Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #21 Skrevet 22. mars 2008 Er forresten 200 m2 et "småhus"? Tror ikke det vi har er mer enn 100 m2 pluss kjeller og loft, så da er det vel et minihus.. Men vi to personene vil jo ha det greit den tiden vi skal bo der uansett. Ja, 200 m2 er småhus, men det spiller vel ingen rolle det? Klart 100 m2 passer godt til to personer - det viktigste er at dere trives.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #22 Skrevet 22. mars 2008 For noe stort tull .. Vårt hus er 180 kvadrat - men det er slett ikke noe småhus, som du kaller det. Huset vårt er arkitekttegnet og inneholder akkurat de rommene vi trenger. Det finnes ikke en "død" kvadratmeter i vårt hus. Baderommet er på 15 kvadrat, vi har foreldresoverom på 20 kvm og 3 mindre soverom på 10 kvm. I tillegg er det stort kjøkken, stue, vaskerom, 2 små toalettrom, 1 teknisk rom, kott under trappen og en lys og fin kjellerstue .. entreen er stor og lys - osv .. Utnyttelsen av huset/leiligheten er ganske mye viktigere enn antall kvadratmeter. Si at man har en hel etasje med skråtak - da går det veldig mye plass bort .. Vi har ikke et eneste skråtak i hele huset .. dermed blir utnyttelsesgraden desto større. Uff, så såre tær - og det over noe så forferdelig som at det huset man bor i blir omtalt som småhus. 180 m2 er småhus uansett planløsning. I småhus aksepterer som sagt kjøpere at rommene, og da også badet, er ganske små, mens i noe høyere prisklasse vil det være større krav til romstørrelsen. Men enig med deg, skråtak er noe herk.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #23 Skrevet 22. mars 2008 Vi må pusse opp badet vårt, men synes det fra før av er er veldig lite bad (ca. 1.60x3 meter). Vi må i så fall ta det ene soverommet, og da vil vi få et for stort bad igjen.. Har beregnet denne utvidelsen til ca 200.000 fordi vi må flytte alt av rør. Synes dette er mye penger, og vet ikke helt om det vil være dumt å ta et soverom? Kan ikke utvide den andre veien, for da får vi for lite hovedsoverom.. Stort bad og to soverom eller lite bad og tre soverom? Hva er lurest? Vi er veldig i villrede.. jeg vil ha lite bad....hva bruker en badet til? Er det stort nok for en person? er det mange der i gangen? få heller hjelp til praktiske løsninger så du får mer ut av et lite bad. utvide til 200.000? niks
Gjest Gjest_Charlotte_* Skrevet 22. mars 2008 #24 Skrevet 22. mars 2008 Uff, så såre tær - og det over noe så forferdelig som at det huset man bor i blir omtalt som småhus. 180 m2 er småhus uansett planløsning. I småhus aksepterer som sagt kjøpere at rommene, og da også badet, er ganske små, mens i noe høyere prisklasse vil det være større krav til romstørrelsen. Men enig med deg, skråtak er noe herk. Nei, jeg har slett ikke såre tær - det bare irriterer meg når folk snakker uten å vite - sånn som du gjør her.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #25 Skrevet 22. mars 2008 Tenk også på at baderommet bruker en del mer strøm enn andre rom. Gulvvarmen står på hele året og det skal være godt og varmt der når man dusjer. Derfor kan du merke det på strømregningen hvis badet blir dobbelt så stort.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #26 Skrevet 22. mars 2008 Vi er akkurat i ferd med å utvide badet ved å ta av soverommet. Vi bor i et 50-talls hus på 112 kvm boareal, med tre soverom, opprinnelig bad i kjeller og et knøttlite bad på ca 2 kvm i hovedetasjen. Det lille badet var som ei vorte inn i soverommet i hovedetasjen (tidligere stue). Siden rommet var ca 16 kvm, valgte vi å dele det i to, slik at vi fikk et bad i en grei størrelse og et lite soverom. Soverommet nå som det er delt er litt lite, men helt greit for små barn, gjesterom eller som kontor. På denne måten har vi både beholdt antall rom OG fått bra bad. Kanskje dere har mulighet til å gjøre noe tilsvarende?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #27 Skrevet 22. mars 2008 Nei, jeg har slett ikke såre tær - det bare irriterer meg når folk snakker uten å vite - sånn som du gjør her. 180 m2 er småhus, men kall det gjerne slott for min del.
Lavalampe Skrevet 22. mars 2008 #28 Skrevet 22. mars 2008 Personlig ville jeg heller ha kjøpt en bolig med lite bad og 3 soverom, enn med 2 soverom og stort bad. Enig! Badet er da ikke så voldsomt lite, i alle fall ikke hvis dere ikke må ha vaskemaskinen der. Jeg hadde beholdt planløsningen som den er. En annen ting er at 200 000 høres litt lite ut for den endringen dere skisserer, i alle fall dersom alt skal gjøres av proffer. Vi renoverer badet vårt nå, det er mindre enn deres og ingen vegger skal flyttes, og det kommer på nesten 300 000 selv uten veldig eksklusive materialer. (Da gjør vi ingenting selv.)
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #29 Skrevet 22. mars 2008 Når det gjelder vektlegging og forventning om badets størrelse ved kjøp, spiller husets størrelse inn. Kjøper man et småhus på 200 m2, så er det ingen som forventer stort bad. Det tiltrekker seg gjerne en kjøpegruppe som må telle litt ekstra på pengene, og da vil nok små, men flest mulig rom, telle mest. De litt sterkere kjøpegruppene velger gjerne langt større hus, så da er nok store og romslige bad et must. Vårt bad er på 18 m2, og jeg ville ikke hatt det en cm mindre. Men smak og behag. Jeg liker ikke rom som er så små at man må ut for å skifte mening. Har sett plantegninger på hus hvor bl.a. sovrommene er rundt 10 m2 - knapt nok plass til en fis. Småus? Du kan ike vite hva du snakker om. eg bor i småhus,men badet er 7 kvadrat. vaskerom i tillegg. Huset er på 105 kvadrat. Spør uansett eiendomsmegler og ingen vil si at det du har er småhus.
Pasha Skrevet 22. mars 2008 #30 Skrevet 22. mars 2008 hvis 200kvm er et småhus, hva er da et mellomstort hus og et stort hus?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #31 Skrevet 22. mars 2008 hvis 200kvm er et småhus, hva er da et mellomstort hus og et stort hus? Nå er det vel ikke så vanlig å bruke betegnelsen mellomstort hus og stort hus, som det er å bruke småhus, men huset begynner å bli stort på rundt 450m2. Småhusbebyggelse - noen som har hørt om det. Og da vet dere sikkert at det ikke består av hus på mange hundre m2? Her er det faktisk folk som blir fornærmet og irritert fordi huset deres blir betegnet som småhus. Verden er rar.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #32 Skrevet 22. mars 2008 Spør uansett eiendomsmegler og ingen vil si at det du har er småhus. For de termene eiendomsmeglere bruker er etterrettelige.
Pasha Skrevet 22. mars 2008 #33 Skrevet 22. mars 2008 Jeg tenker meg smånhus på ca 100kvm jeg da... jeg tenker ikke på 200kvm som stort.. men heller ikke som lite (småhus) Ser for meg småhus sånne små firkantete hus jeg som kansje har en grunnflate på ca 40-60kvm (og jeg bor ikke i hus, så jeg har ikke noe å bli fornærmet over )
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #34 Skrevet 22. mars 2008 Jeg tenker meg smånhus på ca 100kvm jeg da... jeg tenker ikke på 200kvm som stort.. men heller ikke som lite (småhus) Ser for meg småhus sånne små firkantete hus jeg som kansje har en grunnflate på ca 40-60kvm (og jeg bor ikke i hus, så jeg har ikke noe å bli fornærmet over ) 100m2 er jo så lite at det vel for det meste da er snakk om ombygde hytter vil jeg tro. Hus med grunnflate på 40-60 m2 har jeg aldri hørt om.
Leo Skrevet 22. mars 2008 #35 Skrevet 22. mars 2008 100m2 er jo så lite at det vel for det meste da er snakk om ombygde hytter vil jeg tro. Ombygde hytter? Er det noen som har så små hytter da?
Pasha Skrevet 22. mars 2008 #36 Skrevet 22. mars 2008 (endret) det er da ganske vanlig det... har sett det ofte jeg. grunnflate på f.eks 50 over 2 etg blir jo et hus på 100kvm. Er nok trangt å ha sånn lite grunnflate.. men det finnes jo. (gjerne eldere hus.. de fleste jeg har sett har vel vært kårboliger) (så forresten noen nye 2mannsboliger som hadde et areal på 73kvm.. fordelt over 2 etg... da blir det nok trangt ja.. men det er jo en annen sak) Endret 22. mars 2008 av Pasha
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #37 Skrevet 22. mars 2008 det er da ganske vanlig det... har sett det ofte jeg. grunnflate på f.eks 50 over 2 etg blir jo et hus på 100kvm. Er nok trangt å ha sånn lite grunnflate.. men det finnes jo. (gjerne eldere hus.. de fleste jeg har sett har vel vært kårboliger) (så forresten noen nye 2mannsboliger som hadde et areal på 73kvm.. fordelt over 2 etg... da blir det nok trangt ja.. men det er jo en annen sak) Hallo!! Toetasjeshus med grunnflate på 50m2, regnes som et hus på 100 da, ikke på 50. Men jeg tror uansett ikkke det er så vanlig. Har sett noen ferdighus som har 85 m2 grunnflate og 1,5 etasje.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #38 Skrevet 22. mars 2008 Ombygde hytter? Er det noen som har så små hytter da? Må jo ha vært det hvis de er ombygd.
Pasha Skrevet 22. mars 2008 #39 Skrevet 22. mars 2008 grunnflata blir likefult 50kvm men (dersom huset er totalt 100kvm og det er 2etg)
Nabodama Skrevet 22. mars 2008 #40 Skrevet 22. mars 2008 Småhusbebyggelse er noe helt annet enn SMÅ HUS. Det er da snakk om et område med eneboliger, samme hvor små eller store de måtte være. Leilighetshus, blokkbebyggelse, er det som IKKE er småhusbebyggelse. Forøvrig anser jeg små hus for å være ca 100 kvadrat. Det meste over det er mellomstore hus, som de fleste barnefamilier har. Store hus er 350 kvadrat og oppover i mine øyne. Men det er viktigst å ha et hus/bolig tilpasset egne behov. Ikke for stort, ikke for lite....og den størrelse på rommene man selv er bekvem med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå