Gå til innhold

Gjøre kott om til kontor, med vindu inn i stua

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi driver å lurer på om vi skal innrede kottet i leiligheten til kontor. Vi hadde trengt et kontor, og kan klare oss uten kott.

Har sett en boligannonse der noen har laget vindu mellom kottet og stua, så det blir litt lys der inne. Og det så kult ut. Rommet er 3 m2. Tenkte vi kan ha skrivebord på kortveggen motsatt av døra, og på langveggen som er inn mot stua. Og over skrivebordet på veggen inn mot stua skulle vi gjerne laget et vindu. Spørsmålet er bare hvordan få det til å se bra ut fra stua?

Vi vil også male kortveggen med tavlemaling, så vi kan notere ting på veggen, og som en kul effekt. Legge lyst gulv, og lyse vegger.

Egentlig kunne jeg tenkt meg å fjerne døra, men samboeren vil ha muligheten til å lokke seg inne der, og få være i fred.

Høres det helt teit ut, eller kan det bli bra? Er det bare å sette inn et vanlig vindu?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha hatt vindu med vanlig vindusglass unntatt hvis det er en leilighet i et gammelt hus hvor det kan passe å sette inn f.eks. et gammelt vindu med sprosser.

Er det en mer moderne leilighet, ville jeg nok ha valgt et avlangt felt med frostet glass plassert enten horisontalt høyt eller lavt på veggen evt. vertikalt mot ett av hjørnene på kontoret. Hvis veggen er tykkere enn en vanlig lettvegg, kan dere lage det som en nisje mot stuen med glasshyller på tvers og bruke det som et "display" for f.eks. kunstglass. Monterer dere da en spot øverst, slår dere to fluer i en smekk når det er mørkt.

Plasser i hvert fall ikke et vindu med klart glass slik at man kan se rett inn fra stuen. Da forsvinner både privatlivets fred og muligheten til å ha rotete kontorpult selv om man får gjester! ;)

Hvis døren døren skaper et plassproblem, så kan den erstattes med et forheng av noe slag. Det isolerer naturligvis ikke for lyd, men det skjuler og gir en "innelukket" følelse likevel. En helt annen ting at man trenger lufting i et så lite rom hvor man kanskje skal ha en eller to PC'er i tillegg til et menneske.

Egentlig vanskelig å si så mye om når man ikke vet hvordan det ser ut, men jeg synes i hvert fall i utgangspunktet det høres ut som en god idè!

Gjest Pupsilure
Skrevet

Takk for gode råd :) Vi tenkte å ha en persienne som kan trekkes ned. Men allikevel kan det se litt rart ut kanskje...

Her er linken til den leiligheten som ga meg inspirasjon http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

Vår leilighet har døra fra kortsiden og ikke langsiden som her. Men ellers er den omtrent samme størrelse. Men det passer nok bedre med vindu på kortsiden som her.

Godt poeng med utluftning og pc...... Må snakke med samboeren om det.

Skrevet
Takk for gode råd :) Vi tenkte å ha en persienne som kan trekkes ned. Men allikevel kan det se litt rart ut kanskje...

Jeg så på linken og personlig synes jeg det ser litt merkelig ut, men akkurat det er jo en smakssak. Med persienne faller jo likevel litt av poenget med vindu bort, siden det slipper lite lys gjennom.

Ideen er imidlertid god og jeg har delvis brukt den selv siden vi har en glassdør inn til badet, som har vindu, for å få dagslys inn i gangen. At døren er i frostet glass, trenger jeg vel ikke si? ;)

En annen idè kunne kanskje være å bytte ut døren inn til kottet med en utenpåliggende skyvedør i frostet glass? Da blir det litt lufting rundt samtidig som det kommer lys inn og døren kan stå halvåpen uten å stjele plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...