Gjest Bekymret Mamma Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Det er en ting jeg lurer veldig på. Sønnen min er 13 år og både pappaen hans og han er ivrige sykkelryttere, men sønnen min sykler bare i skogen, på stier og slikt. Nå vil mannen min at han skal få en racersykkel til bursdagen sin, så han kan konkurrere på veien også. Men jeg syns ikke dette er en god ide. Jeg bor i Oslo-området, og det er farlig å sykle langs veiene her. Hver gang jeg kjører bil selv, og jeg blir hindret av syklister, så blir jeg irritert. Det gjelder uansett om syklisten bryter regler eller ikke. Det er bare sånn at jeg blir hissig, og sånn føler jeg det, uansett hva syklister og andre må synes om det. Det hender jeg tuter litt også.. Problemet er at jeg ikke vil at sønnen min skal bli utsatt for sånne som meg i trafikken, og det må jo være veldig vanlig å irritere seg over dette. Mannen min kritiserer meg hele tiden, men det er menneskelig å bli irritert, og jeg kan ikke se at dette forandrer seg om ikke veiene blir bredere. Derfor vil jeg rett og slett ikke at sønnen min skal sykle på veien, men hvordan skal jeg overtale faren hans til å gi en annen gave? Av og til skulle jeg virkelig ønske jeg hadde jenter
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Av og til skulle jeg virkelig ønske jeg hadde jenter For det er ingen jenter som sykler????
Gjest milkyway Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Er det ikke bedre at han får en sykkel, enn at han sitter inne og spiller playstation og andre ufarlige slappfiskaktiviteter? :D
Gjest Gjest-M- Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Hvor mye vi enn skulle ønske å beskytte barna våre mot alle slags farer, er det en umulighet. De må gjøre sine egne erfaringer, teste sine egne grenser, for å finne sitt mestringsnivå. At sønnen din skal sykle, er jo bare positivt, som nevnt over her. Dere kan jo bare trene ham opp i grunnleggende trafikksikkerhet og sunn fornuft, slik at han kan ferdes på en mest mulig trygg måte. Som mor til to gutter, vet jeg hvor mye man kan engste seg. Min eldste kjørte moped, og nå kjører han bil. Klart jeg bekymrer meg for det, men jeg kan jo ikke hindre ham. Mitt ansvar var jo å øvelseskjøre med han, og sørge for at han i tillegg fikk god trafikkopplæring. Nå skal yngstemann begynne å øvelseskjøre, så da blir det en til å bekymre seg for.... Sånn er livet når man har barn.
ToveM Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 En kan ikke bskytte ungene for alle farer som lurer bak enhver sving...Har vært gjennom at eldtstemann har kjørt moped fra han var 16 og rett over på bil da han fylte 18. Nå står nestemann på tur til å ta mopedlappen (men heldigvis er det et år til enda til han kan kjøre) Siden faren her i huset er ivrig motorsykkelkjører nytter det ikke å nekte ungene. Selv minstejenta på 9 elsker å sitte på med faren. Selv har jeg aldri sittet bakpå en motorsykkel engang, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Men det kunne ikke falt meg inn å nekte ungene å dele den sporten med faren. Ser jo hvor fornøyd de er når de har fått være med på tur med faren.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Av og til skulle jeg virkelig ønske jeg hadde jenter Ja, 13 år gamle jenter trenger man jo overhodet ikke å bekymre seg for.
Sidsel Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Jeg sykler mye i Oslo og synes billistene er stort sett veldig hensysfulle og oppmerksomme. Det finnes vel sikkert billister som deg og, men jeg har heldigvis til gode å møte på noen av dem! Jeg mener at så lenge man følger trafikkreglene, har lys på sykkelen, og generelt er oppmerksom, så er det ingen fare å sykle i Oslo. Det finnes dessuten et stort nett av gang- og sykkelveier i Oslo som man kan kjøre på om man ikke vil kjøre i trafikken.
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Ja, 13 år gamle jenter trenger man jo overhodet ikke å bekymre seg for. fine ! Jeg er selv mor til to gutter .. og yngstemann på 16 har alltid vært en villmann på sykkel, rollerblades, ol .. Mang en gang har jeg hatt hjertet i halsen, men storebroren fikk meg til å innse at lillebroren har full kontroll. Han har en kroppsbeherskelse som overgår det meste .. Og sånn er det med barn som får lov til å utfolde seg fra de er små .. de lærer hvor grensen går selv.. Min driver med freeride .. og jeg har nå lært meg å se det positive i at jeg har en aktiv gutt ... Heller det enn å bekymre meg for en som bare hadde sittet inne og spilt PC ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå