Gjest Ulva35 Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Vi har to PC er og en ene er en stasjonær. I går kveld ble den slått av etter at virusprogram var kjørt. Alt funka. Ledninger trekker vi alltid ut. I dag vil den ikke skru seg på. Kommer bare opp med en beskjed om lesefeil. På en måte ser det ut til at noe i av og på systemet har hengt seg opp. Noen som har peilig?
Paladin Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 Kan du skrive helt nøyaktig hvilken feilmelding du får? Det vil også hjelpe om du skriver hvilket operativsystem du kjører, f. eks. XP 32-bit norsk, Vista 64-bit engelsk eller tilsvarende. Viser PC'en ved oppstart BIOS skjermbildet med masse tekstinformasjon eller kommer feilmeldingen umiddelbart etter oppstart? Det er mulig at det er noe feil med harddisken og at PC'en ikke klarer å starte operativsystemet. Det kan enten være fordi en DLL fil ved oppstart har blitt korrupt eller at selve harddisken er uleselig. En annen mulighet er at du har en CD i DVD spilleren og satt opp at PC'en skal boote på fra CD før den skal boote fra harddisk. Da kan det hjelpe å ta ut CD'en før man booter. Om det er noen filer på harddisken som er korrupt så kan man reparere operativsystemet ved å sette i Windows CD'en og boote fra dem. Men dette krever endel PC kjennskap, spesielt om man må inn i BIOS for å sette opp at PC'en skal boote fra CD. Hvilke ledninger er det du tar ut hver gang du skrur av PC'en? Er det noen grunn til å gjøre dette? Strømledningene er vel de eneste som det er noen nytte å ta ut i tilfelle lynnedslag, men dette er vel ikke noe problem før til sommeren?
Gjest Ulva35 Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Takk for svar. Har vært på Datakjeden nå, men de hadde ikke noe svar på hva som var problemet og i følge dem ville det bli dyrere å reparere enn å kjøpe ny. Så vi kjøpte ny. Det første vi ville ha tenkt på var virus. Men ettersom mannen min kjørte virusprogram kvelden før(noe han gjør hver kveld), og alt var iorden fant vi ut at det ikke var problemet. Sjekket om det stod cd i og det gjorde det ikke. Meldingen med lesefeil kom opp med en gang, og det var derfor ikke mulig å reparere noe. Jeg er ikke så pc kyndig, mannen min kan mer, men ikke nok. Det eneste som har skjedd før dette plutselig skjedde er at pc en av og til har hengt seg. Nå har vi altså kjøpt ny. Denne gang med Vista. Spent på den ettersom vi har hørt mye negativt om det. Det er strømførende ledninger vi drar ut ja. Og her vi bor er faktisks lynnedslag et problem året rundt. Har fått ødelagt en pc p.g.a lynnedslag for noen år tilbake og det var i februar.
Paladin Skrevet 22. mars 2008 #4 Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hei. Dersom feilmeldingene kom veldig tidlig så var nok dette feilmeldinger fra BIOS og da kan hovedkortet ha tatt kvelden. Da er jeg enig i at det er enklere å bytte PC. Det er ikke god butikk å kjøpe nye deler til en gammel PC. PC'er idag er så billige at det simpelthen ikke er verdt det. Er PC'en riktig gammel er det ikke sikkert at de har delene engang (f. eks. hovedkort). Jeg har Vista på 2 PC'er og de er veldig veldig stabile. PC'ene brukes blant annet til spilling, MS Office og internett surfing. Alt går som en drøm med god ytelse. Så jeg er veldig fornøyd med Vista og forstår ikke hvorfor så mange skal hakke på Microsoft for Vista. Men jeg forteller også folk som spør meg om PC-råd at man IKKE bør oppgradere en gammel PC med XP til Vista. Det vinner man veldig lite på. Jeg tror at mange av de som har fått problemer med Vista har gjort nettopp dette. Da kan man oppdage at det ikke finnes drivere til enkelte komponenter eller at de driverne man finner ikke er stabile og gir god ytelse. Dessuten opplever mange at Vista går tregt fordi maskinvaren er litt gammel. Vista krever veldig mye av PC'en og derfor tror jeg at Vista passer best til nye datamaskiner som har dual core eller quad core prosessor med 2GB eller mer minne. Skjermkort og hovedkort bør også være rimelig nytt. Er komponentene i PC'en nye så er det stor sannsynlighet for at driverne er bra også. Det blir litt rart synes jeg at folk klager over Vista og Microsoft når en gammel komponent fra den gamle PC'en puttes inn i den nye og så virker den ikke. Det er ikke Microsofts ansvar å lage drivere til alle komponenter. Dette er ansvaret til leverandørene. Creative er et eksempel på en leverandør som har slitt med Vista drivere til sine lydkort. Så om du sitter med et gammelt lydkort som ikke virker på Vista så er det Creative man burde rette skytset sitt mot slik at de lager en Vista driver. Jeg hadde for eksempel en Canon scanner og den hadde ikke Vista driver så da ga jeg det bort og kjøpte en ny. Canon har tydeligvis valgt å ikke støtte eldre produkter slik at folk kjøper nye. Det er ikke Microsofts feil. Men jeg nevner dette fordi at dersom du har dyre gamle komponenter som du ønsker å bruke i din nye PC så bør du på forhånd sjekke om det finnes Vista driver før man velger operativsystem på den nye PC'en. Finnes det kun XP drivere så er det best å velge XP som operativsystem for å sikre full kompatibilitet. Vista kan være litt irriterende i begynnelsen fordi man ikke finner igjen ting der de var før, men tilsvarende "problem" hadde vi jo da vi gikk over fra Windows 2000 til Windows XP. I løpet at noen dager så finner man igjen alt man trenger i Vista. Mer irriterende er at Vista er "barnepike" og ber om tillatelse til å utføre veldig mange operasjoner. Dette kan heldigvis slås av, men mange vet ikke hvor det gjøres. Det gjøres i kontrollpanelet under brukerkontoer (user accounts). Her finnes et valg som heter "Turn User Account Control on or off". Man klikker på dette valget og fjerner haken for UAC i neste skjermbilde og rebooter. Da er barnepiken borte og man får kun varsel hver gang PC'en booter at UAC er slått av og at PC'en ikke er like sikker som før. Når Vista SP1 kommer i april så vil UAC være mindre irriterende enn før når den er påslått. Lykke til med ny PC. Endret 22. mars 2008 av Paladin
Gjest Ulva35 Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Hei! Tusen hjertelig takk for masse nyttig informasjon. Som sagt så har ikke jeg så veldig mye greie på pc, mannen har litt mer snøring. Han driver å innstallerer nå, og klager litt på at det tar lang tid Innlegget ditt skal jeg skrive ut, for denne informasjonen er jeg sikker på at kommer til nytte for to amatører Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå