Gjest Utlogget akkurat nå Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Og så har vi fått den forhatte lusa i huset! Kjedelig og en smule ekkelt, men ikke akkurat verdens undergang. På skolen fikk vi i høst skriv om at det gikk lus på trinnet, så vi sjekket nøye i mange månder. Så nå i påsken oppdaget vi lus på barnet vårt, og satt i gang hele prosessen med lusekam og kur. Nå er jo skolen stengt, men jeg tenkte jeg vil gi beskjed til skolen på tirsdag. I samme slengen tar jeg 3 telefoner til barnets venner. De to første sa de skulle sjekke sine barn, og i den tredje familien ble jeg møtt med: huf, nå igjen... Dette barnet har altså hatt lus for 6-8 uker siden, og ikke sagt i fra hverken på skole eller til oss. Så kommer altså mitt spørsmål: er det ikke normalt å ta en telefon til barnets venner for å be foreldrene også sjekke sine barn? Særlig når det gjelder bestevenner med daglig omgang? Dette barnet har forøvrig vært med oss på ferie i denne perioden, og overnattet hos oss ofte, og vårt barn hos de! Det er jo ikke skam å ha lus i dag, og dessverre en del av barneskolen/barnehager. Vi har vært heldig å sluppet unna før, men nå har vi altså fått det. Siden det er 7 mnd siden vi fikk brev fra skolen, trodde vi (jada, litt lettlurt der, gitt) at luseplagen var over for denne gang. Så foreldrene til mitt barns venn har heller ikke gitt beskjed til skolen. Noe jeg også trodde var vanlig. Barna er såpass store også, at de ikke er blant de som er mest utsatt heller. Hadde vi fått beskjed tidligere hadde vi kunnet bruke lusekammen daglig som forebyggende, men slik gikk det altså ikke...
Nigo-san Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Umiddelbart tenkte jeg at det ikke er vanlig å gi beskjed til venner, men dersom barna har mye omgang og til og med overnatter... Da ville jeg nok sagt ifra. Og til skolen gir man uansett beskjed. Alltid!
Buljo Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Søstra mi hadde lus i høst, da ringte de rundt til foreldrene til de hun er mest sammen med..
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Jeg har alltid gitt beskjed til skolen samt venner som har overnattet/mine har overnattet der. Jeg fikk også et skriv fra skolen om at det var påvist lus på skolen. Flere år senere fant jeg ut at dette faktisk betydde at det var noen i samme klasse som hadde lus.
ToveM Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Det har vel sjedd et par ganger at vi har oppdaget lus her, og selvfølgelig gir vi beskjed til de vennene de er mest sammen med.
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Nå har mine barn aldri hatt lus - men om de hadde fått det så hadde jeg selvsagt informert venners foreldre ..
Kayli Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Vi har hatt lus i huset en gang, og da ringte jeg selvsagt umiddelbart til barnets barnehage og gav beskjed. Jeg tok også en ringerunde til dem barnet var mest sammen med på fritida. Hadde satt pris på å få beskjed selv om noen av de nærmeste vennene til barnet mitt hadde lus, så har man sjansen til å være ekstra oppmerksom.
Gjest Sisu Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 På skolen der barna mine går var det lusekampanje nylig, der alle foreldre skal kamme barna sine en helg. Vet ikke om alle tar det ansvaret??? Men lur ide!
Grissini Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 På skolen der barna mine går var det lusekampanje nylig, der alle foreldre skal kamme barna sine en helg. Vet ikke om alle tar det ansvaret??? Men lur ide! Vi har lusekalender på vår skole hvor foreldrene må skrive under på at de sjekker barnet sitt hver dag når det går lus i klassen. Foreldrene skriver under uten å sjekke, hvertfall ifølge mange av elevene. På 1. trinn oppdaget noen av elevene at en hadde lus. Kontaktlæreren måtte heve stemmen for at moren skulle forstå at det faktisk er nødvendig å hente barnet når dette skjer. Moren var såpass drøy at hun påstod at det hele dreide seg om mose!
Helen Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Mine unger har heldigvis aldri hatt lus (*bank i bordet* ) så jeg vet ikke helt gangen i dette. Når man oppdager lus, må ungen da være hjemme fra skolen til han/hun er ferdig med kuren og er lusefri? Jeg er helt grønn på dette området derfor spør jeg her
Tiit Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Og så har vi fått den forhatte lusa i huset! Kjedelig og en smule ekkelt, men ikke akkurat verdens undergang. På skolen fikk vi i høst skriv om at det gikk lus på trinnet, så vi sjekket nøye i mange månder. Så nå i påsken oppdaget vi lus på barnet vårt, og satt i gang hele prosessen med lusekam og kur. Nå er jo skolen stengt, men jeg tenkte jeg vil gi beskjed til skolen på tirsdag. I samme slengen tar jeg 3 telefoner til barnets venner. De to første sa de skulle sjekke sine barn, og i den tredje familien ble jeg møtt med: huf, nå igjen... Dette barnet har altså hatt lus for 6-8 uker siden, og ikke sagt i fra hverken på skole eller til oss. Så kommer altså mitt spørsmål: er det ikke normalt å ta en telefon til barnets venner for å be foreldrene også sjekke sine barn? Særlig når det gjelder bestevenner med daglig omgang? Dette barnet har forøvrig vært med oss på ferie i denne perioden, og overnattet hos oss ofte, og vårt barn hos de! Det er jo ikke skam å ha lus i dag, og dessverre en del av barneskolen/barnehager. Vi har vært heldig å sluppet unna før, men nå har vi altså fått det. Siden det er 7 mnd siden vi fikk brev fra skolen, trodde vi (jada, litt lettlurt der, gitt) at luseplagen var over for denne gang. Så foreldrene til mitt barns venn har heller ikke gitt beskjed til skolen. Noe jeg også trodde var vanlig. Barna er såpass store også, at de ikke er blant de som er mest utsatt heller. Hadde vi fått beskjed tidligere hadde vi kunnet bruke lusekammen daglig som forebyggende, men slik gikk det altså ikke... Skulle bare mangle å si fra om slikt. Det skaper jo bare problemer for barnet og en selv når en ikke får bukt med lusa, men at den vandrer mellom barna. Jeg hadde nok sagt de foreldrene et sannhetsord..
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Mine unger har heldigvis aldri hatt lus (*bank i bordet* ) så jeg vet ikke helt gangen i dette. Når man oppdager lus, må ungen da være hjemme fra skolen til han/hun er ferdig med kuren og er lusefri? Jeg er helt grønn på dette området derfor spør jeg her Barna må være hjemme til behandling er i gangsatt. De fleste lusemiddel krever vel to behandlinger med ca. en ukes mellomrom.
Helen Skrevet 22. mars 2008 #13 Skrevet 22. mars 2008 Barna må være hjemme til behandling er i gangsatt. De fleste lusemiddel krever vel to behandlinger med ca. en ukes mellomrom. Ok, takk for svar
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Etter å ha surfet på nettet, og i følge det apoteket sa; var det dårlig kamming som var skyld i at unger fikk igjen lus. Og jeg skjønner godt man ikke blir kvitt lusa om man bare kammer håret med lusekammen, for eggene sitter som limt på hårstråene. Jeg brukte 3 timer på å gå gjennom håret til barnet mitt, og fjernet tomme (forhåpentligvis) egg fra hårstråene, og jeg måtte bruke neglene mine. Nå krysser jeg bare fingrene for at vi er kvitt all lus!
LilleSiri Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 Tror man også må ta en ny kur etter 2 uker, da kuren ikke tar knekken på eggene og de først klekkes etter 2 uker. Jobber på en skole med ekstremt mye lus, har heldigvis ikke fått det selv (kan jo ikke la være å klemme barna, ha de på fanget etc til tross for risikoen ) Desverre er det mange foreldre som ikke tar ansvar og sørger for å bli kvitt lusa, så noen klassetrinn blir "aldri" kvitt det Egentlig burde helsesøster sørge for obligatorisk sjekk av alle ungene, slik som det var før.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. mars 2008 #16 Skrevet 23. mars 2008 Denne lusekuren vi har brukt, krever en etterbehandling etter en uke. I mellomtiden må man sømfare hodet nøye hver dag, samt hver tredje dag etter en uke. Kjenner jeg meg selv rett, blir det lusesjekk hver kveld i lang tid fremover.
Alison Skrevet 23. mars 2008 #17 Skrevet 23. mars 2008 Vi har i årenes løp opplevd lus 2 ganger. Begge ganger sa vi fra til barnehage/skole. I tillegg sa vi fra til foreldrene til de nærmeste vennene. Jeg mener at det bør være en selvfølge at vi foreldre informerer foreldrene til nære venner av ungene når det blir funnet lus. Bestevenner har lett for å stikke hodene sammen, f.eks når de skal fortelle hverandre hemmeligheter, og da er det fort gjort å bli smittet med lus.
Gjest Gjest_Bygdedyret_* Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Jeg ga beskjed til både skole og venner. Det er ikke den morsomste beskjeden jeg har gitt men følte at det var riktig å gjøre det. Mitt barn fikk lus etter å ha overnattet hos en venn flere ganger, og da jeg oppdaget at det var lus så kunne barnet mitt fortelle at vennen hadde hatt det. Og det uten at jeg hadde fått beskjed, til tross for flere overnattinger i luseperioden. Da ble jeg litt sur, men gjort var gjort og ut på tur etter lusekur. Like moro hver gang, nå har alle barna hatt hver sin runde med lus og jeg håper det holder.
Gjest Raptuza Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 På barnet vårt sin skule fekk ho med seg lusevarselet første dagen etter sommarferien....seinare gjennom året får me lusavarsel ca 3 kvar månad året gjennom. På den skulen er det søren meg lus so og sei heile året gjennom....det er ein litt fattig bydel med mange utenlandske barn. Unnskuld at eg ikkje er politisk korrekt og seier dette. Dei blir i alle fall ikkje kvitt lusa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå