Gjest Nye dama Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Hei. Samoberen min har ett barn fra tideligere og de har delt omsorg og betaler halvparten hver for barnet, veldig fint det. Jeg har ett godt forhold til datteren hans, mens hans ex har gjort alt hun kan for å sabotere helt siden vi ble sammen, selv om det var hun som var utro og fikk seg ny type først... Nå har hun helt uten å konferere med min kjære kjøpt hest til datteren, og krever nå at vi skal betale halvparten av dettte gilde!! Det er snakk om flere tusner i mnd, penger som vi ikke har. En ting er om vi hadde vært med å diskutere saken, men vi har bare fått presentert regningen! DEssuten er det noe mor gjør like mye for sin egen del, om ikke mer... Altså at hun kommer til å ha mer glede av det en datteren.. Er det slik delt omsorg fungerer eller kan vi faktisk si NEI, dette er vi ikke med på å betale halvparten av?? De har ingen formell avtale, men har klart å være venner rundt det økonomiske i alle år. Datteren er 9, og det er 6 år siden de gikk fra hverandre, vi har vært sammen i 4...
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Dette kan dere helt klart si nei til å være med på å betale. Mor har tatt valget og da får hun stå for moroa. Det eneste man faktisk er pliktig til å være med på å betale, foruten barnebidrag, er konfirmasjon, tannregulering og briller.
Annie Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Dette er ikke noe hun kan kreve at han skal betale for nei.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Dette kan dere helt klart si nei til å være med på å betale. Mor har tatt valget og da får hun stå for moroa. Det eneste man faktisk er pliktig til å være med på å betale, foruten barnebidrag, er konfirmasjon, tannregulering og briller. Dette er det man er pliktig til å betale hvis man bare har samvær. I tillegg til mat når barnet har samvær. Når man har delt omsorg skal man dele på alle nødvendige utgifter. Klær, utstyr, vanlige fritidsaktiviteter. Hvis det hadde vært ridetimer en gang i uka hadde det vært naturlig at dere hadde betalt halvparten, men en hest gir mye større utgifter og det trenger dere ikke å betale. Kan dere prøve å avtale at dere betaler halvparten av det en ridetime i uka ville kostet?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Det eneste man faktisk er pliktig til å være med på å betale, foruten barnebidrag, er konfirmasjon, tannregulering og briller. Hvis man har samvær, ja. Ved delt omsorg skal alle utgifter deles. Her har vi en av grunnene til at jeg ikke kjøper "det er konfliktdempende" som argument for delt omsorg. For hva er nødvendig, og hva er unødvendig luksus? En hest faller nok klart i området unødvendig luksus, og mor kan neppe kreve noen deling. Men hva med nye vintersko? Trenger man de letteste gore-tex skoene, eller holder det med noe billig fra Økonomisko? Vinterdress, skal man ha Reimatec, eller holder det med Bogerud tekstil? Trenger barnet en eller flere dresser? Fritidsaktiviteter, holder det med fotball på løkka, eller betaler man for ridetimer? Og så videre, og så videre...
Gjest TS Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Bra å se det ikke bare er vi som reagere på dette, mor mener at siden det er delt ansvar skal alle utgifter deles 50/50, og vi betaler gladelig for fritidsaktiviteter innen en viss ramme. Vi har betalt halvparten av ridekurset de 2 årene hun har ridd, samt at min kjære kjøpte hjelm mens hans ex ridebukse, ol. Det er jo ikke det at vi ikke vil betale for datteren hans, eller betale minst mulig. Men noe som gir en kostnad på 3-4000 pr mnd synes vi var vel drøyt
Gjest Veronica Mars Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Dette blir jo en gave fra moren til datteren, det er overhodet ikke noe hun trenger, og dermed behøver dere heller ikke å være med å betale for det.
Nigo-san Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Enig med Veronica Mars. Og vil i tillegg tilføye at selv om jeg ikke har oversikt over de aktuelle reglene på feltet, så vil jeg anta at dersom den ene forelderen gjør et større innkjøp den andre er ment å dekke halvparten av, så må det i det minste varsles i forkant. Delt omsorg eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 NAV regner utfra at utgiftene for et barn på 9 år er 4080 kroner. Dette skal inkludere mat, klær, utstyr, fritidsaktiviteter etc. Hvis foreldrene har omtrent lik inntekt blir det 2040 kroner i utgifter på hver. Dere kan jo henvise til dette beløpet. Og argumentere med at de totale utgiftene ikke bør overstige dette beløpet. http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Hove...n-j.htm&2.0
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Min stedatter har også egen hest, som hun og faren har spleiset på. Min samboer og hans exkone har delt samvær, men vi krever selvfølgelig ikke at hun skal være med å dele utgiftene til hesten. Det syns jeg heller ikke er rimelig at moren i dette tilfellet skal kreve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå