Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tar ut seperasjon snart og er stort sett enige om alt. Men noe jer er litt usikker på. Vi skal ha 50/50 deling på omsorg av barnet. Er det mest praktisk fra mandag til mandag eller onsdag til onsdag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva med fredag til fredag? Har hørt om flere foreldre som synes det er godt å starte samværet i forbindelse med en helg.

Skrevet

Først vil jeg gratulere dere med en omsorgsløsning som vil være en sterk pådriver mht samarbeid i fremtiden. Dere har alle muligheter til å lykkes med samarbeidet når begge foreldrene beholder muligheten til å vise omsorg for barnet. Barna er noe de fleste foreldre er veldig opptatt av og det blir lettere å svelge andre kameler bare de får beholde en nær kontakt med barnet. Dessuten gir løsningen en mengde andre foredeler.

Du sier ingenting om hvor gammelt barnet er. Om barnet er under 3 år bør det ikke være borte fra den andre forelderen så lenge som en uke om gangen. Hvis det er eldre kan en uke fungere fint.

Hvilken ukedag dere velger å benytte som "byttedag" vil være avhengig av mange ting. Ikke minst arbeidssituasjonen deres. Men det synes som om dere allerede har et så godt samarbeid at dere kan forhandle dere frem til en god løsning.

Uten at jeg vet noe om deres situasjon vil jeg vært positiv til innlegget ovenfor som antyder hver fredag.

Og før jeg avslutter vil jeg nok en gang gratulere barnet og dere voksne med en løsning jeg tror alle vil nyte godt av i tiden som kommer.

Skrevet (endret)

Stesønn er mandag til mandag, m jeg tror faktisk alle ville vært tjent med en annen byttedag. Fredag hadde nok vært bedre, ja. En unge trenge jo litt tid til å innta hjemmet, i alle fall den som kommer hit. Og helgen er bedre egnet tl det enn mandag kveld.... I alle fall syntes en noget oppgitt stemor det.

Endret av Vingedama
Skrevet

De jeg kjenner som har 50/50 omsorg bytter torsdag eller fredag, fordi de da får en rolig overgang med barna.

Selv har jeg dårlige erfaringer med å få ungene hjem på søndag ettermiddag fra faren. Det tar alltid tid før de faller til ro her hjemme igjen, og det blir hektisk for oss alle. Og de har da bare vært borte i 2 døgn.

Skrevet

Da vi hadde det slik hadde vi fredag til fredag, og det fungerte veldig bra! Godt å starte samværet med helg.

Dermed henta den påtroppende på skolen på fredag, og ungen fikk med seg skolesaker og neste ukes ukeplan direkte fra skolen. Nå hadde stesønnen min klær begge plasser da, slik at det ikke var nødvendig å pakke noe særlig. Og vi bodde så nær hverandre at han bare kunne løpe bortom og hente, om det var noe som lå igjen hos den andre.

Jeg tror mandag til mandag er bedre enn fra onsdag til onsdag. Det er noe med at man følger ungen en hel skoleuke, med lekser og ukeplaner og beskjeder. Men min erfaring er altså at fredag til fredag er best.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi har byttedag søndag og er fornøyd med det. Skjer det noe, snakker vi sammen og evt bytter byttedag. Har aldri vært noe problem grunnet godt samarbeid. Mitt råd er å ikke binde dere opp i en fast avtale for alltid. Ha et utgangspunkt og vær raus med hverandre og barna. Lykke til.

Skrevet

Vi bytter på fredagen, og syns dette fungerer veldig bra. Fredag ettermiddag er som regel en rolig tid, med få aktiviteter. Vi har kvelden forran oss, uten å tenke på at vi skal opp på skole og jobb dagen etterpå.

I begynnelsen syntes jeg det var veldig vanskelig å være uten barna ei hel uke, og da var det veldig greit at helga kom først. Da var jeg ofte litt sliten etter en uke alene med dem, og syntes det kunne være godt å ha ei helg for seg selv. Hadde vi hatt helga i andre enden, da jeg lengtet veldig til barna, ville det blitt enda vanskeligere...

Så alle involverte hos oss er veldig fornøyde med å bytte på fredagen..

Lykke til

Skrevet

Vi har byttedag mandager, det er ikke optimalt synes jeg. Onsdag hadde nok vært greit. Hvis barnet er skolebarn, får begge foreldre med seg det som skjer på skolen, mht til ukeplaner osv.

Skrevet

Vi har onsdag til onsdag og det fungerer strålende!

Da kommer man midt inne i hverdagen liksom, og begge foreldre har oversikt over alle uker. På denne måten kommer helgen midt inne i samværet og blir ikke start eller slutt. Ser for meg at helg som start/slutt på samvær fort kan bli litt mer heseblesende. Mulig jeg tar feil.

Skrevet

Vi har byttedag på søndag, dette har fungert greit i 10 år nå.

Skrevet

Vi bytter mandag ettermiddag etter at barna har spist middag, rundt kl 18 og det går veldig fint. Barna er nå 6 og 7. Det blir en halvtime senere leggetid på mandagen men ellers er det greit. Nå skal det sies at far og jeg kjører stort sett etter de samme rammene så de er ikke giret når de kommer men det er likevel litt som skal fortelles og ting skal pakkes ut av sekker etc.

Er veldig fornøyd med å ha mandagen for da følger man også ukene, enten har man barna partallsuker eller oddetallsuker. Veldig oversiktlig om man skal planlegge ting frem i tid. Krever minimalt med tankevirksomhet :fnise:

Skrevet

Vi bytter mandag. Da henter jeg i barnehagen, dette fungerer greit syns jeg, men må si at jeg ikke har tenkt noe videre på noen annen dag... Syns fredag høres fornuftig ut med tanke på at man får helgen sammen først. Hm, kanskje jeg skal ta det opp som et forslag selv :)

Skrevet

Vi har bytte på fredager. Den foreldre som har hatt barna, leverer dei etter jobb/ barnehage. Vi slutter omtrent likt, så vi får tid til å handle litt + begynne på middag før ungene kommer. Så har vi heile helga på å ta igjen det tapte. :)

Skrevet

Vi har byttedag mandag. Vi leverer/henter i barnehagen den dagen, og det virker fin for oss. :)

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Vi tar ut seperasjon snart og er stort sett enige om alt. Men noe jer er litt usikker på. Vi skal ha 50/50 deling på omsorg av barnet. Er det mest praktisk fra mandag til mandag eller onsdag til onsdag?

Det kommer ann på dere det da! Begge deler er gunstige nok, men hva som er mest gunstig for barna, deg og mannen din vet bare du og dine!

Skrevet

Hei, du!

Vi har ingen 50/50-deling og derfor ingen erfaring med det. Men jeg vil så gjerne allikevel ønske deg lykke til. Med alle utfordringene du står ovenfor. Og når de tunge dagene kommer, - da kan jeg si deg. Dere greier det! Alle sammen! Lykke til!

Smula

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...