiiig!!!!! Angående bremser blir det vanligere og vanligere med skivebremser, de er tilnærmet vedlikeholdsfri, sliter ikke istykker felgen, men koster mer. Jeg mener det kommer en test av sykler i 10k klassen i neste utgave av terrengsykkel. 10k er en pris jeg ville spyttet i en terrengsykkel dersom jeg hadde seriøse treningsintensjoner. Hvis ikke du tør satse på brukt sykkel. Med en brukt sykkel må du ofte bytte krans og kjede. Hva er det ved sykkelen som gjør at man holder seg bedre på stien, forresten? Rytteren.
punkyB Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 http://www.gekkobikes.no/ Flight MTN - jubileumsmodellen tror jeg kan være et bra kjøp. Ellers støtter jeg tipset om å sjekke på terrengsykel forum. Siden du skal sykle litt sti så ville jeg hvertfall kjøpe sykkel med demper foran. Hvis du ike skal være helt versting på disse stiene så kan du jo velge dekk som triller ok også.
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Skal du ha en sykkel som fungerer på sti, er det viktigste at sykkelen har brede dekk med stort volum. Slike dekk kan du kjøre med lavere trykk uten å slå igjennom, ødelegge felgen og punktere. Vanlig for stisykling er 2.1- 2.5 dekk. For 6-7 år siden var det vanlig med 1.9 i verdenscupen. Problemet er at jo lavere trykk og flere knaster du har, jo dårligere ruller dekkene på asfalt, om du skal bruke sykkelen overalt. Det som er mest verdt på sykkelen er ramme, dempegaffel, hjul og så bremser og andre komponenter. Mange har fått med seg hva som er hierarkiet på bakgir, og tror at det avgjør om sykkelen er bra. Men giret er stort sett et fett, så lenge du har vaiere og strømper som er rene og godt vedlikeholdte. Forskjellen her er først og fremst utseendet og noen få gram. Utseendet ER viktig for entusiaster. På billige sykler vil du få mye no-name komponenter som er svinetunge og dyre. På siden www.mtbr.com kan du sjekke hva slags kritikk de forskjellige delene har fått og på www.weightweenies.starbike.com kan du sjekke vekta på mange deler. For å sjekke hva slags utseende en bra sykkel skal ha, kan du gå på hjemmesiden til kjente sykkelprodusenter, se på syklene de har, og sammenlikne med herresykler og trekkingsykler som det selges tonn av i sportsbutikker. Cannondale er nevnt. Andre merker er Trek, GaryFisher, Commencal, Canyon, Specialized, RockyMountain, Jamis, Gekko, Everest, Litespeed, Fusion, Seven, etc. etc. Cyclocrossykler brukes til å kjøre på løyper med mye gjørme og grus. Cyclocross er en sport som landeveisgutta brukte som konkurranse over vinterhalvåret før det ble spesialisert, og det ble for vanskelig å ha god form i løpet av hele året. Terrengsykler er laget mer for stein og røtter. Cyclocrossykler har dårligere bremser og tynnere dekk, og så sitter du mer foroverlent. Av terrengsykler ville jeg valgt en som bare har demping foran, av vedlikeholdsgrunner + at du må opp i pris for å få en god fulldemper, mens du kan få gode hardtailer rimelig. Det fins terrengsykler med 26 hjul (det vanlige) og store 29 hjul. 29 trenden tar av skikkelig borti statene. Det beste med denne trenden er imidlertidig potensialet for å trolle på nettsider Skyttergravskriiiiiig!!!!! Angående bremser blir det vanligere og vanligere med skivebremser, de er tilnærmet vedlikeholdsfri, sliter ikke istykker felgen, men koster mer. Jeg mener det kommer en test av sykler i 10k klassen i neste utgave av terrengsykkel. 10k er en pris jeg ville spyttet i en terrengsykkel dersom jeg hadde seriøse treningsintensjoner. Hvis ikke du tør satse på brukt sykkel. Med en brukt sykkel må du ofte bytte krans og kjede. Tusen takk for utrolig bra svar! :-D Jeg har vært innom terrengsykkel.no tidligere, og det oser jo av entusiasme og inspirasjon, men jeg tenkte at jeg der kun vil få forslag om sykler i 50 000 kroners klassen o.l. Kan godt hende jeg tar feil. Rytteren. Ikke vær vanskelig.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Jeg kjøpte en nokså rimelig terrengsykkel i fjor - en Scott damemodell. Den er god til mitt bruk; fungerer greit på vei (men er ikke i nærheten av så rask som racere, på den annen side punkterer den ikke for hver kilometer på ujevn asfalt heller) og har god nok funksjonalitet for terreng. Jeg er uansett ikke hardcore eller ekstremsporter på noen som helst måte... Og slik vi bor, og slik stiene i skogen rundt oss er, er jeg glad jeg kjøpte terreng- og ikke hybridsykkel. Den største ulempen med sykkelen min er at den er litt tung sammenliknet med andre litt dyrere sykler, så om du kommer til å sykle i ulendt terreng hvor du kanskje må bære sykkelen, eller hvor det er mye bakker, ville jeg vurdert å kjøpe en lettest mulig sykkel innen den prisklassen du har bestemt deg for. Det blir også sagt at sykkelgleden er proporsjonal med hvor lett sykkelen er Bremsesystemet kan også være med på å bestemme prisen. Jeg har vanlige bremseklosser (heh, husker ikke hva det heter. Uansett, de er billige å vedlikeholde selv om klossene må skiftes vesentlig oftere enn skivebremser), men om du tenker å sykle om vinteren og i mye vått terreng er kanskje skivebremser best. Rammen på sykkelen min kan forresten få påmontert skivebrems om jeg ønsker. Men når det gjelder skivebremser; rimelige sykler med skivebrems har et annet og dårligere system enn ordentlige skivebremser.
Gjest Tigress Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Det eg tenkte på når eg sa at ein cyclocross-sykkel fort kan sende deg ut av stien var at ein slik sykkel har fartsgeometri, det vil si at du sit foroverlent. Det gjer deg litt dårlegare styring å dårlegare trykk på forhjulet, men det er klart at det viktigaste er jo ryttaren, ja! Når det gjeld merke må du ikkje gløyme Fuji, dei hadde ein sykkel som kom best ut i terrengsykkel eller FriFlyt eller Ultrasport eller noko slikt for ei stund sidan. Bruk 10 lappar, men sjekk syklingensverden.no, der fann eg min, og sparte nokre pengar på det, ja. Men når du skal kjøpe, få med deg nokon som kan dette med storleik, og er du grøn bør du få hjelp til å stille inn sykkelen riktig. Du må sikkert prøve deg fram likevel, men det er no greit å få stilt det nokonlunde, så slepp du å teste dei verste variantane...
Gjest Chili Pepper Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Det eg tenkte på når eg sa at ein cyclocross-sykkel fort kan sende deg ut av stien var at ein slik sykkel har fartsgeometri, det vil si at du sit foroverlent. Det gjer deg litt dårlegare styring å dårlegare trykk på forhjulet, men det er klart at det viktigaste er jo ryttaren, ja! Hehe, jeg skjønner at det viktigste er den som sitter på sykkelen, men det var det jeg lurte på ja - hva det er ved sykkelen som gjør at det er lettere å få seg noen ufrivillige flyturer. Jeg har ikke 10 000 til sykkel nå, så det spørs om jeg må ta til takke med en veldig uspesialisert sak. Vel, det er bedre enn ingen sykkel, i det minste. Tusen takk for alle råd og linker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå