Gjest Bekymret mamma Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 I morgen skal vi på påskeferie, vi er invitert på hytta til en kollega av min mann sammen med hans familie. Dette er en hytte litt avsidesliggende uten innlagt vann og strøm. Sønnen vår som fyldte 5 år for 2 måneder siden tisser fortsatt på seg en del og har en gang i blandt også uhell med bæsj i buksa. Han er ikke tørr natten, men da bruker vi et par tisselaken som vi vasker og bytter på. Nå vi min mann at vi skal ha med bleier til gutten vår som han skal bruke om om dagen når vi er ute på skitur, samt om natten på hytteturen. Vi får jo ikke vasket klær og sengetøy på noen dager. Jeg vet ikke om jeg føler meg helt komfortabel med tanken om å sette på han bleier igjen, men jeg kan forstå bekymringen og argumentene til min mann. Hva ville dere ha gjort i en liknende situasjon?
Kosemose Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Åh, vet ikke helt jeg. Hvis han ikke bruker bleie til vanlig blir det kanskje et sjokk for ham å måtte gå med det på hytta? Samtidig er det jo ikke så mange andre løsninger hvis han både tisser og bæsjer på seg? Og hvis han tisser på seg hver eneste natt, skjønner jeg ikke hvorfor han ikke bruker bleie hver natt til vanlig? Men tilbake til hytta til kollega uten strøm og vann; Jeg hadde ikke dratt uten å sette på barnet bleie hvis jeg visste at han kom til å tisse (og kanskje bæsje) på seg og i senga. Jeg tror jeg hadde snakket med barnet mitt og forberedt det på at det var nødt til å bruke bleie på hytta. Ikke la det komme som en overraskelse på barnet når dere er der!
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #3 Skrevet 21. mars 2008 Hvor mange dager og netter skal dere være? Ta med tisselaken og stikklaken, sånn at det er lett å skifte. Om dagene ville jeg holdt meg nær utedoen, og ikke gitt for mye å drikke før skituren=) Ikke fokuser på problemet, og ikke la gutten høre at dere voksne snakker om det. Hvis mannen din insisterer på bleie så hadde jeg blitt hjemme med gutten=)
Kosemose Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 Hvor mange dager og netter skal dere være? Ta med tisselaken og stikklaken, sånn at det er lett å skifte. Om dagene ville jeg holdt meg nær utedoen, og ikke gitt for mye å drikke før skituren=) Ikke fokuser på problemet, og ikke la gutten høre at dere voksne snakker om det. Hvis mannen din insisterer på bleie så hadde jeg blitt hjemme med gutten=) Men hvordan kan man unngå fokus på problemet hvis man later som det ikke eksisterer og ender opp med en gutt som har bæsjet seg ut og med en uttsisset seng hver eneste natt, på en hytte uten innlagt vann? Hvordan vil det føles for gutten da? Er det ikke da bedre at man snakker med gutten om problemet før man drar? Kanskje han og syns det er en lettelse å få bruke bleie som er lett å ordne opp i smug kontra at han skal bæsje i buksa på skitur?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Men hvordan kan man unngå fokus på problemet hvis man later som det ikke eksisterer og ender opp med en gutt som har bæsjet seg ut og med en uttsisset seng hver eneste natt, på en hytte uten innlagt vann? Hvordan vil det føles for gutten da? Er det ikke da bedre at man snakker med gutten om problemet før man drar? Kanskje han og syns det er en lettelse å få bruke bleie som er lett å ordne opp i smug kontra at han skal bæsje i buksa på skitur? Regner med at dette problemet blir fokusert på til hverdags, så hvorfor legge en demper på hytteturen for guttungen?
Donpedro Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Tror man får kjøpt bleier som likner på truse (med mindre opsugingsevne, så er mye tynnere) , men det er kanskje for sent nå?
Kalorina Skrevet 21. mars 2008 #7 Skrevet 21. mars 2008 Jeg hadde nok ikke takke ja til en slik invitasjon i utgangspunktet, dersom jeg var i en sånn situasjon. Litt seint å si kanskje, men likevel. Lov å tenke seg om.
Gjest Bekymret mamma Skrevet 22. mars 2008 #8 Skrevet 22. mars 2008 Vi kan jo ikke slutte å reise bort på grunn av dette problemet, da hadde vi jo aldri kommet oss på ferie. Litt spesielt nå siden det er på en hytte uten innlagt vann og strøm da men. Vi har nå besluttet å ha han i bleier denne helgen, kanskje det ikke er så ille som jeg tror. At det som noen her påpeker kanskje er en befrielse for han egentlig når han sliter med dette problemet. Så fort vi har spist frokost reiser vi, kjører innom butikken og kjøper en pose med bleier, også snakker vi med han om det på veien til hytta. Kanskje setter vi på han bleien på stellerommet når vi stopper for å spise slik at han ikke tisser seg ut i bilen når han sovner. De vi skal væremed på tur har ikke barn så det er kun storesøster som eventuelt vil få vite om og se han med bleie på seg så det er ikke noen fare for mobbing. Går det fint kan han jo sove med nattbleie også i fremtiden til han blir tørr. Hadde vært deilig å sluppet vaskingen. Takk for alle råd, og ha en god påske!
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Jeg hadde nok ikke takke ja til en slik invitasjon i utgangspunktet, dersom jeg var i en sånn situasjon. Litt seint å si kanskje, men likevel. Lov å tenke seg om. Hæ?! Mener du at det er bare "problemfrie" folk som har lov til å finne på noe? "Lov å tenke seg om." Synes du er frekk, jeg! TS: God tur! Går nok fint!
Kosemose Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Hæ?! Mener du at det er bare "problemfrie" folk som har lov til å finne på noe? "Lov å tenke seg om." Synes du er frekk, jeg! TS: God tur! Går nok fint! Det er vel ingen som har sagt at bare problemfrie familier har lov til å finne på noe?! For å være ærlig - jeg tror ikke jeg hadde dratt på påskeferie hvis premissene var at det var noen andres hytte (kollega til mannen, dvs ikke nære venner eller familie), ikke innlagt vann og strøm og jeg hadde et barn som tisset ut senga og som ofte hadde uhell med både bæsj og tiss på dagtid. Dere som mener at de skal ta med tisselaken; hvor gjør man av disse etter at de er tisset ut da? På en hytte uten strøm og vann? Og er det mer ydmykende for en femåring å ha på bleie enn at hele hytta skal stinke av sengetøy og klær som man ikke får vasket? Bleier er vel den mest renslige og effektive måten å møte et slikt problem på. Problemet blir jo ikke akkurat borte av at man nekter å forholde seg til fakta men kjører på med tisselaken og klesskift, holder seg ved utedoen og gir barnet minimalt med drikke? 1
Gjest imli Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Ville nok hatt på ham bleier, ja. Selvfølgelig forberedt ham først, på at "nå skal vi på et sted der det ikke er så lett å få vaska hverken senga eller deg, så da er det best å ha på bleier". Vil tro det er mer ydmykende for gutten at det ligger en haug sengetøy og bukser med hans etterlatenskaper i, som dere ikke får vaska, enn å måtte ta på seg bleie. Man kan jo ikke late som om problemet ikke finnes heller? :klø:
Teriyaki Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Ville hatt på han bleier ja. Jeg har hørt at om en viss nerve kommer i klem i ryggen, så kan det skape hemninger i lukkemuskelen..bare en tanke..Kiropraktor kan gjøre underverker.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 Bleie på en 5 åring blandt ukjente mennesker? Helt horribelt spør du meg...
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Nå er vel turen over.... hvordan gikk det? Mvh 1. gjest
Kosemose Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Bleie på en 5 åring blandt ukjente mennesker? Helt horribelt spør du meg... Han trenger vel ikke sprade rundt i bare bleia? Og er det noe bedre om han stadig skal tisse og bæsje seg ut blant ukjente mennesker på en hytte uten strøm og vann? Det høres ærlig talt mer belastende ut, spør du meg.
Noli Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Bleie på en 5 åring blandt ukjente mennesker? Helt horribelt spør du meg... Hvorfor er det så horribelt? Bleier er et hjelpemiddel for mennesker med urin/avføringslekkasjer, uavhengig av om de er 3 mndr, 5 år eller 100 år. Jeg kan bare ikke skjønne at det skal være noe verre enn å sette mennesker som ikke kan gå i rullestol. Det er ufattelig teit at bleier er en sånn flau greie. 1
Honey Bee Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Hvorfor er det så horribelt? Bleier er et hjelpemiddel for mennesker med urin/avføringslekkasjer, uavhengig av om de er 3 mndr, 5 år eller 100 år. Jeg kan bare ikke skjønne at det skal være noe verre enn å sette mennesker som ikke kan gå i rullestol. Det er ufattelig teit at bleier er en sånn flau greie. Helt enig!!!! Ellers var det kiropraktor tipset bra,greit å utelukke eventuelle fysiske grunner Lillebroren min brukte bleier til han var 5,datteren min på snart 4 har fortsatt "ulykker",barn er forskjellige
Gjest Bekymret mamma Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Ser det er delte meninger om bruk av bleier eller ikke, ganske så likt som det har vært i vår familie. Her har det vært jeg som har holdt igjen, liksom syntes synd på gutten og ville skåne han for ydmykelsen ved å måtte bruke bleie...... Men det har faktisk gått over all forventing i påsken. Det ble som selvfølgelig stor missnøye når vi i bilen fortalte at vi hadde kjøpt bleier til han, og han ville ikke være med på stellerommet når vi hadde stoppet for å spise på veien til hytta så det ble litt gråt når bleien kom på. Måtte bære han ut i bilen igjen for han var livredd for at alle i restauranten skulle se bleierompa hans som han sa. Etterpå sovnet han ganske så kjapt og når vi kom frem var bleia våt, så som forventet tisset han seg ut mens han sov. Han hadde på seg bleie når han var ute, og den var alltid våt etterpå. Om det skyltes uhell eller at han ikke gadd å si i fra at han måtte tisse skal være usakt. Inne fikk han som regel prøve seg uten, men han nektet konsekvent å bæsje på utedoen, så da fikk han på bleie. Om morningen sa han faktisk selv at det var deilig å slippe å våkne i en våt seng. Det ble etterhvert lite protester fra hans side, og for oss var det faktisk en lettelse å slippe å frykte at han skulle gjøre på seg. Vi slappet av på en måte vi også, og i natt sov han med bleie her hjemme også. Tror vi kommer til å la han fortsette med det en stund.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Så bra at dere ALLE fikk en fin tur=) Håper problemet deres snart går over! Mvh 1. gjest
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #20 Skrevet 26. mars 2008 Han hadde på seg bleie når han var ute, og den var alltid våt etterpå. Om det skyltes uhell eller at han ikke gadd å si i fra at han måtte tisse skal være usakt. Ikke trart ungen tisser i bleia uten å bry seg når han allikvel blir behandlet som en baby vel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå