Gjest Kick Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 Dere her inne som er relativt slanke eller tynne, passer på å spise sunt til vanlig og trener regelmessig: Er melkeprodukter en del av deres daglige kosthold? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvis dere spiser/drikker melkeprodukter, hvilke bruker dere? Og når på dagen inntar dere melkeprodukter? Morgen, middag, kveld? På forhånd takk for svar. Jeg prøver å gjeninnføre noen magre melkeprodukter i kostholdet mitt, for å se om det kan hjelpe på vekta. Har 8 kg som skal bort. (Havregryn med vann er liksom ikke helt det samme som havregryn med melk, så det har blitt mye knekkebrød med mager ost istedet. Og det betyr mer mettet fett = ikke bra.)
Amalie_85 Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 Jeg er passe slank jeg da! Trener ikke noe særlig, men melkeprodukter må jeg ha. Hatt stabil vekt i noen år nå! Da er det 1-2 små glass melk om morran, kanskje jeg spiser ost på brødskiva o.s.v. Så kan det jo hende at jeg trenger melk til middag noen ganger, f.eks. når jeg lager pannekaker. Så kanskje det går 1 glass melk til kvelds hvis jeg spiser brødskive/knekkebrød da! Men det er litt opp og ned. Men fast er vel 1-2 glass hver dag vil jeg si! Det er lettmelk forresten som brukes her.
Gjest Eurydike Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 (Havregryn med vann er liksom ikke helt det samme som havregryn med melk, så det har blitt mye knekkebrød med mager ost istedet. Og det betyr mer mettet fett = ikke bra.) Fikk lyst til å gi deg noen alternativer i forhold til det som står i parantesen: Har du prøvd å koke havregrøt med vann og eplebiter + litt tørket frukt (feks 2-3 aprikoser eller svisker, 1-2 ss rosiner)? Det er definitivt bedre enn havregryn med vann. Og et annet pålegg til knekkebrød kan feks være litt avokado og tomatskiver = null mettet fett. Eller om du vil ha et melkeprodukt: cottage cheese med epleskiver eller tomatskiver og vårløk.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 Jeg tåler ikke søte melkeprodukter pga. magen, men forsøker å få i meg litt yoghurt, kesam, ost osv. Jeg bruker Biola på müsli, lager havregrøt med vann, og har akkurat nå forsøkt å lage pannekakerøre med laktoseredusert melk, for å se hvordan jeg reagerer. Generelt er jeg tilhenger av magre melkeprodukter, både pga. proteininnholdet (ikke pr. 100 gram, men man inntar gjerne endel, så antallet gram blir høyt), fordi kalsium er bra, og fordi melkeprodukter metter generelt veldig bra.
Gjest Tigress Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Eg trur Morgan le Fay og eg har eit liknande inntak av mjølkeprodukt. Her i garden et vi mykje youghurt (eg meiner mykje), ein del kesam, rømme, masse brunost og meir hytteost enn eg trudde var mogleg. Både eg og Tiger er aktive nesten kvar dag, og er stabile i vekt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Vi spiser mye ost (stort sett jarlsberg, parmesan, feta, chevre og diverse hvitmuggost), litt matyoghurt, lettrømme og (vanlig) creme fraiche. Vanlig melk bruker vi sjelden, unntatt av og til i suppe. Matfløte bruker vi også. Og meierismør/Rørossmør (usaltet smør har de ikke i matbutikken vår); mest til baking, noe til saus og litt til steking (bruker ofte olje i stedet eller sammen med smøret). Jeg bruker ikke kald søt melk lengre, fordi magen og huden har det bedre uten, men andre melkeprodukter går bra. Jeg har egentlig ikke noe ekstremt bevisst forhold til bruken av melkeprodukter, men det er vel en grei kalsiumsskilde og smaker godt (og hever smaken på annen mat, og kan gjøre vegetariske retter mer mettende) - men noen av produktene vi bruker inneholder jo ganske mye mettet fett. Jeg bruker ikke melkeprodukter om morgenen, havregryn inntaes med rismelk eller kokt på vann Om vekt var viktig for meg ville jeg vel kuttet ned på bruken av creme fraiche, fløte og rømme - kesam er vel et greit alternativ, pluss bakt mindre med smør og droppet smørbaserte sauser om vi lagde det hele uka. Noen av ostene ville jeg kanskje vurdert også, om jeg spiste mye av dem (men ser ikke helt faren ved å hive 50 gram fetaost over en haug ovnsstekte sunne grønnsaker).
Gjest Bolledeig Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Jeg tåler ikke vanlige melkeprodukter, men laktoseredusert melk går greit, det gjør også ost og noen syrnede melkeprodukter. Prøver å få i meg et glass eller to i løpet av dagen, men tar kalsiumtilskudd "for sikkerhets skyld" Et moderat inntak av melkeprodukter har jo i en del forskning vist seg å faktisk ha en positiv effekt på vektnedgang, uten at jeg husker akkurat i detalj hva det gikk ut på. Så lenge man ligger i en grei kaloribalanse, så er ikke melkeprodukter det verste kaloriene kan komme fra, hvis man tåler det, etter min oppfatning, men de kan godt være magre. Spesielt skummet melk og mager kesam var sikre vinnere her i heimen før jeg sluttet å tåle det
Gjest Morgan le Fay Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 (endret) Spesielt skummet melk og mager kesam var sikre vinnere her i heimen før jeg sluttet å tåle det En stor sorg her i huset, er at jeg absolutt ikke tåler cottage cheese, som jeg synes er veldig godt, og som i tillegg er proteinrikt og mettende. Kesam, derimot, går bra. Jeg bor i hus sammen med en "kalv", som på liv og død MÅ drikke skummet melk til hvert måltid, men han spiser til gjengjeld ikke yoghurt eller drikker syrnet melk. Ingen av oss har noen vektissues, men jeg forsøker å være kostholdsbevisst. Endret 22. mars 2008 av Morgan le Fay
Gjest Bolledeig Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Hehe, okei, ja hos meg er det omvendt. Ettersom det er melkesukkeret, og ikke proteinet som gir problemer går faktisk cottage cheese helt greit... heldigvis
Gjest Chili Pepper Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Jeg spiser litt yoghurt, kesam og ost. Igrunnen mest fordi jeg ikke liker noe annet, og blir litt kvalm og oppblåst av fløte, melk etc.
Gjest Peachbud Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 Jeg spiser yougurt som en del av lunchen i blant (spiser det ikke alltid pga. sukkerinnholdet). Før jeg oppdaget at jeg var laktoseintolerant, spiste jeg cornflakes med skummet melk eller ekstra lett melk til frokost. Nå spiser jeg havregrøt med eple- eller blåbærsmak. Laker den noen ganger på vann, og noen ganger på laktoseredusert melk. Spise ridderost, fløtemysost, smørost og hvitost. I blant spiser jeg kesam. Har også risgrøt til middag av og til. Drikker ikke melk, men det er fordi jeg ikke liker det.
Cienna Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Jeg er 1,73 og 58 kilo...drikker en del melk...spes nå på vinteren. Men i kakao variant...noen dager drikker jeg det ikke i det hele tatt, andre dager ryker det 2 liter. Men jeg drikker bare ekstra lett da...om det har noe å si...Tror ikke du skal stresse så lenge det er snakk om noen glass per dag
Gjest fragment Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Jeg er veldig glad i melk, og det har vært en del av kostholdet mitt hele livet. Drikker det ofte til måltider, i tillegg til å f.eks ha det i havregrøten. Men i det siste har jeg fundert litt over om jeg egentlig tåler det så godt. Jeg har åpenbart en litt ømfintlig mage, og blir ofte litt oppblåst - uten at jeg egentlig vet om dette skyldes melken. Men jeg har jo lest om mange som opplever det samme. Har virkelig ikke lyst å kutte ut melk, men det er kanskje verdt et forsøk for å se om det kan hjelpe.
Varsia Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 Jeg er veldig glad i melk, og det har vært en del av kostholdet mitt hele livet. Drikker det ofte til måltider, i tillegg til å f.eks ha det i havregrøten. Men i det siste har jeg fundert litt over om jeg egentlig tåler det så godt. Jeg har åpenbart en litt ømfintlig mage, og blir ofte litt oppblåst - uten at jeg egentlig vet om dette skyldes melken. Men jeg har jo lest om mange som opplever det samme. Har virkelig ikke lyst å kutte ut melk, men det er kanskje verdt et forsøk for å se om det kan hjelpe. Husk at det finnes mange gode alternativer til vanlig melk, du kan f.eks bruke laktoseredusert melk (om du tåler det) i grøten, evt. rismelk og havremelk. Det eneste man ikke finner er en fullgod erstatter for er melk som drikke, - jeg syns hvertfall ikke rismelk eller laktosered. melk er noe godt helt alene. Du må bare prøve, like greit å finne ut av det først som sist! Og jeg skal innrømme at jeg synder en sjelden gang selv, tar meg et glass med iskald melk når lysta tar overhånd, selv om magen protesterer litt...
Gjest fragment Skrevet 25. mars 2008 #15 Skrevet 25. mars 2008 Takk for tips. Med fare for å avspore litt: Jeg merker at magen reagerer spesielt ved inntak av loff og ellers mye brødmat/annen mat jeg normalt ikke er vant til. Dette opplever jeg særlig på ferier og lignende, hvor maten er annerledes. På en normal dag hjemme hvor jeg f.eks spiser knekkebrød og drikker melk til frokost merker jeg ikke noe ubehag senere. Men allikevel går jeg rundt og føler at jeg er mer oppblåst enn andre. Forskjellen mellom flat morgen-mage (før frokost) og magen min senere på dagen synes jeg rett og slett er litt for stor. Om dette skyldes melk vet jeg ikke, men noe må det jo være.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 Takk for tips. Med fare for å avspore litt: Jeg merker at magen reagerer spesielt ved inntak av loff og ellers mye brødmat/annen mat jeg normalt ikke er vant til. Dette opplever jeg særlig på ferier og lignende, hvor maten er annerledes. På en normal dag hjemme hvor jeg f.eks spiser knekkebrød og drikker melk til frokost merker jeg ikke noe ubehag senere. Men allikevel går jeg rundt og føler at jeg er mer oppblåst enn andre. Forskjellen mellom flat morgen-mage (før frokost) og magen min senere på dagen synes jeg rett og slett er litt for stor. Om dette skyldes melk vet jeg ikke, men noe må det jo være. Det kan ikke være hvete eller gluten du reagerer på? Tror rett og slett du burde prøve å kutte ut forskjellige matvarer en periode (men kun en ting av gangen) og prøve å se om du klarer å finne ut hva du reagerer på?
Gjest fragment Skrevet 25. mars 2008 #17 Skrevet 25. mars 2008 Det kan ikke være hvete eller gluten du reagerer på? Tror rett og slett du burde prøve å kutte ut forskjellige matvarer en periode (men kun en ting av gangen) og prøve å se om du klarer å finne ut hva du reagerer på? Det kan tenkes, men jeg føler egentlig ikke at plagene mine er så alvorlige (uten at jeg egentlig vet hvordan glutenallergi utarter seg). Til daglig så er det egentlig kun denne oppblåstheten som irriterer meg, i tillegg til litt rumlig og bråking en gang i blant. Jeg har sjelden vondt i magen eller andre skikkelige plager som følge av inntak av enkelte matvarer. Uansett så har du nok rett i at det kan være smart å se nærmere på om det er enkelte ting jeg ikke tåler.
Gjest Kick Skrevet 16. april 2008 #18 Skrevet 16. april 2008 Jeg kutter ut melkeproduktene igjen. Har spist litt magre melkeprodukter hver dag siden jeg startet denne tråden, og har gått litt opp i vekt (uten å forandre resten av kostholdet noe særlig), fått mer ujevn ansiktshud + kviser (har aldri til vanlig) og forstyrret fordøyelse. Jeg tror jeg må innse at min kropp trives bedre uten melkeproduktene.
Supraspinatus Skrevet 16. april 2008 #19 Skrevet 16. april 2008 Jeg drikker mye melk. I perioder opp mot 1l per dag, andre ganger mindre. Men i alle fall et par liter i uken. Jeg er slank. Jeg leste en artikkel om sammenhengende statistikk for en stund tilbake, har ikke linken nå desverre. I hvert fall viste den at dem som drikker lettmelk(el. tilsv.) regelmessig lever lengre og er mindre utsatt for fedme. Dette trenger jo ikke ha noe med melken å gjøre, men at de som velger lette produkter ofte tenker sunnere enn dem som lar være. FIY lissom.
Gjest Golden Girl Skrevet 16. april 2008 #20 Skrevet 16. april 2008 Alternativer er soya-melk og andre soya-produkter, f.eks. soya-ost. Smaker veldig godt, faktisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå