punkyB Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Skal prøve å gå ned en del i vekt - erstatte fett med muskler. Trener i tillegg 3-4 ganger i uka sånn i snitt. Det jeg prøver er å spise riktig sammensatt av karb, proteiner og fett - lav GI. Tenker ikke så mye mengde - men tar gjerne i mot synspunkter/kommentarer på den. Salaten har stort sett vært rapidasalat, vår/feldsalat. All mat stekes i olje. Pr. nå er jeg 178 cm høy og veier 88 kg. Av dette er ca. 34 kg fett og 31 kg muskler. Dag1: Frokost: 4 knekkebrød, makrell i tomat, leverpostei, 2 x ost Lunsj: Salat + laks, olje som dressing Mellom: eple+valnøtter Mellom: nutrilettbar Middag: kyllingvinger + salat m/fetaost, olje som dressing Kvelds: ananas/melon+valnøter Dag2: Frokost: 4 knekkebrød, 2xmakrell i tomat, 2xskinke m/paprika Lunsj: Grovt rundtstykke m/syltetøy og brunost (dårlig utvalg i kantina........) Mellom: Nutrliettbar, eple, valnøtter Middag: Nakkekotelett, byggotto, salat Kvelds: Rester av middag Dag 3: Frokost:Frokostblanding m/blåbær, valnøtter, halv banan , kulturmelk Lunsj: Omelett - 3 egg, sopp, purre, litt parmesan , salat Mellom: Eple , valnøtter Middag: Lammestek (ca. 150-200g) , linser, salat , tzaziki, fetaost Kvelds: Rester av middag
angeleyes Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Jeg synes dette så greit ut jeg, men har ikke regna kalorier. Det er viktig hvis du ønsker å gå ned i vekt. Også synes jeg kanskje det var litt lite melkeprodukter. Kunne jo kanskje byttet ut noe med en yoghurt for eksempel? Dette er bare et forslag. Hvis du klarer å følge denne planen og trene i tillegg er du flink. Lykke til ps: pass på mengden nøtter. Der er mye kalorier, men også sunt med bra fett.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #3 Skrevet 21. mars 2008 Jeg synes det ser bra ut, men f eks lammekjøtt (i hvert fall noen deler av lammet, ikke alle) og butikkmarinerte/grillede kyllingvinger er ikke av det magreste. Fårefett er i tillegg ikke sunt. Nå regner jeg med du ikke spiser lammekjøtt hver uke, påsken er jo litt spesiell sånn Det er vel ikke spesielt lite mat i forhold til endel andre menyer her inne, men det tror jeg ikke er noen ulempe. Jeg spiser omtrent sånn selv, tror jeg - men jeg går ikke ned (ingen plan om det heller), bare har stabil, grei vekt (jeg trener ikke...). Om du går ned kommer kanskje an på hva/hvordan du har spist før også, og treningen.
punkyB Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2008 Takker for kjappe svar! Lammekjøtt er i anledning påsken ja - skjærer av fett. Senere vil det nok bli mye kylling og annet magert kjøtt samt fisk. Magen min er ikke så glad i melk - men kan spise noen biolayoghurter. Skal vel prøve å ha frokostblanding ofte og den bruker jeg kulturmelj på. Er glad i ost så sniker inn litt av det selv om det er mye fett. Har hørt at man ikke skal spise bare eple (dvs. frukt) - så jeg spiser 6-7 valnøtter ved siden av. Den samme tanken ang. frokostblanding. Har allerede gått ned litt. Spiser vel samme mengde mat som før - men nå mer riktig sammensatt håper jeg da.
Gjest Bolledeig Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Hvis du skal spise mat med lav GI må du droppe nutrilettbaren, den er en sukkerbombe.
Caboodle Skrevet 21. mars 2008 #6 Skrevet 21. mars 2008 Ikke noe særlig med stivelse heller, dropp gjerne knekkebrødene om du kan. Og poteter, samt frukt.
punkyB Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2008 Hvis du skal spise mat med lav GI må du droppe nutrilettbaren, den er en sukkerbombe. Sliter litt med mellommåltider - "mat i farta" - spesielt da når man ikke har hatt tid til å planlegge eller at noe uforutsett skjer. Men kanskje jeg heller da skal bruke den gamle gode matpakken med brødskiver allikevel ? Prøver på en måt å unngå å spise for mye brød.
punkyB Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 21. mars 2008 Ikke noe særlig med stivelse heller, dropp gjerne knekkebrødene om du kan. Og poteter, samt frukt. Da tenker du tilnærmet ikke-karbo kosthold ? Tror ikke jeg hverken vil eller kommer til å klare å holde det. Men kan jo helt klart tenke over mengde jeg får i meg slik at det ikke blir så veldig mye. Trodde vel også knekkebrød var bedre enn brød ?
Gjest Bolledeig Skrevet 21. mars 2008 #9 Skrevet 21. mars 2008 Sliter litt med mellommåltider - "mat i farta" - spesielt da når man ikke har hatt tid til å planlegge eller at noe uforutsett skjer. Men kanskje jeg heller da skal bruke den gamle gode matpakken med brødskiver allikevel ? Prøver på en måt å unngå å spise for mye brød. Heller en skive enn en nutrilettbar, forferdelig mye sukker. Ellers kan du jo se om du liker fedon lindberg eller atkins sine bars?
punkyB Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. mars 2008 Heller en skive enn en nutrilettbar, forferdelig mye sukker. Ellers kan du jo se om du liker fedon lindberg eller atkins sine bars? Har jo ikke tenkt på det at det er forskjell på de - tenkte bar var bar. For det er jo veldig greit å ha med seg. Jeg må nok lære meg å lese innholdsfortegnelser ! Takker igjen for svar !!
Gjest Bolledeig Skrevet 22. mars 2008 #11 Skrevet 22. mars 2008 Brant meg på den selv. Nutrilettbar inneholder over 20 gram sukker, eller tilsvarende 2 desiliter med cola Og jeg tror vi alle er enige om at da kan man liksågodt drikke cola
Gjest Morgan le Fay Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Atkins-barene er ikke så ille, men de er basert på kunstig søtstoff, så du må takle det. Ellers tenker jeg knekkebrød er bra å få i seg, da spesielt av den groveste typen. Brød trenger heller ikke være "fiende", så lenge du spiser grovt/tungt brød med mye fiber og frø, og lav andel av hvetemel. Pass også på at det ikke bør være tilsatt sukker.
Supraspinatus Skrevet 23. mars 2008 #13 Skrevet 23. mars 2008 Kan jo bytte ut det mellommåltidet med feks en yoghurt. Og strengt tatt trenger man ikke spise 6 måltider om dagen for å bli slankere, så lenge du spiser færre kcal enn det du bruker. Anbefaler kyllingfilet heller enn vinger. Rester av middag til kvelds er jeg skeptisk til. Middag har en lei tendens til å inneholde mye mer kcal enn det den burde. Spesielt sausen. Hvis du synes det er vanskelig å gå ned i vekt er du nesten nødt til å være nazi med telling av kcal. Hva med skive i stedet?
punkyB Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 23. mars 2008 Rester av middag til kvelds er jeg skeptisk til. Middag har en lei tendens til å inneholde mye mer kcal enn det den burde. Spesielt sausen. Hvis du synes det er vanskelig å gå ned i vekt er du nesten nødt til å være nazi med telling av kcal. Hva med skive i stedet? Prøver å unngå for mye brød - me knekkebrød er jo kanskje bedre og det synes jeg er ok å spise. Har ikke telt kalorier de siste dagene - men tror ikke inntaket er så aller verst. Jeg fokuserer mest nå på å få i meg riktig sammensatt mat. Men jeg tror vel kanskje jeg må lære meg å telle - skal vel ikke ha for mye proteiner feks. - mulig jeg ten at jeg aner det får i meg for mye fett også. Men jeg går hvertfall sakte men sikert ned - men prøver å trene/bevege meg mye om dagen. SKal måle kroppssammensetning til uken så litt spent om jeg har klart å kun kvitte meg med fett.
Supraspinatus Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 Prøver å unngå for mye brød - me knekkebrød er jo kanskje bedre og det synes jeg er ok å spise. Har ikke telt kalorier de siste dagene - men tror ikke inntaket er så aller verst. Jeg fokuserer mest nå på å få i meg riktig sammensatt mat. Men jeg tror vel kanskje jeg må lære meg å telle - skal vel ikke ha for mye proteiner feks. - mulig jeg ten at jeg aner det får i meg for mye fett også. Men jeg går hvertfall sakte men sikert ned - men prøver å trene/bevege meg mye om dagen. SKal måle kroppssammensetning til uken så litt spent om jeg har klart å kun kvitte meg med fett. Du skal ikke ha for mye av noe. Et annet tips til kvelds i stedet for middag er et eller to egg. Det inneholder ikke veldig mye kcal, men har høyt innhold av protein. Evt yoghurt. Grunnen til jeg er negativ til middag er fordi det er vanskelig å vite hvor mye kcal det er i det. Og det er litt tåpelig å veie en og en ting fra middagen, når den allerede er tilberedt. Mens på feks en yoghurt så står det på hvor mye som er i. Hvis du ikke spiser mye fet fisk til vanlig, så kan du godt få i deg et form for fett-tilskudd som også inneholder D-vitamin. Spør på en helsekostforretning etter et Omega 3-6-9 tilskudd. Så finner de det du trenger enten i flytende eller kapsel form.
punkyB Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 23. mars 2008 Setter stor pris på all responsen her !!! :-D Kanskje derfor jeg har falt ut av tellingen fordi det er så vanskelig med middag. Hvertfall nå i en periode hvor jeg bevisst prøver å gå ned i vekt så kan det være greit å gjør de enkel - slik at jeg har god oversikt over kaloriinntak. Ellers skal jeg trene mye og det hjelper jo på. Har faktisk klart å kutte godis og det har gått ganske greit. Jeg har til tider væt en skikkelig søtmons. Tror det syldes at jeg spiser forh. skikkelig kost . Har vel aldri spist så ille - men ofte tydd til grillet kylling, stekte karbnader og bare det til middag feks. Elsker fisk så det spiser jeg ganske mye av. Egg er jeg også glad i - så det kan jeg svært gjerne spise masse av. De har vel gått litt fort fra advarslene om å være forsiktig med egg pga. kolestrol. Men et visst måtehold der også skkert.
Supraspinatus Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Elsker fisk så det spiser jeg ganske mye av. Egg er jeg også glad i - så det kan jeg svært gjerne spise masse av. De har vel gått litt fort fra advarslene om å være forsiktig med egg pga. kolestrol. Men et visst måtehold der også skkert. Det finnes ingen forskningsresultater som setter sammenheng mellom kolesterolinnholdet i egg og forhøyet kolesterol hos dem som spiser mye egg. Du kan godt prøve å søke etter det. Hvis du likevel ligger i faresonen og har fått beskjed av legen om å redusere kolesterolet ditt, så trenger du ikke spise mye egg, i tilfelle. I såfall kan du spise eggehviten. Egg kan også puttes i smoothie. Smaker ingenting og gir en ekstra liten proteinbonus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå