Gå til innhold

Hva slags mat er vanskelig å lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

All mat er vanskelig å lage. :tristbla:

Bortsett fra muligens fiskeboller. Og baking er også ganske lett. Men ellers har jeg gitt opp for lenge siden...

Matlagingskurs i utlandet høres for øvrig fantastisk ut, pøbelsara!

Jeg klarer ikke lage ris.

Uansett hvordan jeg gjør det, blir den alltid svidd i bunnen. :|

Tips: riskoker! Den koster ikke mye, og det blir perfekt hver gang! :)

Skrevet

Matlagingskurs kunne jeg også tenkt meg :)

Paideig har jeg lagd bare med mel, smør og vann, latt ligge kjølig en stund og kjevlet mellom to bakepapir (da blir den jevnt flat). Under forstekingen er det en del som anbefaler at man legger tørre erter eller ris på bakepapir i paiskallet for at det skal holde seg nede. Har ikke prøvd å lage fine lokk med denne oppskriften.

Jeg liker også veldig godt gryter som har kokt eller dampet lenge (ulempen er at vi har komfyrvakt så ovnen slår seg av etter en halvtime), samboern min nevner en sjelden gang at vi har spist vel mye bløt mat i det siste :fnise: Men det er jo så greit; krever liten innsats, er lett å variere og blir nesten alltid vellykket...

Bernaise og hollandaise får vi trøste oss med ikke er spesielt sunne sauser :ler: Jeg har forresten fått til aioli og hollandaise selv om sistnevnte fikk litt rar farge og tykk konsistens...

Gjest Eurydike
Skrevet
Matlagingskurs kunne jeg også tenkt meg :)

Paideig har jeg lagd bare med mel, smør og vann, latt ligge kjølig en stund og kjevlet mellom to bakepapir (da blir den jevnt flat). Under forstekingen er det en del som anbefaler at man legger tørre erter eller ris på bakepapir i paiskallet for at det skal holde seg nede. Har ikke prøvd å lage fine lokk med denne oppskriften.

Jeg liker også veldig godt gryter som har kokt eller dampet lenge (ulempen er at vi har komfyrvakt så ovnen slår seg av etter en halvtime), samboern min nevner en sjelden gang at vi har spist vel mye bløt mat i det siste :fnise: Men det er jo så greit; krever liten innsats, er lett å variere og blir nesten alltid vellykket...

Bernaise og hollandaise får vi trøste oss med ikke er spesielt sunne sauser :ler: Jeg har forresten fått til aioli og hollandaise selv om sistnevnte fikk litt rar farge og tykk konsistens...

Nå blir visst dette mer og mer en tråd med utveksling av matlagingstips, men pyttsann. :ler:

Såkalt blidsteking av paiform med bakepapir og bønner eller ris har jeg gått bort fra - det førte ofte bare til at bunnen satte seg fast i og fulgte med bakepapiret da jeg skulle fjerne det, eller at den måtte stekes litt mer etter blindsteking og dermed sufflerte likevel. Konklusjon: ikke verdt bryet.

Gryter som har stått lenge i ovnen, og der man får kjøtt, grønnsaker og saus i ett, er også en favoritt hos meg! :) Vi hadde en ny variant senest i går (lenke i middagstråden, men ser at sidene til Good Food er nede akkurat nå).

Aïoli og konsistens: Jeg pleier å spe aïolien med en del kaldt vann tilslutt (i tillegg til at jeg smaker til med presset sitron) slik at den får passe konsistens. I denne prosessen får den også lysere farge.

Gjest Eurydike
Skrevet
Aïoli og konsistens: Jeg pleier å spe aïolien med en del kaldt vann tilslutt (i tillegg til at jeg smaker til med presset sitron) slik at den får passe konsistens. I denne prosessen får den også lysere farge.

Nå så jeg forresten at den var hollandaisen din som ikke hadde fått ønsket konsistens, ts.

Men vann i aïolien er nå et godt tips likevel. :)

Skrevet

Jeg syns det meste er ganske vanskelig :ler: Mitt største problem akkurat nå er vel å steke kjøtt og fisk. Kan noen fortelle meg hvordan man bare vet at kjøttet er gjennomstekt? Jeg må til og med kutte opp koteletter for å se når det er ferdig, og så ender det gjerne opp med å bli overstekt/kokt :frustrert:

Skrevet

Foreløpig har jeg ikke funnet noe jeg synes var vanskelig å lage, men så styrer jeg som oftest unna retter jeg aldri har smakt. Jeg kan godt lage ulike varianter med den råvarene vi vanligvis bruker, men risotto, karriretter, pai, supper fra grunnen av osv er ting jeg styrer unna. Jeg elsker å bake, og gjærbakst synes jeg er det morsomste og letteste :)

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg synes det vanskeligste er å steke frossenpizza; der bommer jeg hver gang, og den blir enten ikke ferdigstekt, eller totalt svidd. :fnise: Ellers taklet jeg lenge ikke å steke pannekaker, men det var vel heller på grunn av utålmodigheten min.

To ting som fortsatt står som uoverkommelige for meg, er å bake brød uten oppskrift, samt å filetere fisk og få den til å se fin ut.

Skrevet
Jeg syns det meste er ganske vanskelig :ler: Mitt største problem akkurat nå er vel å steke kjøtt og fisk. Kan noen fortelle meg hvordan man bare vet at kjøttet er gjennomstekt? Jeg må til og med kutte opp koteletter for å se når det er ferdig, og så ender det gjerne opp med å bli overstekt/kokt :frustrert:

Det kommer an på hva slags kjøtt hvor lenge det skal stekes, og hvordan du vil ha det. En blodig biff skal vel bare stekes kjapt på hver side på sterk varme, mens koteletter og kyllingfileter vil du gjerne ha gjennomstekt uten at de blir tørre. Koteletter pleier jeg å steke/brune et par minutter på hver side på sterk varme, for så å skru ned til svak varme og ha på lokk og la ettersteke 5 min, eller putte dem i oppvarmet ovn en liten stund (10 min?) hvis jeg f eks har en form med ovnsstekte grønnsaker inni der likevel. Det er generelt et godt tips å først brune kjøtt på nokså høy varme - da lukker du væsken inne, og så putte det i ovnen eller altså ha på lokk og sette ned temperaturen vesentlig. Stekepose er visst også et veldig bra tips. Og jeg sjekker også av og til med kniv for å se om det er gjennomstekt, særlig kyllingfilet som er uhorvelig ekkelt rått... Ellers er jeg ingen steking i panne-ekspert, jeg får ikke alltid til saftig kjøtt, men mistenker at det noen ganger skyldes kjøttkvaliteten også.

Fisk skal vel også steke ganske kort tid - noen steketips for laks sier vel at man omtrent bare skal steke fileter på den ene siden... Uansett; hvis man her også steker på litt sterk varme (ikke like varmt som kjøtt), og så lar fisken hvile i panna, skulle jeg tro man stort sett får et greit resultat. Fisk er ferdig når kjøttet detter lett fra hverandre i skiver, og når den er ugjennomsiktig tvers gjennom (selv om f eks laks kanskje kan spises litt råere?). Angående ugjennomsiktig så synes jeg i hvert fall fersk fisk skal se litt "blank" ut også, ikke tørrhvit tvers gjennom.

Og takk for tips, Eurydike, og jeg tror faktisk jeg lagret linken til gryta allerede i går - den så innmari god ut :)

Jeg har forresten fått øynene litt opp for å la gryter som likner på typiske stews dampe under lokk i ovnen med mindre væske - gjerne kraft - og gjerne litt smør, enn når man koker på plate. Da blir smaken tydeligere og konsistensen mindre grøtete.

Skrevet
Tips: riskoker! Den koster ikke mye, og det blir perfekt hver gang! :)

Signerer på denne! Så på det som bortkasta tidligere, men nå er den uunnværlig! :)

Skrevet
Jeg synes det vanskeligste er å steke frossenpizza; der bommer jeg hver gang, og den blir enten ikke ferdigstekt, eller totalt svidd. :fnise: Ellers taklet jeg lenge ikke å steke pannekaker, men det var vel heller på grunn av utålmodigheten min.

To ting som fortsatt står som uoverkommelige for meg, er å bake brød uten oppskrift, samt å filetere fisk og få den til å se fin ut.

Jeg tror matlaging har med temperament å gjøre, akkurat som yrkesvalg, kunstneriske uttrykk osv :fnise: Jeg kommer nok aldri til å stå en hel dag og lage kake med sju ulike fyll og marsipanlokk, men kan godt tenke meg å være selvforsynt med kylling og fisk - og tilberede den på ørti ulike måter... Derfor får man servert forskjellig mat hos alle.

Bake helt uten oppskrift gjør ikke jeg heller, men helt enkle brødoppskrifter (type grovt mel/fint mel/gjær/olje/vann) er ganske lette å variere innen rimelighetens grenser...

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, den kan vel stå hvor som helst, men det eneste rommet i huset vårt som trolig er varmt nok er badet, og jeg synes ikke det frister å sette igang en gjærkultur der :ler: Selv om man dekker til bollen...

Kom gjerne med oppdatering om deigen din :)

Nei, jeg skjønner at det ikke frister så mye å la deig heve på badet. Men nå går det jo mot sommer og varmere vær, så da blir det kanskje mulig å få til en deig likevel?

Bakte brød av litt av surdeigen i dag, og de ble faktisk mye mer vellykket enn jeg hadde forventet, med veldig god smak :)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg skjønner at det ikke frister så mye å la deig heve på badet. Men nå går det jo mot sommer og varmere vær, så da blir det kanskje mulig å få til en deig likevel?

Bakte brød av litt av surdeigen i dag, og de ble faktisk mye mer vellykket enn jeg hadde forventet, med veldig god smak :)

Ja, jeg skal prøve meg når det blir varmere .) Så moro at du fikk det til!

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Jeg slet lenge med paideig, husker jeg, helt til jeg fant ut at oppskriften jeg brukte var ganske dårlig, og skapte hele problemet.

Deler du en greiere oppskrift med andre slitere? :) Jeg ender gjerne med å spise fyllet og la paiskallet, klumpete av å ha blitt lappet og trykket ut med fingrene etter forsøk på kjevling og flytting av elendigheten, ligge igjen på tallerknen...

Jeg legger bare hele deigklumpen i paiskallet og trykker den ut. Mye enklere når man er for lat til å kjevle ... :fnise:

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg legger bare hele deigklumpen i paiskallet og trykker den ut. Mye enklere når man er for lat til å kjevle ... :fnise:

Slik gjør jeg også det, vellyket hver gang! Jeg pensler paiformen med smør, og drysser litt mel på før jeg trykker ut paideigen. Etterpå prikker jeg den med gaffel.

Jeg bruker 125 g smør/kesam, 3 dl mel og vann til passe konsistens. Skal jeg lage søt paideig til desserter har jeg i tillegg 3 ss melis i deigen.

Skrevet
Selvsagt - snill som jeg er. :mrgreen:

3 dl hvetemel (jeg bruker gjerne 2 dl + 1 dl sammalt spelt)

75 g smør

75 g kesam

1-2 ss vann

Kjør mel og smør sammen i foodprocessor, tilsett kesam og vann og kjør maskinen videre til deigen blir til en ball. La hvile i kjøleskap 30 min, kjevle ut deigen og kle en paiform med den, forstek ved 200 i 10-15 min.

PS: Husk å prikke deigen med en gaffel før steking så den ikke sufflerer. Og selvsagt smøre og mele paiformen (jeg har non-stick-belegg i min, så den trenger ikke smøres, derfor glemmer jeg den biten).

Mange takk :):) Psyker meg opp til nytt forsøk, og utsetter kjøp av butterdeig ;)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Må bare ha denne på mine innlegg på grunn av paioppskriften :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...