Gå til innhold

Forslag til hva som kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelpendehånd
Skrevet

Hei.

Ja nå sliter bestevenninna mi økonomisk. Dette er første gang siden jeg har kjent henne, og det skyldes rett og slett dårlig planlegging siden hun flyttet fra hjembyen. Detaljer om hvordan hun havnet i slik pengeknipe vil jeg gjerne ikke gå innpå. Om dere føler for å gi en preken, vær så god. Men dere skal vite at jeg har brukt dager på å kjefte på henne og forklare henne at hun må ha bedre oversikt osv.

Uansett, poenget er at nå har hun slitt med å betale 2 husleier, som tilsammen blir nesten 10 000kr. Fristen hennes er satt til torsdag eller fredag, ellers blir hun kastet ut. Jeg hadde satt inn de pengene på kontoen hennes selv om jeg hadde dem, men nå er det sånn at jeg har akkurat igjen til å betale min husleie. Hun får ikke tatt opp lån i banken. Hva kan hun eller jeg gjøre nå? Foreldrene hennes er ute av bildet, ingen venner stiller opp.

Jeg husker en gang venninna til moren min slet og da nevnte mamma at noen skulle ta opp et lån på sin konto for henne, som hun skulle få betalt tilbake gjennom denne kontoen. En konto med nok dekning. Lar dette seg gjøre? Og hvis ikke, hva gjør vi da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dikigoros
Skrevet
Hei.

Ja nå sliter bestevenninna mi økonomisk. Dette er første gang siden jeg har kjent henne, og det skyldes rett og slett dårlig planlegging siden hun flyttet fra hjembyen. Detaljer om hvordan hun havnet i slik pengeknipe vil jeg gjerne ikke gå innpå. Om dere føler for å gi en preken, vær så god. Men dere skal vite at jeg har brukt dager på å kjefte på henne og forklare henne at hun må ha bedre oversikt osv.

Uansett, poenget er at nå har hun slitt med å betale 2 husleier, som tilsammen blir nesten 10 000kr. Fristen hennes er satt til torsdag eller fredag, ellers blir hun kastet ut. Jeg hadde satt inn de pengene på kontoen hennes selv om jeg hadde dem, men nå er det sånn at jeg har akkurat igjen til å betale min husleie. Hun får ikke tatt opp lån i banken. Hva kan hun eller jeg gjøre nå? Foreldrene hennes er ute av bildet, ingen venner stiller opp.

Jeg husker en gang venninna til moren min slet og da nevnte mamma at noen skulle ta opp et lån på sin konto for henne, som hun skulle få betalt tilbake gjennom denne kontoen. En konto med nok dekning. Lar dette seg gjøre? Og hvis ikke, hva gjør vi da?

Dere kan jo begynne med å kontakte kreditor - jeg regner med at saken er oversendt namsmannen siden du sier hun kun har noen dager frist. For å eventuelt få en utsettelse må hun da også ha en løsning...Kan det være en mulighet å få foskudd hos arbeidsgiver, eventuelt be om å få utbetalt feriepengene?

Hvis hun ikke har mulighet kan det lønne seg å kontakte sosialkontoret. De vil i alle fall være rette instans om hun faktisk blir kastet ut - og da kan det være at de ser at det kan bli billigere å yte et sosialt lån enn å måtte hjelpe henne med husvære når hun er bostedsløs. Ellers har alle sosialkontor også økonomisk veiledning - hun må dog presisere at det haster - slik at hun får time.

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for et fint svar!

Ok, nå har jeg snakket litt mer med henne om hva hun har prøvd før jeg fikk vite om saken, og hun sa det at hun ikke får noen utsettelse på når hun skal betale, hun får ikke noe forskudd fra jobben og sosialkontoret har ikke vært hjelpsomme.

Dette begynner å se litt mørkt ut. Hadde jeg bodd i leilighet eller noe, så hadde jeg selvfølgelig bare latt henne bo hos meg en stund, men dette lar seg altså heller ikke gjøre.

Så da er jeg her igjen da. Hverken sosialkontor,foreldre,venner,jobb eller kreditor er noen alternativ. Hvilke andre mulighet kan hun ha da?

Skrevet

Hvem eller hva er det som ikke gir utsettelse av husleien? Er det huseier eller namsmann? Når namsmann står på døra er det slutt om ikke gårdeier sier seg villig til å la henne gjøre opp i doser eller liknende. Namsmann er stort sett veldig real, de prøver å finne en løsning som er til beste for alle parter men har hun ingen utsikter om penger er det nok kroken på døra. Namsmann kan "mekle" så det blir en nedbetalingsavtale mellom henne og huseier men dette er ikke noe huseier er pliktig til å gjøre så da spørs det jo hvor snill hun har vært og om dette er ett leit engangstilfelle.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom hun har fast inntekt så tror jeg at jeg hadde prøvd meg på et forbrukslån. Noen banker er jo rimelig slepphente, men til en ublu rente. Hun får prøve seg på en ekstrajobb kvelder og helger for å gjøre opp lånet.

Gjest Gjest
Skrevet
Dersom hun har fast inntekt så tror jeg at jeg hadde prøvd meg på et forbrukslån. Noen banker er jo rimelig slepphente, men til en ublu rente. Hun får prøve seg på en ekstrajobb kvelder og helger for å gjøre opp lånet.

Huff.. dette var et dårlig råd! Forbrukslån bare graver henne enda lenger ned i problemer. Rentene er jo skyhøye!!!- men hvis det er helt eneste utvei, så ...

Har hun noe av verdi som hun kanskje kan selge evt pantsette?

Hvis sosialkontoret var negative så må hun nesten bare prøve igjen... hvis hun forsøker å skrive problemene ned før hun får en time så vil kanskje saksbehandleren enklere forstå hva som er problemstillingen her.. ut fra det du beskriver så bør hun ha krav på bistand.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi snakker jo om å velge mellom pest og kolera her. Et forbrukslån kjøper henne tid slik at hun ikke mister boligen. Dersom hun tar noen grep i månedene framover så vil hun ha et sted å bo samt å klare å betale ned forbrukslånet.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe snakk om namsmann, for dette foregikk før jeg fikk vite noe som helst. Jeg har ikke alle detaljer, men etter hva jeg har forstått så er det huseier som ikke gir utsettelse på fristen. De hadde snakket sammen og vært enige om å vente til hun fikk en sikker jobb osv, også ble det mye kluss sånn at huseier nå hadde bestemt seg for at han ikke kunne ha henne boende lenger enn til torsdag.

Hun har fått en vikarjobb som hun har jobbet på så å si hver eneste dag (helger også) i noen uker nå, men lønningen kommer i følge henne i slutten av april og verten kan ikke vente til da. Forbrukslån er da kanskje ikke så enkelt å få.

Jeg har nå personlig sendt en e-mail til sosialkontoret som jeg håper å få svar på senest tirsdag. Men til og med det virker ganske håpløst. Om de svarer at de er villige til å hjelpe, så får hun sikkert ikke pengene før torsdag likevel?

Gjest Dikigoros
Skrevet
Jeg har ikke hørt noe snakk om namsmann, for dette foregikk før jeg fikk vite noe som helst. Jeg har ikke alle detaljer, men etter hva jeg har forstått så er det huseier som ikke gir utsettelse på fristen. De hadde snakket sammen og vært enige om å vente til hun fikk en sikker jobb osv, også ble det mye kluss sånn at huseier nå hadde bestemt seg for at han ikke kunne ha henne boende lenger enn til torsdag.

Hun har fått en vikarjobb som hun har jobbet på så å si hver eneste dag (helger også) i noen uker nå, men lønningen kommer i følge henne i slutten av april og verten kan ikke vente til da. Forbrukslån er da kanskje ikke så enkelt å få.

Jeg har nå personlig sendt en e-mail til sosialkontoret som jeg håper å få svar på senest tirsdag. Men til og med det virker ganske håpløst. Om de svarer at de er villige til å hjelpe, så får hun sikkert ikke pengene før torsdag likevel?

Hei igjen.

Huseier kan ikke kaste henne ut selv. Han kan selvsagt be henne om å flytte frivilig, men om hun skal kastes ut så må han først ha et tvangsgrunnlag. Dvs at han må ha varslet henne jf tvgl § 4-18, det er et varsel som gir henne 14 dager til å betale eller komme med insigelser. Etter dette kan han begjære namsmannen om at de foretar en utkastelse. Dette tar som regel 4-6 uker.

Hvis hun ikke har fått noen varsler kan hun kanskje ha litt tid så hun for svingt seg rundt.

Skrevet
Hei igjen.

Huseier kan ikke kaste henne ut selv. Han kan selvsagt be henne om å flytte frivilig, men om hun skal kastes ut så må han først ha et tvangsgrunnlag. Dvs at han må ha varslet henne jf tvgl § 4-18, det er et varsel som gir henne 14 dager til å betale eller komme med insigelser. Etter dette kan han begjære namsmannen om at de foretar en utkastelse. Dette tar som regel 4-6 uker.

Hvis hun ikke har fått noen varsler kan hun kanskje ha litt tid så hun for svingt seg rundt.

Det kan veldig godt hende at det er namsmannen som kaster henne ut på torsdag. Jeg vet at dette foregikk før jeg fikk vite noen ting, og mens hun fortalte meg om det var hun ganske nedfor og antakelig ydmyket, så det er mulig at hun unnelot å fortelle at det faktisk er sånn at hun fikk et varsel på 14 dager til å betale og at det nå har vært en namsmann involvert som tvinger henne ut innen torsdag. Jeg forstår at hun ikke føler at hun kan fortelle det på denne måten selvom jeg trenger jo alle detaljer for å vite akkurat hva jeg skal hjelpe med. Men nå er det uansett sånn at hun blir kastet ut på torsdag. Noe klaging og sånt kan vi gjøre etterpå om vi finner at det har blitt gjort en feil.

Det virker som om du har kunnskaper om dette, så jeg bare håper du klarer å komme på andre forslag også? Nå har jeg nevnt det for henne at hun kan pante noen eiendeler, men jeg vet ikke om hun har noe verdt nesten 10 000kr :(

Gjest Pupsilure
Skrevet

10 000 kroner er jo egentlig ikke så mye penger da, og hvis hun får lønn snart løser det seg jo, bare hun kan få 10 000 så lenge. Søk om forbrukslån! Kreditt på bankkort? Mastercard? Jeg vet at jeg har noen tusen i kreditt på bankkortet mitt, + mastercard som automatisk fulgte med.

Skrevet

Først og fremst, må du se om det er mulig for henne å fortsette å betale husleien på det nivået. Er redd for at alle råd, må gis ut i fra den faktiske situasjonen, og at kunnskap om detaljer, avgjør frister og klagemuligheter. Er det møblert hybel, i husvertens bolig, er hun mye svakere stilt enn i leilighet. Møblert gir svakere vern enn umøblert. Hybel gir andre frister enn leilighet. Om det er husvertens frist, eller utkastelse ved namsmynighet har også betydning. Oppsigelsen skal være skriftlig, og må inneholde visse formkrav. Kan den være ugyldig?

Uten informasjon, famler man i blinde, og risikerer å gi deg direkte feil råd, som kan forverre situasjonen hennes.

Men bestemmer du deg for å hjelpe, bør du være rimelig sikker på at hun kommer til å greie forpliktelsene videre, i tillegg til oppgjøret. Regn ikke med snarlig oppgjør. Gi i så fall heller en gave enn et lån. Men sosialkontoret skal kunne gi et lån, for å komme over krisa, sålenge hun jobber, om hun har tilbakebetalingsevne. Uansett bør hun sørge for å skaffe seg en akuttime der, hvis hun blir husløs, og snarest kontakte kommunens boligkontor.

Du skriver at hun først får lønn i april. Da bør hun kontakte arbeidsgiver/vikarbyrå, forklare situasjonen, og i det minste sørge for å få utbetalt det hun har jobbet inn til nå.

I de fleste slike saker vil huseier ha rettsgrunnlag til å foreta utkastelse, hvis to måneders husleie er utestående, det er ytterst skjelden om det kun gjelder for en måned. Hvis ikke kravet allerede har gått til namsmyndighetene, vil hun kunne kjøpe seg en liten galgenfrist, ved å vetale den ene utestående husleia. Men det er vel ikke allverdens tid før en ny forfaller. Hvordan greide hun å betale den tidligere, da? - Har kravet allerede gått til namsmann, og dato for utdrivelse er satt, må hun oppfylle hele kravet, og sørge for kvittering. Hun bør snarest ta kontakt med namsmannen, for å få vite hvordan dette forholder seg for henne.

I verste fall, får du forsøke å rydde noen kvadratmeter plass til viktige ting, hun er redd for å miste.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Søk om visa med kreditt hos gebyrfri.no. De omtrent kaster kredittkort etter folk. Det er rådyrt om man ikke betaler tilbake i løpet av en måned, men om det ikke er noen annen mulighet så er det vel kanskje verdt det.

Gjest Gjest
Skrevet

I følge lov om sosiale tjenester har denne damen krav på hjelp i en overgang til utbetalt lønn. Mulig de dekker litt og at hun må betale tilbake resterende, men hun har uansett krav på hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...